Börja hoppa häst som hoppat på många år.

Lollsan

Trådstartare
Hej!

Nu behöver jag er expertis! :)

Till våren ska min tioåriga häst som inte är hoppad på minst fyra år få börja hoppa lite smått.

Jag är ovetandes om allt som gäller hoppning, det är inte jag som ska hoppa henne men jag vill veta hur vi ska lägga upp det hela.

Jag vill att det ska gå lugnt till och att hon sakta men säkert ska få bygga upp sina muskler och lära sig hoppa på rätt sätt. Hon fick bra betyg på löshoppningen när hon visades som fyraåring så jag tror ju helt klart att hon ska klara av att komma över lite hinder. Höjden är inget som jag prioriterar utan jag är ute efter att bygga upp rygg- och bakbensmuskulatur och att hoppningen ska vara gymnastiserande.

Vad börjar vi med för hinder? Vad ska man börja på för höjder och när är det okej att höja, vad ska en otränad häst klara av att ta sig över utan att det sliter. Hade tänkt att hon skulle hoppas 2-4 gånger i månaden.

Vore jätteglad om någon ville ta sig tid på att svara på det här och kanske komma med lite bra förslag och tips! :)

Jag kommer kanske ställa dumma motfrågor men det är bara för att jag inte är hoppryttare och inte har någon koll alls!

Sv: Börja hoppa häst som hoppat på många år.

På Hippson idag kom där upp en övning som är anpassad för hästar som ska komma igång efter vintervilan. Den hade säkert passat er också. Så är det bara till att anpassa hur många hinder du vill ha. Först skulle man rida över en del bomserier och sen är det travhoppning. Travhoppning är superbra och effektiv för att bygga muskler och en jättebra början på en häst som ska lära sig hoppa/börja hoppa på nytt likväl som hästen som är igång för fullt. Man får anpassa höjd och övningar helt enkelt så de passar hästens/ryttarens nivå. Sen när ni är varma i kläderna så är studs också kanon. Jobbigt, men effektivt. Som sagt, kika in på Hippson och kolla! Artikeln heter "kom igång efter vila". Där finns även en del andra övningar du kan kika på om du får idétorka, det brukar stå vilken nivå övningarna ligger på.

Sv: Börja hoppa häst som hoppat på många år.

På Hippson idag kom där upp en övning som är anpassad för hästar som ska komma igång efter vintervilan. Den hade säkert passat er också. Så är det bara till att anpassa hur många hinder du vill ha. Först skulle man rida över en del bomserier och sen är det travhoppning. Travhoppning är superbra och effektiv för att bygga muskler och en jättebra början på en häst som ska lära sig hoppa/börja hoppa på nytt likväl som hästen som är igång för fullt. Man får anpassa höjd och övningar helt enkelt så de passar hästens/ryttarens nivå. Sen när ni är varma i kläderna så är studs också kanon. Jobbigt, men effektivt. Som sagt, kika in på Hippson och kolla! Artikeln heter "kom igång efter vila". Där finns även en del andra övningar du kan kika på om du får idétorka, det brukar stå vilken nivå övningarna ligger på.

Jättebra tips! Tack så hemskt mycket, ska genast kika! =)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 078
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 418
Senast: Brynja
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
631
Senast: Myzan87
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka