Börja ge smakprov, välling mm

Sv: Börja ge smakprov, välling mm

Jag håller med att det självklart finns de som inte får amningen att fungera eller inte har tillräcklig med mjölk, men när man läser här så tycker jag varannan eller vartredje Buke-användare får ge ersättning för att bebisen inte blir mätt - och så illa tror jag inte det kan vara. Eller?

Det är svårt att säga hur många det är med ledning av ett forum. Men här i Sverige har vi ju tack och lov tillgång till ersättning om det av någon anledning inte fungerar med bröstmjölken och det är ju dessutom många på forumet som har en tidskrävande hobby som kan vara svår att kombinera med helamning. Sedan är ju min åsikt att till syvende och sist är det allra viktigast att barnet får blir mätt, toppen om det kan ske bara genom bröstmjölk men även helt ok med ersättning!

inte ar det bara valling hysteri i sverige.. ocksa ammningshysteri tycker jag personligen. jag ammade INTE ngn av mina toser (3_) och de overlevde just fint utan nagra brister pa ngt satt.. alltsa hade enfamil eller liknande fran dag ett.
vid 3 manader borjade blanda risgrot flingor i enfamilen och det blev da tjockare. vid 4 manader var det puree av olika sorter, morot, artor och frukt. ett mal om dagen. Ingen gang fick de valling. Det fanns inte valling att fa tag pa forresten.
Vid 1 ar at de "normal" barnmat (ur burk typ) och vid 14 manader var flaskan vack. De drack da ur pipmugg. Och at normal vuxen mat forstas utan kryddor i massor och sant.
Ingen av dem hade nagra mat allergier, eller lactose allergier. De at sunt..

Ville du inte amma, eller fanns det medicinska skäl att inte ens försöka?

Men bara för att bebisen får välling så betyder det ju inte att barnen inte behöver få en nyttig kost också? Selma behöver inte få välling varje dag, hon kan lika gärna få gröt, men för mig som måste ut på morgonen och kasta ut hästarna, passar välling utmärkt då det går fort och är mättande. De morgnar jag har extra hjälp och slipper stressa så får hon gröt. För mig har välling blivit en genväg när vi är på språng eller har bråttom.

Selma får ingen nattvälling, utan sista matmålet är mellan 18-19 med vanlig mat och sen årder nattning. Upplever inte alls den vällinghysteri ni pratar om, däremot så har jag märkt av mer av amningshysterin, då vi inte fick amningen att fungera. Var i stort sett helt knäckt efter att vi kom hem från bb, då en mängd främmande människor kommit och klämt på mina bröst, försökt tvinga selma till att suga och satte mig i en massa, för mig som var nysnittad, väldigt smärtfulla ställningar. Allt det här resulterade i att det blev en pina för både mig och henne. Varför bara inte ta det lugnt och säga att det fungerar lika bra med ersättning?

knapplån

Men varför är det just välling man ger? Vällning är väl främst baserat på spannmål. Är det verkligen bra att en stor del av barnets kost består enbart av spannmål?

Senast ändrad av en moderator:

Har aldrig hört någon som enbart ger sitt barn välling.

Men generelt är ju inte spannmål något dåligt.

Jag håller med Mabuse, det är väl inget allmänt och generellt att man ger enbart välling.

Antingen ersättning + välling till natten eller mat + välling till natten är nog det vanligaste förfarandet. Välling ger vi istället för gröt som kvällsmål då hon får det liggande i sängen.

Man har aldrig för lite mjölk! Det tar minst 6 veckor för bebis att lära sig sugtekniken och mjölkproduktionen att komma igång. Men hur många står ut så länge när det finns ersättning/pump?
Vill du amma så kan du amma, se över din kost och se till att amma HELA tiden, det tar mer än ett par dagar att öka produktionen.
Även hur man mår psykiskt påverkar produktionen.

Jag hade massvis med mjölk + donerade. Men var jag stressad kom det inte ut en droppe hur fulla brösten än var!

Bullshit... Som flera innan mig redan har svarat så kan man visst ha för lite mjölk. Du har absolut ingen aning om hur mycket (lite) mjölk jag hade och hur mycket jag kämpade. Folk är olika...

Ville du inte amma, eller fanns det medicinska skäl att inte ens försöka?

Flera anledningar plus det ar svart att ha en unge med sig nar man var ute och jobbade.. ingen mamma ledighet dar inte. Sa det var mer praktiskt att ge barnen enfamil som ocksa gavs som kvallsmat tills de kunde ata och sista flaska. Ingen valling.. den ar forresten soyabaserad..enfamilen
Sista barnet blev bara samma for jag var van vid det, aven om jag da var hemmafru. Att amma barnet var just inte ngt som ens diskuterades. Men som sagt det ar olika i olika kulturer..

Men hur vanligt är det att man baserar barnets kost på välling då?

Jag ger mitt barn 2 flaskor välling om dagen och det tror jag är ganska normalt.
Barndietisten på bvc här rekomenderar ett maxintag av tre välling eller grötmål om dagen.
Det är väl inte många som ger fler än tre gröt/vällingmål om dagen?

Det finns ju dem som ger ungarna mackor till frukost och kvällsmål också, det är ju också spannmålsbaserat så det måste ju också vara lika illa.
Eller pasta till maten.

knapplån

Men varför är det just välling man ger? Vällning är väl främst baserat på spannmål. Är det verkligen bra att en stor del av barnets kost består enbart av spannmål?

Välling är ju samma som gröt men i en lösare form. Ytterst trevligt att använda då barnet är för trött för att orka tugga men är hungrig.
Minns jag rätt så rekommenderas att man inte överstiger 3 "mjölmål", d.v.s. gröt eller välling per dag.
Amning/ersättning, gröt till frukost, a/e, smakportion, a/e, a/e, a/e, välling o.s.v. är väl inget ovanligt schema så där i början med smakportioner.
Gluten bör ju invänjas tillsammans med amning och då är väl gröt eller välling ett utmärkt alternativ.

kl

tack för svar om välling.

Jag hade för mig att jag hört att för spannmålsintag och glutenintolerans kan hänga ihop.

kl

Jag hade för mig att jag hört att för spannmålsintag och glutenintolerans kan hänga ihop.

Jo, det uppkom väl som mest när man ändrade helamningsrekommendationen till 6 mån, då slutade många att amma och gick över helt på gröt och välling istället för att köra det samtidigt som var mer vanligt då man rekommenderade att börja ge smakportioner vid 4 mån. ålder. Numera är de noga med att rekommendera att man invänjer gluten samtidigt som man fortsätter amma.

kl

Jag haller med er som skrev om att man visst kan ha för lite mjölk. Äldsta dottern gick inte upp i vikt alls, jag ammade och ammade men hon skrek och var hungrig och vagen visade ocksa att hon inte fick tillräkligt.

Andra dottern är 1,5 manad och nu har jag mjölk men amningen fungerar inte bra ända. Hon vill inte lära sig att ta rätt tag vilket gör att jag far väldigt ont. Jag har stora bröst men väldigt platta bröstvartor och amningsradgivaren sa att det är vädligt vanligt att det inte fungerar bra da.

Ett förtydligande om vällingen
Jag tycker inte att välling är daligt om det var nagon som tolkade mitt inlägg sa. Det är perfekt att ge vid vissa tillfällen, men jag har läst om en del som byter ut ersättningen mot välling sa fort barnet blivit 6 manader. Har för mig att jag läste att ersättning innehaller omega 3 som vällingen inte gör därför ska man fortsätta ge ersättning sa länge som möjligt (rätta mig om jag har fel). Men att ersätta morgon eller kvällsgröten med välling gör ju ingen skillnad.

Jag hade mjölk (massor), men är trögmjölkad = de kunde helt enkelt inte suga ur tillräckligt mycket mjölk på tillräckligt kort tid för att bli mätta och få i sig tillräckligt med näring.

= Du hade inte för lite mjölk utan problemet låg i barnens teknik/för trånga mjölkgångar.

Sar skrev:
Ammade 7,5månader och slutade därefter då båda ungarna under loppet av en vecka totalvägrade bröstet.

Det är väl kanonbra att kunna amma i 6 månader? Båda mina ungar har slutat tvärt med bröstet fast jag velat amma längre. Sonen ratade vid 5 månadersålder och dottern ammar jag lite på natten.

Sar skrev:
"Det är i vissa fall möjligt att öka mjölkproduktionen genom att amma eller pumpa oftare" känns mer verklighetstrogen.
Tror inte amma/pumpa oftare fungerar om man inte är helt frisk psykiskt. Jag upplever det som hur man psykiskt mår påverkar produktionen mer än hur ofta man ammar eller hur mkt vatten man dricker.

tinissen skrev:
vissa bebisar exvis min äldsta pojk lärde sig aldrig rätt sugteknik trots många besök hos både amningmottagning
Även här ligger ju inte problemet i mängden mjölk i bröstet utan i barnets teknik.
Ett bröst är inte tomt på mjölk fast de inte är som en större boll och bröstvårtan står rakt ut. Trötta taxöron har oxå mjölk.

Syrran skrev:
Som flera innan mig redan har svarat så kan man visst ha för lite mjölk.
Problemen hos de citerade ser du inte ligger i mjölkmängden.

turbofling skrev:
Hon vill inte lära sig att ta rätt tag vilket gör att jag far väldigt ont.
Men samma sak där, det är ju inte att mjölken tar slut i bröstet som är problemet utan problemen ligger i andra saker. Som t.ex. bebisens sugteknik. Och om det tar 6 veckor att lära sig som mamma och sen på de ska man få till bebisens teknik för den har inte fått till de innan mamman fixat de. Klart man sinar eftersom efterfrågan inte ökar och redan innan de veckorna gått ser man ju på bvc att kurvan minskar och framför allt märker man ju det på sitt barn!
Vi har ju både pumpar och massa olika former av ersättning så det är väl självklart man väljer de alternativet när det inte går att få till.

Det är väl kanonbra att kunna amma i 6 månader? Båda mina ungar har slutat tvärt med bröstet fast jag velat amma längre. Sonen ratade vid 5 månadersålder och dottern ammar jag lite på natten.

Jag är inte på något sätt missnöjd över 7,5 mån amningslängd eller att barnen tog beslutet även om jag kände en liten sorg i att amningsperioden faktiskt var över (jag gillade att dubbelamma).
Men ditt påstående om att "man har aldrig för lite mjölk" faller platt eftersom jag inte kunde försörja två barn på enbart bröstmjölk (det TROTS att jag hade mkt mjölk).

Tror inte amma/pumpa oftare fungerar om man inte är helt frisk psykiskt. Jag upplever det som hur man psykiskt mår påverkar produktionen mer än hur ofta man ammar eller hur mkt vatten man dricker.

Antyder du att jag inte är/var psykiskt frisk?:crazy::eek::D

Jag mådde utmärkt psykiskt och fick dessutom ut väldigt mkt mjölk. Dock ej tillräckligt mycket för två barn. Jag anser att jag är ett rätt klockrent exempel på att "mer kan inte göras", d.v.s. det gick inte att varken amma eller pumpa mera utan man fick vara nöjd med det som blev .

Ang. psykisk hälsa så mådde min bekant vars barn svalt p.g.a. det inte kom ut någon mjölk också utmärkt, eller rättare sagt så bra som man kan göra i den sitationern. Inget påvisbart fel heller i form av fel på mjölkgångarna el. dyl. Läkaren konstaterade mer eller mindre att så här är det för vissa mammor.

Du utrycker dig i mina ögon rätt klumpigt i den här tråden med tvärsäkra påståenden gällande bröstmjölksmängd. Jag vet inte om det är din mening eller om du bara har otur när du skriver. Alla har inte samma kroppsliga förutsättningar eller samma antal barn man ska försörja med mjölk och de som faktiskt har jobbigt med detta och sörjer över en misslyckad eller utebliven amning får en verbal käftsmäll. Det gynnar ingen.

= Du hade inte för lite mjölk utan problemet låg i barnens teknik/för trånga mjölkgångar.

Även här ligger ju inte problemet i mängden mjölk i bröstet utan i barnets teknik.
Ett bröst är inte tomt på mjölk fast de inte är som en större boll och bröstvårtan står rakt ut. Trötta taxöron har oxå mjölk.

Problemen hos de citerade ser du inte ligger i mjölkmängden.

Men samma sak där, det är ju inte att mjölken tar slut i bröstet som är problemet utan problemen ligger i andra saker. Som t.ex. bebisens sugteknik. Och om det tar 6 veckor att lära sig som mamma och sen på de ska man få till bebisens teknik för den har inte fått till de innan mamman fixat de. Klart man sinar eftersom efterfrågan inte ökar och redan innan de veckorna gått ser man ju på bvc att kurvan minskar och framför allt märker man ju det på sitt barn!
Vi har ju både pumpar och massa olika former av ersättning så det är väl självklart man väljer de alternativet när det inte går att få till.

Inte för att du verkar bry dig, för du verkar ju veta hur alla fungerar, men jag kan informera om att JAG hade för lite mjölk. Min son hade väldigt bra sugteknik, han fick dia när han var hungrig, jag drack MASSOR, jag pumpade mellan amningstillfällena för att få upp mjölkproduktionen men jag hade helt enkelt för lite mjölk. Sen om du tror det eller inte det bryr jag mig egentligen inte om, men jag tror inte att du sitter inne med all kunskap om hur allas mjölkproduktion fungerar. Eller jag VET att du inte sitter inne med den kunskapen för uppenbarligen har du fel.

Men allvarligt Jerseyko, nu är du där igen :/

Om du ska bli barnmorska kan du inte lära ut felaktigheter och kalla folk för psykiskt sjuka till höger och vänster ( som du precis gjorde till Sar ).

Det sker inte allt för ofta, men vissa kvinnor producerar för lite bröstmjölk och kan inte öka produktionen hur mycket man än försöker.
Jag tycker verkligen att du bör tänka över hur du formulerar dig när du skriver. Det är flertalet gånger man reagerat över hur du går på andra forummedlemmar på ett oschysst sätt. Ibland kanske det kan vara god idé att vara lite ödmjuk, lyssna, inse att man är fel ute och kanske lära sig av andra.

För mig var absolut inte problemet med för lite mjölk, jag hade andra skäl till att försöka pumpa ur men det var omöjligt, jag fick knappt ur något. Det enda som drev på min produktion var att dottern ammades..

Heller med Cala.

Du (jerseyko) maste tänka lite mer innan du skriver och inte utrycka dig sa säkert om allt. Alla är olika, glöm inte det. Att lägga till ett "jag tror", "jag har hört", "jag upplever" tex skulle göra att dina inlägg inte tas sa dömande.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 660
Gravid - 1år Känns som att vi har hamnat i ett moment 22 med sonen. Han är 3,5 månad och går inte upp i vikt som han ska på enbart amningen (tappat...
2
Svar
38
· Visningar
4 683
Senast: inverterad
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Gravid - 1år Jag har två barn, den äldre blir 11 år i år och den yngre fyller alldeles snart 4 år. Båda mina graviditeter har varit jobbiga, den...
Svar
3
· Visningar
2 540
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter