börja konditionsträna för toppkondis till sommaren=)?

K

kakankakan765

tips på konditionsträning sökes?
vill få min häst i bra kondition till sommaren,ej tävlingskondis utan för långa uteritter och lite hoppning/dressyr.

vi har tyvärr inga backar,utan det är väldigt platt ,nästan enbart grusvägar ,samt gräspaddock.

hur kan man lägga upp träningen på ett bra sätt, hur lång tid ska man räkna med ungefär?
min häst har grundkondition mest skrittad ute under senare tid,nu har vi nörjat trava och galoppera kortare sträckor när underlaget blivit bättre.

Sv: börja konditionsträna för toppkondis till sommaren=)?

Skulle på en sådan häst skulle jag börja med att ut och trava, börja lätt och öka sedan arbetet men tänk principen långt och lånsamt. Jobbar man i högre tempo gör man det kortare sträckor.

hallåå du!!:)
Jag har alltid fått lära mig att man ska konditionsträna i intervaller, alltså mäta upp typ en sträcka på 100 meter och rida den i olika tempo, och kunna öka det tempot eftersom eller nått.
Fast ska jag va helt ärlig har jag själv aldrig gått efter det :$:D hahha! Jag rder mest ute, och då låånga turer med tempot anpassat till underlaget, och med en väldigt galoppglad häst både under och framför mig, båda med vinnarskalle när det gäller, kan du ju tänka dig hur det ser ut! Men roligt har vi, och hästarna får kondis och muskler!
Ett tips, om du har tillgång till sjö/hav, simma så fort vädret tillåter! allra bästa träningen för både häst och ryttare!!

Lycka till!, ta hand om dig och våra fyrbenta vänner!

kraaaam Linnnea

Hästen jag rider hade stått i flera år utan någon som helst träning. Jag började gå långa promenader med han på våren i några veckor så han fick ner hullet. Sedan började jag rida men bara i skritt, och longerade i både skritt och trav. Framåt sommaren börja jag rida honom i gräspaddock, i skritt och men mest i trav för att få upp flås. Han blev kanonfin tillslut. Låånga ridturer, gallopper över ängar. Han älskart. Kom bara ihåg att en häst kan lätt tröttna på att bara springa runt, runt. Så kör snett igenom, volter osv. Och jag började med detta i april, maj, red två gånger i veckan + longering några gånger i veckan. I mitten av juli var han som snyggast. Men man ska inte ha bråttom, bättre o ta det lugnt osv.
lycka till ! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 863
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 469
Senast: mackan
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama