Börja med byten?

BasicLisa

Trådstartare
Nu när stjärnan börjar bli så himla duktig och stadig är det dags för att ta ett steg till framåt; byten.
Jag har hittills aldrig behövt lära en häst dressyrbyten, utan bara haft hästar som kan eller ridit hopphästar.

Hur gör ni när ni börjar med byten? Volt, rakt spår, hörn? Inner - ytter? Ja, hur gör ni helt enkelt?

Sv: Börja med byten?

Jag har börjat med att sakta av till trav sen direkt fattat den nya galoppen. när det flyter på bra så har jag tagit fram en bom som jag har bytt över. har funkat mkt bra. Sen när det flyter på så har vi provat längs diagonalen eller mitt i volten(volt byte).:)

Håller med ovan.. Men lägg gärna in röst..

(ex: h galopp på rak linje trav V galopp och när han precis sätter v galopp säger du byt.)

Och sen samma sak när du lägger in en bom "-byt"

En bra början iaf.

Jag har börjat med att sakta av till trav sen direkt fattat den nya galoppen. när det flyter på bra så har jag tagit fram en bom som jag har bytt över. har funkat mkt bra. Sen när det flyter på så har vi provat längs diagonalen eller mitt i volten(volt byte).:)
Man bör sakta av till skritt- enkelt byte, för att inte få travsteg i bytet. ej heller över bom då den kan lära sig "hoppbyten" ett halvt språng efter med bak som kan vara VÄLDIGT svårt att korrigera när den väl har lärt sig tekniken.

Hellre i såna fall över ett hinder- byte i SPRÅNGET.

Hela grejen är ju att den ska lära sig att byta för hjälpen. man måste vara precis o tydlig o berömma när den gör rätt o framförallt ha en god grundgalopp.

Jag själv tycker inte att det är något den orutinerade ryttaren ska försöka sig på att "lära" sin häst.

Men metoden som fungerar bäst kan jag ändå dela med mig av.
När hästen klarar av att ställa och rakrikta sig i galopp så kan man vända över ridbanan och faktiskt bara byta.

ska man göra en kraftig upptagning, så tycker jag att man ska ned till skritt och absolut inte trav!!

ett galoppbyte skall komma genom och från bakbenen. på samma sätt som en galoppfattning. Därför tycker jag att det är idioti att "lära" hästen att "byta galopp" över en markbom.
Det som blir då är att frambenen byter genom ett "hopp" och bakbenen i bästa fall följer med, men är tekniskt sett faktiskt efter i språnget!
Det är så inkorrekt ett byte kan bli, och tar lång tid för att lära om.

Nu vet jag inte om jag är rätt person att svara våra byten är inte befästa än men jag har testat lite olika sätt som fungerar olika bra beroende på hur hästen är för tillfället.
Som Axel skriver har vi förberett med enkla byten via skritt och sen gått vidare därifrån.

vi började nog med att vända halvt igenom och så byta när vi kom tillbaks till spåret. Då kan man även flytta lite i sluta och sen räta ut och rida nått språng skänkelvikning innan bytet. Det är bra för att man verkligen får med sig hästen i bytet men fungerade mindre bra efter ett par ggr på min häst då han blev alldeles för taggad så fort han kom in på diagonalen och jag började flytta. Då red jag rätt mycket i förvänd på volt och bytte ur det vilket har fördelen att man kan vänta tills man har en bra galopp och inte blir stressad av att varvbytet kommer och bytet "måste" ske. På åttvolt eller i serpentiner vid varvbyte fungerar också bra på många hästar. Nuförtiden när han lärt sig hjälperna någorlunda försöker jag byta lite varstans och växla mellan att byta direkt vid varvbyte och att rida ett tag i förvänd först för att han inte ska hetsa upp sig för mycket men det är ju olika om det är en fördel att de "vet" att de ska byta eller inte. I vårt fall är det en klar nackdel.

Jag byter innan den blir säker i förvänd. ja t o m innan den har gjort det- vid varvbyte- kurva i skogen. Sen byter jag TILL förvänd för att den inte ska byta själv när den ska gå förvänd.

Man bör lägga bytet på samma ställe- så den vet vad som komma skall. blir den för "taggad" har man ofta hållt i den för mkt- låt den galoppera på:cool:
Är man kvar i handen kommer bytet troligen inte bli rent.

När de blir stressade är det för att de inte förstår ngt som de ej har fått göra förr- flyr eller för att de är så bromsade att svämomentent... det som de ska byta i är mer eller mindre förlorat av det förkortade spända galoppsprånget.

Om de "drar" i samband med bytet- släpp o klappa direkt efter o hästen slappnar av o minskar själv- avdramatiserar.

Senast ändrad:

Jag skulle inte rekommendera att byta över bom, för det blir som axel kallade det hoppbyten, fram först och bak sen.
Jag och min häst som är hoppare i grunden håller på att lära om både oss när det kommer till bytena (eller ja, ganska mycket annat också). Om jag inte har henne ordentligt på bakdelen vid bytet så byter hon fram först och bak sen, det är väl mycket lättare?
Det som fungerar bäst för oss är typ halvt igenom och tvära några steg (just för att få in baken), räta ut igen och ställa om och ge ny galoppskänkel. I början fick jag göra det i lite högre tempo för att det inte skulle bli för jobbigt. Hur rätt eller fel det är vet jag inte, men det funkar för oss :)
Detta är en häst som tycker att det här med galoppombyten öht är ganska onödigt, med min andra var det bara att samla ihop och ge tydlig ny galoppskänkel efter att ha tränat ganska mycket enkla byten.

Jag brukar bara byta om volt. sen får jag ta att hästen själv vänder o byter om jag inte är solklar med vart vi ska.:angel:

hästarna tycker ju att det är kul- när de kan:banana:

Glömmer aldrig när min stora hade lärt sig byten i vartannat o gjorde själv långa serier i hagen. :bow:

Den bytte själv som riktigt ung vid riktningsändring i hagen, men efter inlärning markerade den verkligen bytet.

Jo visst har du rätt i att det egentligen är vettigt att lära dem byten innan de är säkra i förvända. Nu gjorde jag inte det eftersom det är min första häst jag haft sen den var ung och jag nog aldrig riktigt trodde att vi skulle komma så långt som vi gjort i dressyren, och byten inte var något jag själv hade gjort speciellt mycket. Min häst var dessutom säker i förvända från första början så att enkelt byta vid varvbyten och kurvtagning hade nog inte varit så enkelt som det är på många andra hästar.
Att det blir lite upphetsat är förmodligen av båda anledningarna du säger, han har i alla tider sprungit ifrån problemen så varför inte bytena också liksom ;). Vi jobbar på det och det går absolut bättre och bättre, ville bara belysa att det finns ett otal olika sätt som kan fungera olika bra beroende på vilken häst man har och hur den är just för tillfället.
Edit: släppa och klappa om han drar i bytet kan nog fungera nu, hade jag gjort det från första början hade vi nog gått in i omloppsbana runt jorden i höjd med månen ;). I teorin förstår jag vad du menar och sympatiserar med tanken men jag har en viss självbevarelsedrift också :).

Senast ändrad:

Vi har också börjat med byten och vad jag har fått lära mig gäller det först och främst att ha en riktigt bra trummig och reglerbar galopp. När jag ska byta överdriver jag den nya galopphjälpen både med skänkel och spö. Så fort hon har gjort ett rent byte blir det beröm och skrittpaus. Här en demonstrationsfilm från i somras.
http://www.youtube.com/watch?v=0n6lcd0dRyU&feature=related
Det är så här vi har gjort och jag säger inte att det är universalmetoden. Finns säkert andra sätt som någon annan kan beskriva. Blir det tjafs om träningsmetoden, hästens galopp eller liknande på just den här filmen så tar jag bort den.:)

Man bör sakta av till skritt- enkelt byte, för att inte få travsteg i bytet. ej heller över bom då den kan lära sig "hoppbyten" ett halvt språng efter med bak som kan vara VÄLDIGT svårt att korrigera när den väl har lärt sig tekniken.

Hellre i såna fall över ett hinder- byte i SPRÅNGET.

Hela grejen är ju att den ska lära sig att byta för hjälpen. man måste vara precis o tydlig o berömma när den gör rätt o framförallt ha en god grundgalopp.

Mina hästar har iaf inte "hoppat" över bommen utan tagit ett galopp språng över den. :) Har iaf funkat fint på mina hästar och dom byter rent och fint :)

Det är inte att det blir ett hopp över bommen som axel menar (tror jag :p) utan att de byter som hopphästar oftast gör, fram först och bak sen.
Om du får till rena byten med bommen, ger du hjälpen när bakbenen kliver över bommen då eller hur funkar det?

Lite så har jag fått göra också med den här tränaren jag har nu, hon betonar alltid samma som axel, bra galopp är det viktigaste, framåt!! Lätt att man själv bromsar för att man är rädd att inte "hinna" och inte ha kontroll.

Sen är deet jag ska överdriva förberedelsen samt åt ena hållet (som är svårare för mej) även själva hjälpen. Funkar mkt bra, efter ett par byten behövs ingen större överdrift, bara hästen fattar, så det viktigaste är att förbereda och vara tydlig.

Jag har fått byta på raka spår, diagonal, fyrkanten, eller genom att vända över men då ska hästen vara rak mellan, vända in, räta ut, byta, rakt ut vända ut på spåret.

Hästen ska påbörja bytet bak. Alltså går det inte över bom eftersom fram landar ett halvt språng före baken.

Tulip- jag hajjar självbevarelsedriften, men om man inte blir kvar i handen finns liksom inget att dra ifrån. Sen kan man ha gått på den för hårt o den fattar ännu mindre- HJÄLP....

Jag lär in byten tidigt eftersom det är bekvämt att kunna byta ute o inte fara runt som en loska i förvänd i 180:grin:

Mitt mål är inte att kunna rida förvänd- som bara är en lydnads/ balansträning:cool:

Man borde ta bort det ur Dressyrprogrammen.

Du har ju väntat så länge:p

Den är ju superlydig o hajjar om du lägger om benen- inte tar ut benen:rofl:

Det såg ju skitenkelt ut:bow:, men jag skulle ha lite bättre tempo:cool:

Tror som Flash att man vill ha det lite för mkt under kontroll- troligt.

Du har ju väntat så länge:p

Den är ju superlydig o hajjar om du lägger om benen- inte tar ut benen:rofl:

Det såg ju skitenkelt ut:bow:, men jag skulle ha lite bättre tempo:cool:

Tror som Flash att man vill ha det lite för mkt under kontroll- troligt.

Tycker du..:angel: Håller i övrigt med om allt..kvickare i bak,hålla om med benen o lätta mer i handen.
Tänk vad enkelt det är när man skriver om det här..:p

KL

Det känns ju som att min tanke är rätt lika med vad ni andra tycker också.
Tack!

Jag har en fundering i ämnet. Min häst är ju knappt inriden så det är inte aktuellt just nu, men framöver.

Hur gör man med hästar som ska kunna både hoppning och dressyr? Krav på att byta galopp kommer ju betydligt tidigare i utbildningen inom hoppningen än dressyren... Ingen hopptränare jag har sett har brytt sig ett dyft om hästarna byter rent eller inte, bara de byter. Oftast blir det då med en kraftig förhållning, avsaktning till snabb trav och en ny galoppfattning innan man går in på nästa linje. :angel:

Resultatet kommer väl att bli att hästen gör orena byten, och sen när (om) man kommer så långt som till bytena i dressyren har man ett helsike att få det rätt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 169
Senast: Emro
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 864
Senast: JohannaB
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 309
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka