Börja köra...hopphäst

T

TrÄnA

Hej!

Jag är en inbiten hoppryttare med 3 tävlingshästar och jag har tänkt att börja köra mina odjur.

Det borde ju vara lite omväxlande träning tänkte jag?
Så vad tycker ni som kan mycket om körning kan det vara en bra ide att börja köra hopphästarna lite??

Vill gärna ha tips om utrustning osv.

Tacksam för svar:)

Sv: Börja köra...hopphäst

De är en bra ide :)! Så länge du använder rätt grejer (lös brösta, separat däckel,draglinor,baksele.)

Mvh
Emma

Okej:)

Kan du rekomendera något "start set" ?
Ska man anvädna speciellt huvudlag?

Hur ofta skall du köra och med för vagn :)?
Det duger med ett vanligt träns, men har du tid och ork vänj din häst vid skyddslappar :)

Mvh
Emma

Har tänkt att köra med rockard och sen försöka iaf köra varje vecka är det tänkt.

Jag skulle gärna vilja kunna köra alla tre senare tillsammans:)...det är mitt mål:angel:

Inte alls dumt att köra hopphästar! De får så fina rump- o ryggmuskler av körningen. Minns min gamle fjording jag hade o tävlade med när jag var barn. Hon var liten o av ponnymodell o orkade inte hoppa så himla högt. Efter hon började köras o kördes upp o ner för backarna där hemma hoppade hon plötsligt med lätthet 1 dm högre!

Är dina hästar inkörda? Eller kan du mycket om inkörning?

Om du inte svarar ett självklart ja på båda dessa frågor bör du kanske se dig om efter någon tränare eller annan duktig inom körningen för att åtminstone få hjälp i början.

Det kan vara livsfarligt att försöka köra in hästen själv, speciellt om man inte är jättekunnig. Både kuskar och hästar har skadats allvarligt så man får inte glömma att körningen är minst lika svårt och farligt som ridningen.

Se till att du har hjälp, snälla!

Ja just det ja, även om utrustningen är bra så måste du ha hjälp att passa till den så att den blir rätt på din häst också. Det kan du inte få hjälp med över nätet tror jag. Där behöver du nog också någon som kommer ut och kikar så att allt blir rätt. En sele kan ställa till lika mycket som en sadel om den inte passar.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
724
Senast: Tuvstarr
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
899
Kropp & Själ Min make och jag vill långsamt börja planera en resa ner genom Europa med våra barn. Vi tänkte bila och det ska inte ske än på ett tag...
2
Svar
25
· Visningar
842
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka