Börja med byten?

Sv: Börja med byten?

Men Marvin det är ju för att DressyrNördar inte hopptränar med sina hästar så det är aldrig ett bekymmer för dom....:devil:

Skämt åsido, ska du ens fundera på att lära din häst dressyrbyten så är det det du lär in från början, INTE hoppbyten som är ett helsike att ändra om sen.

Jag har sett en träning för känd tysk tränare som hade ett kalas sätt att lära in byten. De fick rida i en 8-volt mot kortsidan, alltså man hade den räta linjen mot sargen mot kortsidan. Sen galopperade man in på rakan, gjorde halt, ryggade, galopperade, kom in igen, skritt, galopp osv tills hästen lärt sig att ALDRIG NÅNSIN gå ifrån ryttaren utan vänta på signal om vad som skulle komma.

När detta funkade så gavs byteshjälpen på raka linjen precis innan man svängde höger eller vänster. De 3 hästarna jag såg på denna träning hade inte bytt förut o alla gjorde i princip klockrena byten utan stress o utan att gå iväg.

Jag känner det som att byta på diagonal borde vara mer stressande än att byta på 8-volt. Då närmar sig sargen o nu...NU måste bytet ske!:eek: Lite lätt överdrivet men ni fattar nog...:cool:

Jag fattar inte hur 8-volten ligger? Är rakriktningn längs medellinjen ner mot kortsidan? Och det blir 10 m volter?

Jag ritar som en kratta men varsågod:

31849665.jpg

:D:D

Vi har precis lärt oss byten jag och min häst. och vi gjorde så att först red vi mycket enkla byten. Grunden är bra galopp och att hästen VÄNTAR på hjälperna. Sen började vi byta från förvänd till rättvänd på fyrkanten, blev mest naturligt så. Men man ska aldrig aldrig byta om hästen inte väntar på en, det var ett stort problem först och då blir det bara fel! också noga att man inte håller fast hästen, då blir det inga rena byten heller. Men när de väntar på en och man bara gör tydliga hjälper och lugnt och metodiskt har det inte varit några problem alls! :D

Hedwig! *tittar strängt på den lilla tossan* ALLT kan inte associeras till kroppar! Min ritning visar en ridbana KLART O TYDLIGT det kan minsta barn se.....:angel::D

Vi har precis lärt oss byten jag och min häst. och vi gjorde så att först red vi mycket enkla byten. Grunden är bra galopp och att hästen VÄNTAR på hjälperna.

Exakt! Den träningen som jag hämtade 8-volten ifrån så var tränaren MYCKET tydlig med att hästen måste vänta på hjälpen innan man bytte. Därav halt o ryggning från början på raka delen av volten.

Vi har precis lärt oss byten jag och min häst. och vi gjorde så att först red vi mycket enkla byten. Grunden är bra galopp och att hästen VÄNTAR på hjälperna. Sen började vi byta från förvänd till rättvänd på fyrkanten, blev mest naturligt så. Men man ska aldrig aldrig byta om hästen inte väntar på en, det var ett stort problem först och då blir det bara fel! också noga att man inte håller fast hästen, då blir det inga rena byten heller. Men när de väntar på en och man bara gör tydliga hjälper och lugnt och metodiskt har det inte varit några problem alls! :D

Det är en himla massa psykologi i dressyrbyten helt enkelt:D Dels att ryttaren blir spänd och ska planera och räkna och tänka och sen då blir det gärna ett "överfall" på hästen som kan reagera med lite explosion och sen VET att det där dramatiska kommer och ligger före och spänner sej den med...Och att hästar tycker det är kul när dom inser att dom kan och gärna villl byta för minsta halvhalt :cool:

Och sen att både ha en bra galopp framåt och ha kontroll i varje steg är inte helt enkelt heller, min är stark i galoppen och går lätt ifrån mej om det är så, och har sina sätt att parera för att ligga före mej när hon tror att hon vet vad som sa hända...

Så jag håller med:D Det är förberedelserna som är A och O och i det ingår att ha hästen lydig och framme, det är 90 procent av jobbet minst.
Jag tror novas övning är superbra:bow:, har fått göra liknande med volterna på annan ledd bara, och vända över ridbanan, och då funkar det suveränt om man tar det metodiskt steg för steg, inget konstigt eller dramatiskt.

Men sen är nästa steg att kunna ha den kontrollen och lydnaden även om man rider en längre rak linje och ska byta en eller flera gånger, bara sådär, och det är banne mej en utmaning, dom är både kvicka och starka i galoppen:cool:

Det är en himla massa psykologi i dressyrbyten helt enkelt:D Dels att ryttaren blir spänd och ska planera och räkna och tänka och sen då blir det gärna ett "överfall" på hästen som kan reagera med lite explosion och sen VET att det där dramatiska kommer och ligger före och spänner sej den med...:

Tell me all about it...läser just nu Kyras bok framåt och bakåt.:angel:

Jag gillar Kyra men hon har räknandet och i efterhand tror jag det bidrog till mina överfall och stress runt själva bytet:o När det strulade kändes det som att stå på bryggan och räkna ner att hoppa i iskallt vatten:crazy: Ja åt det hållet i alla fall...

Jag borde egentligen inte uttala mej alls, känner jag, men det jag försöker nu är att få in känslan ungefär på samma sätt som i hoppningen, där jag måste rida i varenda steg och få samma känsla, (nej inte hoppbyten:D) men samma rytmkänsla och ha henne med i varje steg och det är lättare sagt än gjort, inte byta om hon inte är helt lydig och ha tålamod, bland annat. Funkar vissa dagar bra och andra trasslar jag till allt i alla fall:(
Mycket psyke i det för min del fortfarande:o

Man behöver inte räkna, men halvhalten och sedan tänket FRAMÅT o att lägga om skänkeln språnget innan- kan göra att den då är förberedd om vad som komma skall.

för många år sen red jag en kurs på 10 ggr för Fleming på min kompis häst. Den var alltid trasig i munnén så jag fick rida med hack eller enbart stång *kul i jul*.

Mitt dilemma då var att inte få tillbaka den på bakdelen o då försökte rida framåt ändå *Wroom*. Den bytte men den blev ännu starkare. Halvhalten gick inte IGENOM!

I serier hann jag inte alls.
numera rider jag det där framåt med sätet enbart för att jag inte vill knuffa den ur samlingen o alltså inte fortare. Bara mer energi.

Senast ändrad:

Där är du ju:D

Ja jag måste säga att det är nog jag som fokuserade för mycket på att räkna och på fel sätt, hästen kände när jag började räkna:angel: och bytte...:bump:

Nu gör jag det ändå men på ett annat sätt, ser till att ha henne där först och verkligen ta halvhalterna, bli kvar, vänta, men i en bra energisk galopp, förrut höll jag nog igen så fort jag började räkna, :cool:

Nu räknar jag nog mera i känslan liksom eller försöker kanske rättare sagt, och det är ju självklart så Kyra menar, och du, men jag var för inne i att göra rätt så jag gjorde fel:rofl:

Nu ni, tog jag mig för att testa lite
Och det som funkade bäst för oss var 8-volt, halt/ryggning/övergång vid volt byte och sen helt plöstligt gjorde hon ett rent byte... Sen gjorde hon x antal orena också, men hon byte iallafall.... Så helt klart är hon med på vad jag vill, nu ska bara alla ben hänga med.

Men, när dom inte byter i bak, hur gör ni då? Galopperar på och låter dem slå över eller bryter av och fattar ny?

Duktig liten pålle har man iallafall:love:

Jag tycker inte att man ska låta de galoppa vidare som om ingenting. För du bad väl om ett rent byte!
Det är nog det många misstar sig på, vad är det du bad hästen om?!
bryt av och gör om är min melodi. annars har man snart en häst som inte förstår varför du blir arg och frustrerad när den byter orent.

KL

Jag hör ju då till de korkade, som inte lärt in byten tillräckligt tidigt, och har en häst som är så säker i förvända att det inte finns på hans världskarta att byta i språnget..... han är idiot säker i förvänd, du kan rida hur motställd du vill, hur många bågar du vill osv, han har aldrig tanken att slå om.

enkla byten funkar jättebra både ur skritt och trav. Men i galopp blir det pannkaka. Diagonalen är utesluten, han blir tokspänd. Åttvolt funkar någotsånär, fast inte formmässigt, blir mer att han kastar om och faller på frammen. Jag spänner mig och får en tendens att tjuvhålla och bromsa inför bytet.

dock så gav Hedwigs klipp och tips mig en liten ögonöppnare. Det 3:e scenariot som funkat bäst för oss, är nämligen om jag kommer i tex höger galopp, vänder upp mot mittlinjen på kortsidan vid A och ut vid E, då är det LÄTTARE att byta till vänster innan jag når E... med andra ord så byter han hellre till förvänd i den ridvägen och jag har lättare att få känslan för att ge hjälpen i den övningen. Jag har inte fattat varför och tyckt att det strider mot all logik, men nu när jag tittar på Hedwigs film så slår det mig att det torde vara att jag då fångat in baken i och med rörelsen mot E och ut mot spåret och därmed får fatt i honom mellan hjälperna bättre? Kan det vara så?

vad har ni för tips och tankar, om några? Skäll inte på mig ang. att jag inte påbörjade bytena parallellt med förvända är ni snälla bara. :crazy:

Jo, jag valde själv att bryta av och fatta ny, precis som du säger ville jag ju ha t.ex höger galopp och eftersom hon uppenbarligen förstår vad jag vill så finns det inga ursäkter

KL

vad har ni för tips och tankar, om några? Skäll inte på mig ang. att jag inte påbörjade bytena parallellt med förvända är ni snälla bara. :crazy:

Jo fy fy JÄTTEFYFY hur KUNDE du vara så dum att du inte lärde hästen byte redan vid 3 års ålder!:rofl::rofl::rofl:

På videon som jag tittade så gjorde dom som så med dom hästarna som inte förstod att de red rakt fram mot kortsidan i 8-volten, gjorde halt-ryggade, sen fram i den nya galoppen. Efter flera ggr av detta arbete så gjorde t om den mest motvillige ett rent byte.
Å antagligen berodde det på samma linje som du är inne på, man hade fått tag på bakdelen o dessutom hade hästen förstått vad som menades.

Jo fy fy JÄTTEFYFY hur KUNDE du vara så dum att du inte lärde hästen byte redan vid 3 års ålder!:rofl::rofl::rofl:

På videon som jag tittade så gjorde dom som så med dom hästarna som inte förstod att de red rakt fram mot kortsidan i 8-volten, gjorde halt-ryggade, sen fram i den nya galoppen. Efter flera ggr av detta arbete så gjorde t om den mest motvillige ett rent byte.
Å antagligen berodde det på samma linje som du är inne på, man hade fått tag på bakdelen o dessutom hade hästen förstått vad som menades.

Jag tänkte testa den här metoden när hon har bestämt sig för att gå på tygeln igen och slutat skena runt som en rasande furie.:eek::angel:

Mackan..du behöver verkligen inte be om ursäkt för att du inte har börjat med byten tidigare. Vi är ju också jättesena men vad ska man göra när man har en häst som min som mest har galopperat runt i lätt framvikt med 5 meter långa språng...och dessutom varit mer eller mindre totalt opåverkbar.:angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 169
Senast: Emro
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 864
Senast: JohannaB
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 309
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka