Börja med byten?

Sv: Börja med byten?

Jo fy fy JÄTTEFYFY hur KUNDE du vara så dum att du inte lärde hästen byte redan vid 3 års ålder!:rofl::rofl::rofl:

På videon som jag tittade så gjorde dom som så med dom hästarna som inte förstod att de red rakt fram mot kortsidan i 8-volten, gjorde halt-ryggade, sen fram i den nya galoppen. Efter flera ggr av detta arbete så gjorde t om den mest motvillige ett rent byte.
Å antagligen berodde det på samma linje som du är inne på, man hade fått tag på bakdelen o dessutom hade hästen förstått vad som menades.

:angel: :D I see your point. : ) Tack, och till Hedwig också - nej det har liksom inte varit läge för oss heller..... :bow:

Då har jag iallafall fått en liten aha upplevelse, och ska även prova övningen du tipsar om nu. TACK!

Senast ändrad:

Fler tips.....
Jag har en häst som slår mot spöt- alltså kunde jag använda det på "fel" sida- när bak inte alltid var med.

min stora var lätt i rumpan o jag pickade på dens rumpa några ggr innan- som förberedelse.

Kramen på inner i alla fattninger o då även i bytena. Har faktiskt använt det även i serier, men glömmer bort det.

Sen tycker jag att man bör köra på det intensivt tills det funkar åt ngt håll. i synnerhet om hästen blir stressad. när den väl har fattat så släpper ångesten.
Den förstår:idea:

Jo jag vet att du tjatat på mig att jag ska insistera på bytena, men innan jag kom på varför det inte funkade, dvs halva grejen är ju jag, att jag inte har med baken, så har det inte varit vettigt att insistera då allt bara blir pannkaka och han blir tokstressad. Det är inte en häst man fortsätter nöta med om han blir spänd/stressad, det gäller i allt, då måste man ta ner det ett hack och göra ngt annat, annars låser han sig lätt.
Han har inte svårt för bytena egentligen, men de rätta förutsättningarna måste liksom skapas, och nu har jag ju fått/kommit på lite verktyg.

spö skulle han bli skitsur om jag använde :D Det är en grov förolämpning anser han. :D

Man behöver inte insistera o då säkerligen bli spänd. Lek lite.

Slår han inte mot spöt då:confused:

min häst säger- Rör mig ej! Jag är skitduktig! Kan själv!

eller det var han som tävlade den ett tag som menade på det.:angel:

Den första övningen har jag i uppgift att rida då och då, i den andra tror jag min skulle byta direkt, skulle vara svårt att få henne att inte göra det, tror jag...

mackan:
Det blev ju rätt mycket stress för mej också:o, ( hästen blev så upphetsad bytte bara man andades, det blev ofta bara hafsigt det mesta) Som sagt, mycket psykiskt för ryttaren i byten...

Jag måste verkligen rida varje steg i galoppen (som jag tror jag skrev förrut) och ha hästen på ytter och inte låta den gå ur den ramen det är vad jag har fått ta itu med, halvhalterna måste gå igenom och det ska bli en tydlig ändring av ytter o innersida - det är förresten lättare sagt än gjort....:cool: Min blir i alla fall vansinnigt stark i galoppen och kan fara iväg och byta på eget initiativ innan jag hinner blinka....

Nu har hon ju haft virus ett tag men när vi är igång ska jag använda ett utmärkt tips om att snabba på bakbenen och göra sprången rundare som fick mej att använda rumpan lite mer bestämt :p och tror att det kommer vara vara superbra när jag ska byta, jag får upp henne och mkt bättre kontroll i galoppen och får dom där bättre sprången som är så svårt annars när hon blir lång och bara vill öka på framåt-neråt istället:cool:. Det blir hafsiga orena byten i den galoppen hon själv helst väljer....Men det ska bli riktigt inspirerande att komma igång igen nu. :idea: Det gick ganska bra innan hon blev dålig.

Senast ändrad av en moderator:

kl

Efter att ha läst i tråden så blev jag inspirerad av att prova galoppombyten.

Jag gjorde så att jag hade en galopp med lite stuns i, inte för såsig, samlade upp henne lite och gjorde henne beredd på att något skulle ske, ställde åt den nya galoppen och la en ganska kraftig ytterskänkel (nya galoppens ytter) samtidigt som jag lättade lite i tygeln i den nya innersidan.

Ush så rörigt jag beskrev, men hästen fattade i alla fall!! Hon gjorde 6 rena byten av 6 möjliga, sen avslutade vi!

till My horse and I, kan du inte prova att göra som jag? jag använde nästan enbart ytterhjälp och något kraftigare än normalt för att det skulle hända något. Jag inbillar mig att genom att använda ytterhjälpen så "puttar" man in baken där man vill ha den och får den att byta samtidigt både bak och fram?

Obs, jag är novis inom området, du får säkert bättre tips!

KL..Om hästen har börjat med sk hoppbyten ,alltså byter fram först ,vad göra??:confused:
Ja du... Då har du ett problem!
Min nuvarande häst gjorde så... Jag köpte den sån. Jag försökte sjkv ihop med mindåvarande tränare i drygt 1 år. Sen gav vi upp. Skickade honom på tillridbing hos en supergrym landslagsryttare som är känd för att just sätta byten påalla hästar. 6 månader under 2009 och 4 under 2010.
Nu byter den rent!
Fick 7 or på senaste tävlingen på bytena.
Men vilken lång väg det varit dit.

*kl*

Jag tycker att det är lättast att i början byta från en riktigt bra förvänd galopp.

Att byta när man byter varv vare sig det är på diagonal eller serpentin tycker jag att det blir så forcerat i början.

En bra övning tycker jag är att rida förvänd galopp på kvartslinjen- sen flytta ut till spåret. har man då en bra (förvänd) galopp byter jag, annars fortsätter jag i förvänd.

På min stora hade jag ej ridit förvänd.. än annat av misstag i skogen:angel:

Min dåvarande tränare tyckte att jag var korkad, men red då förvänd som den inte hade gjort annat.

Förstår den hjälperna väntar den.:angel:
Den bytte aldrig från förvänd o ej heller på tävling. Bytte på framridningen inför LA... som jag alltid gjorde på uppvärmningen. Det blev då ingen stor grej. Gick inte o väntade på att få....

kostade inte mer än att ha hästen hemma.
men gav defenitivt mer valuta för pengarna!

Jag vet en tjej som faktiskt lyckades själv. från början hoppade hon mest o då spelade det ju ingen roll.

Jag vet inte hur hon gjorde, men tror att hon hade bra tränare.

KL..Jag tror att det har med min remautism att göra blir väldigt stel ibland och igår lånade en duktig tjej min häst och då bytte han perfekt.Hon kom med en teori om att hon trodde att han tyckte att det blivit jobbigt nu när man ställer mer krav och att han kommit på ett sätt att fuska efterom enl henne det inte är lika jobbigt att byta fram först??

kl

Efter att ha läst i tråden så blev jag inspirerad av att prova galoppombyten.

Jag gjorde så att jag hade en galopp med lite stuns i, inte för såsig, samlade upp henne lite och gjorde henne beredd på att något skulle ske, ställde åt den nya galoppen och la en ganska kraftig ytterskänkel (nya galoppens ytter) samtidigt som jag lättade lite i tygeln i den nya innersidan.

Ush så rörigt jag beskrev, men hästen fattade i alla fall!! Hon gjorde 6 rena byten av 6 möjliga, sen avslutade vi!

till My horse and I, kan du inte prova att göra som jag? jag använde nästan enbart ytterhjälp och något kraftigare än normalt för att det skulle hända något. Jag inbillar mig att genom att använda ytterhjälpen så "puttar" man in baken där man vill ha den och får den att byta samtidigt både bak och fram?

Obs, jag är novis inom området, du får säkert bättre tips!

Tack ,bra tips men vi vi fattar galopp med inner skänkel men jag antar att det är det du menar eftersom det blir den nya innerskänkeln vid bytet...

Du menar nu ytter va?

Även om man fattar för inner måste bytet ske med ytter- för att påverka bakbenet som ska börja bytet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 169
Senast: Emro
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 864
Senast: JohannaB
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 309
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka