Börja med byten?

Sv: Börja med byten?

När vi skulle börja med byten så red jag mkt på diagonaler och försökte då byta när vi närmade oss fykantsspåret. Sen sa en av mina tränare att det inte var bra, för när man kommer till seriebyten så kan hästen lätt börja slänga med rumpan. Hallåååå tänkte jag, jag är ju glad om jag får till ett byte. Men nu, drygt ett år senare så rider vi ju faktiskt seriebyten, utan slängade bakdel, så det va ju ett bra tips!:P
För henne fick jag i alla fall rida förvänd längs fyrkanten, å sedan lägga till byteshjälpen och hjälpa till med spöt (inte slå, utan mer putta på baken) så då studsade hon till och började byta. Allt detta föregicks dock av miljarder enkla byten först :)

Jag är en liten trög människa som måste få se hur det ser ut både när det är rätt och när det är fel och jämföra för att fatta.
Jag har nu sett några klipp med hästar som byter rent.
Finns det några klipp som visar det här som inte får hända, alltså att hästen byter sent bak? Jag är inte ute efter att nån blir uthängd, men är det någon som har en länk till något sådant klipp eller kan bjussa på ett mindre lyckat byte?

Jag kan bjussa på det, först ett rent och sedan ett orent när han är efter bak.

Jag vet inte om det bara är på min dator som det går extra långsamt på filmen :confused: Vet inte vad som hänt , men det spelar ingen roll iof då hinner du ju se bättre :D

http://www.youtube.com/watch?v=AzUlpvxQ1GI

Börja jobba med enkla byten, när det sitter kan du börja med att försöka byta galopp över en bom på tex. diagonalen.

Jag har precis lärt min häst byten. Det gick väldigt fort för honom att fatta. Har dock tränat länge innan med att göra övergångar skritt galopp skritt galopp på långsidorna och fatta både förvänd och rätt galopp.
Så när det var dags så lärde vi honom på diagonalen, om jag red i säg vänster varv och galopp först hade jag spöet i innerhanden så att när det är dags för hjälpen på diagonalen så la jag oxå på spöet lätt i varje språng tills han bytte (självfallet med ställning och allt sånt med), bytte han inte så var det bara att sakta av och fatta rätt.
Och en bra galopp är a och o, inte fort men du ska inte behöva driva ihjäl dig, hästen skall springa, inte du!
Hästen ska som sagt byta på hjälpen, inte för att man byter varv. Hade en hopphäst förut och kunde inte rida många språng i förvänd galopp på henne. Hon bytte direkt.

Jag skulle absolut inte använda en bom. Det är såpass lätt att lära en häst byten ändå om man vill ha det gjort på ett bra sätt.

Senast ändrad:

KL och Puttar Upp den Gamla Tråden

Jag vill tacka alla för denna trevliga tråd vi hade då det begav sig , med alla supertips och matnyttiga reflektioner från alla :bow:

Vill rapportera att jag och min häst tagit upp bytesträningen igen, och att det gått riktigt bra hittills :)

Har ju haft problem som redovisats i tråden tidigare att hästen varit otroligt befäst i förvända galoppen och blivit tokspänd och tyckt att det där med byte, det är läskigt.

Har senaste tiden ridit enkla byten som gått mycket bra utan att häst blivit tokspänd och spänt till. Har fått avdramatisera det hela och ridit på korsen, längsen och tvären för att komma dit, haha.
Skämt åsido: grundgrejen nummer ett tror jag med lite facit i hand, har varit att hästen tidigare inte varit tillräckligt fri i sin framdel, och inte på sätet/framme för skänkel tillräckligt.
Vi har för tränaren fått leka runt lite, halvt igenom med enkelt byte, diagnonalen i skänkelvikning med enkelt byte, samt mittlinjen på åttvolten med enkelt byte, samt fyrkanstspåret med ömsom förvänd, och ömsom rättvänd galopp.

Herr Häst har ngnstans förstått att det är lika "rätt" att gå i en "annan" galopp än det som angavs från start, och med en friare framdel och bättre på sätet/framme för skänkeln och bättre grundbalans rent allmänt, så har byte av galopp blivit mindre konstigt.

har fått rena byten några gånger och däremellan enkla byten utan upphetsning. Några gånger har han bytt galopp i den förvända för att jag inte suttit och ridit för kung och fosterland i den förvända, utan mest bara suttit och följt med.... Med historiken i bagaget ser jag det som en fördel, att hästen inte "låst" sig utan börjar se faktumet att han faktiskt har två galopper som går att växla ganska enkelt mellan.

banna mig om jag har fel :devil:

skämt åsido: ville putta upp en intressant och bra tråd, rapportera, samt tacka för hjälpen :bow:

Senast ändrad:

Kul att läsa här.. jag har aldrig lärt en häst byten eftersom alla mina hästar redan har kunnat detta när jag har köpt dom.
Nu har jag dock en häst jag har ridit inoch utbildat själv så nu är det andra bullar

Men nu är min lilla häst redo för detta och idag testade vi och då funkade det bara.

Men de var nog mer tur=)

Jag galopperade snett igenom och så ställde jag om och tog en halvhalt och la till galopphjälpen och då bytte hon.

Men vid nästa ridlektion för dressyrtränaren som är på Måndag skall vi börja träna byten på allvar.Skall blli spännande:laugh:

Jag red mina första försök till byten idag =)

Min häst är VÄÄÄÄÄÄÄLDIGT befäst i sin förvända, jag kan rida små volter i förvänd, kan ställa å trixa bäst jag ville... Det på en häst som knappt höll ihop i galoppen bara för ett år sen.. Så varken jag eller min tränare hade egentligen så stora förväntningar på att de skulle gå så bra som det ändå gick :)

Började med att kolla galoppen både förvänd och rätt, red rättvänd galopp med öppna längs med långsida för att sen i den öppnan ställa utåt ist till nåt liknande förvänd sluta (?) och sen räta ut. När jag sen skulle göra själva bytet så red jag på volt och mot den öppna delen korta upp som i den "förvända slutan" fast inte lika mkt, vid bytet sen lägga bak inner (gamla inner) bak för att ge ny hjälp och byte av galopp... När jag skulle göra bytet skulle jag även släppa all "hjälp" på gamla ytter (inte drivningen dock, min häst e lite lat ;) ) Och det funkade över förväntan, sen att min häst är lätt i bak underlättar dock inte i min ridning.. Så sen när vi gjort så 2 ggr vardera håll... Så red jag i rätt galopp, red från A tex mot mitten på långsidan (samma varv så inte halvt tillbaka) och ta upp på yttersidan som i volten och sen byta på samma sätt, för att sen då fortsätta i förvänd ist... Detta gick åxå väldigt bra. Så nu vet jag hur jag ska få till mina byten på min häst =)

Nu är min häst ingen som "sticker" i bytena men däremot ska jag nog skippa sporrar så jag slipper hamna halvvägs upp till ridhustaket (som sagt min e väldigt lätt i rumpen) =)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 203
Senast: Emro
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 871
Senast: JohannaB
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 331
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Pusseltråden
  • Ömmande födelsemärke

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka