Börja ge smakprov, välling mm

Ireland

Trådstartare
När började ni introducera smakprov på gröt och liknande?
Från vilken ålder kan man börja ge välling?

Ska prata med min bm om detta imorgon när vi ska in på koll, men tänke jag frågar här med hur ni gjort.

Jag hade inte tänkt att amma så länge till (min flicka är snart 11 veckor), då mjölken inte räcker till och jag måste ge ersättning efter nästan varje gång jag ammat och det är rätt tröttsamt.

Tänkte försöka hålla igång amningen tills hon är i alla fall fyllda 4 månader.
Vad kan man då börja med? Välling, gröt, ersättning?

Sv: Börja ge smakprov, välling mm

Om du ger ersättning hela tiden så lär sig aldrig kroppen att producera mer mjölk. Jag hade slutat med ersättning och iställer ammat precis hela tiden för att få fart på det. Men det är ju jag det. Jag är lat och tycker amning är smidigt och samtidigt bra för bebis.

Jag helammar i princip fortfarande, bebis snart 6 månader. Vi har dock börjat med smakisar (små portioner) och då började vi med sötpotatis och potatis. Har sen byggt på med palsternacka, morot, banan, päron, kiwi och nu sista två dagarna har han fått hemlagad bababgröt!

Jag har försökt det under ett par dagar men det har inte funkat. Satt verkligen och gjorde inget annat, och med en missnöjd bebis. Trottnade sen och gav henne ersättning och hon bara slocknade och sov flera timmar..
Enligt min mamma var det samma sak när hon ammade mig och min lillebror och jag blev bara ammad tills jag var 6 v.
Har provat att pumpa ut mjölk med och bara fått ut 80 ml sammanlagt från båda brösten och det tog nästan en timme, sen var det helt tomt.

Jag försöker amma så mycket jag kan och bara ge ersättning om jag verkligen måste, men på kvällarna när hon ska somna är det ett måste.

Sen är jag inte så himla glad i att sitta och amma heller, så jag tycker det är smidigare att ge flaskan :) Men alla är ju olika.

Men ska man ge ersättning i så fall tills de är 6 månader och sen gå över till välling? Eller ger man ersättningen tills de är 1 år?

Jag fick inte amma längre än till 12v ålderpga mediciner och det har fungerat jättebra med ersättning. Fortfarande huvudmålet här hemma till min bäbis som är 6 mån.
Smakisar började vi med när hon var 4 mån i väldigt lugn takt. Hon spottade ut det mesta i ett par veckor men nu så börjar det fungera smidigt.
Gröt introducerade jag lite senare. Mest för att magen inte skulle få en chock med allt på en gång. Men jag ville vänja in gluten i kosten innan vällingen nu vid 6 mån.

Jag har fortfarande inte bytt ut några fasta mål men det händer att hon gillar gröten mkt ena dagen o då slipper jag göra ersättning med.

Ha inte för bråttom. Mag&tarmar har haft en pärs sedan de föddes och får stå ut med mkt nya saker hela tiden.

Okej, vad ger du för smakisar? Nåt du köper i affären?

Vi började med någon smaksked bara när sonen var 3,5 månad, ökade på med smakportioner vid 4 månader ca. Blev väl mest gröt, välling och nån pure att börja med. Annars fick han ersättning Enfamil (pga kaskadkräkor) som hjälpte mycket!
Sen är det väl bara att se vad barnet tycker om maten och öka på lugnt successivt:)

Vi fick aldrig igång amningen, utan jag pumpade ut mjölk åt Selma tills hon var 3 månader, då gick vi helt över till ersättning som hon fått som sista måltid länge och på dagarna när vi var iväg. När hon var 4 månader började vi med hemgjorda smakisar. Började med potatis mixat med ersättning, sen efter en vecka gjorde vi ärtpuré, sen morötter osv. När hon var 5,5 månader åt hon frukost i form av gröt, sen lunch bestående av en burk barnmat + en halv burk fruktpuré, mellis i form av ersättning och sen middag samma som lunch.

Nu när hon snart är 7 månader så är det välling till frukost, lunch och middag samma som förut och mellis antingen välling, gröt, yoghurt med mosad banan och hallon eller en fruktsmoothie.

Började vid 4 månader, men dottern vägrade.

Vid 6 månader började hon smaka, och av våran mat (tillagad utan salt) och bitar hon kunde plocka själv.
När hon var ca 9 månader accepterade hon flaskan och började med välling.
Barngröten som finns i affären har hon alltid ratat. Men youghurt har gått bra och nu 10½ månad äter hon mannagrynsgröt med hallon.

Sonen började med gröt redan vid 3½ månad pga fel på magmunnen. Han åt allt till skillnad mot dottern som tycker allt man kan köpa (förutom välling) är jätteäckligt.

Det man ska vara försiktig med i början är gluten, att det inte blir för många mål. Vanligast är att börja med gröt vid 4 månader för flaskan inte ska konkurrera ut bröstet. Sen välling vid 6 månader. Det är ju samma sak men olika konsistens.

Man har aldrig för lite mjölk! Det tar minst 6 veckor för bebis att lära sig sugtekniken och mjölkproduktionen att komma igång. Men hur många står ut så länge när det finns ersättning/pump?
Vill du amma så kan du amma, se över din kost och se till att amma HELA tiden, det tar mer än ett par dagar att öka produktionen.
Även hur man mår psykiskt påverkar produktionen.

Jag hade massvis med mjölk + donerade. Men var jag stressad kom det inte ut en droppe hur fulla brösten än var!

Senast ändrad:

hon fick en potatis som jag mosade med gaffel med flytande margarin i början :) Sen har vi provat med både burkmat och hemlagat.
Ang välling/gröt så ser jag str sKill

Jag är lite tveksam till den "vällninghysteri" som finns i Sverige, det blir lätt lite för manga mjölmal. Jag skulle fortsätta med ersättning sa länge dottern vill ha, kanske ge välling som sista mal innan nattningen för lite mer mättnad.

Min Emilia at ersättning till 7 manader ungefär sen ville hon inte ha mer ngr manader men sen ville hon ha igen som sista mal innan hon somnade och det slutade hon med för ngn manad sen (hon är 20 manader nu). Vi började med smakpotioner vid 4 manader, da visade hon stort intresse för vad vi at. Började med mannagrynsgröt och efter ngr veckor började vi med annan mat. Provade först morot men det tyckte hon inte alls om. Potatis, majs, broccoli gillade hon däremot. Moroten gick bra senare igen.

Jag har börjat ge mina barn smakportioner runt 4 månader. Nu senast med dottern började jag någon vecka innan 4 månader och jag började med potatispuré har jag för mig. Det var inte speciellt populärt men jag testade i några dagar. Sen testade jag gröt (utan fruktpuré) och det gick bättre. Hon fick det i några dagar och när jag återigen testade mat-puré så gick det ganska bra. Potatis och majspuré blev en favorit. Sen har det gått bättre och bättre med maten. Runt 6 månader åt hon mest mat (alltså knappt någon amning) och jag introducerade välling för henne. Det gick dåligt några gånger, efter några dagar fick jag i henne någon deciliter och efter ett par veckor åt hon så gott som hela flaskan. I och med att hon åt så duktigt och drack sin välling såg jag ingen mening med att fortsätta amma så jag slutade. Dottern har heller aldrig varit sån att hon har velat äta speciellt mycket på natten, vilket underlättade när jag skulle sluta amma. Som liten bebis kunde hon äta 1-2 ggr på natten och när hon var ett par månader åt hon inget alls på natten.

På tal om "mjölmål" (gröt och välling) har jag för mig att jag har läst någonstans att barnet ska ha max 3 mjölmål per dag och det sitter någonstans i bakhuvudet på mig så jag försöker hålla det.

Man har aldrig för lite mjölk! Det tar minst 6 veckor för bebis att lära sig sugtekniken och mjölkproduktionen att komma igång. Men hur många står ut så länge när det finns ersättning/pump?
Vill du amma så kan du amma, se över din kost och se till att amma HELA tiden, det tar mer än ett par dagar att öka produktionen.
Även hur man mår psykiskt påverkar produktionen.
Det där är rent skitsnack, det FINNS VISST mammor som har för lite mjölk till sina barn, av en eller annan orsak.
Att påstå annat ger bara de mammor där amningen inte funkar, av en eller annan anledning, ännu sämre samvete!

Vissa har massvis med mjölk hur länge som helst medan andra inte alls är lika bra mjölkkossor.
Jag själv har inte kunnat amma mina tre äldsta barn alls, den fjärde kunde jag "hobbyamma" efter ett tag. Jag hade mjölk (massor), men är trögmjölkad = de kunde helt enkelt inte suga ur tillräckligt mycket mjölk på tillräckligt kort tid för att bli mätta och få i sig tillräckligt med näring. Med döttrarna var det helkört, äldsta sonen började jag att amma men han fick i sig för lite energi så han orkade helt enkelt inte ens hålla sig vaken = jag fick ge upp försöken. Andra sonen blev det precis likadant med, amningen funkade jättebra i två dagar, sen var det bara att ge upp för han fick för lite och blev trött.

Jag förstår inte varför det ska vara så förbenat svårt för så många att inse att alla inte kan amma sina barn, även om de vill och gör allt rätt!

Och till TS fråga:
När det gäller smakportioner så har kokt morot funkat bäst för mig att börja med. Jag har skalat och rivit en morot rå och sen kokat det rivna för att till sist köra det med stavmixer. Morot är lagom sött och åtminstone mina barn har älskat det!
Mina har fått detta från 4 månaders ålder.

Det tror jag inte ett dugg på. Min mjölk räckte inte alltid till mina tvillingar trots fri amning, extra pumpning efter amning samt att jag gick upp var 3:e timme på natten (fast de sov) och pumpade. Allt enligt bvc:s ordination. "Rekordet" tror jag låg just under en halvliter för en pumpning. Ammade 7,5månader och slutade därefter då båda ungarna under loppet av en vecka totalvägrade bröstet.
Det finns de som fixar att föda två fullt ut med tvillingar men jag har aldrig hört om en trillingmamma som fixat samma sak.

Har också en god vän som var inlagd på neo (fullgånget barn) som aldrig fick ut någon mjölk ur bröstet så barnet svalt. En annan fick kärlkramp i bröstvårtorna, lycka till att få ut mjölk då.

"Det finns alltid nog med mjölk bara du försöker-propaganda" lägger enligt min åsikt bara sten på bördan för mammor som helst skulle vilja helamma.
"Det är i vissa fall möjligt att öka mjölkproduktionen genom att amma eller pumpa oftare" känns mer verklighetstrogen.

Jag håller med att det självklart finns de som inte får amningen att fungera eller inte har tillräcklig med mjölk, men när man läser här så tycker jag varannan eller vartredje Buke-användare får ge ersättning för att bebisen inte blir mätt - och så illa tror jag inte det kan vara. Eller?

Jag struntar i hur andra gör men ville mest peppa för att det varit så smidigt att amma. Allt blask med smakisar och gröt osv nu är ju sjukt jobbigt. ;)

Håller inte med alls att det ska vara lättare att amma, min dotter totalvägrade böstet, gav bröstmjölk i flaska i tre månader och sedan ersättning.

Här hemma har vi en fin harmoni mellan bägge föräldrarna och barnet. pappa kan även han göra ALLT som jag gör med henne. medans en vän som fick relativt samtidigt som oss har det jätte jobbigt ammar och kommer aldrig hemmifrån pga att barnet är bundet till henne och hennes bröst.

vi började med gröt och burkar med potatis och palsternacka, tycker själv att det smakar riktigt illa men lillan bara älskade det.

Och jag förstår inte vitsen med välling överhuvudtaget? Som ersättning för bröstmjölk eller bröstmjölksersättning? Då kan man väl lika gärna fortsätta med amning eller ersättning.

Någon får jättegärna förklara för jag får inte ihop det alls :confused:

Välling är mer mättande än bröstmjölk och ersättning.

Dessutom är det gott. :d Jag drack välling själv till frukost tills jag började skolan av den anledningen. :D

axel är 5 månader nu och vi är väl i startgroparna vad gäller smakportioner, risgröt har han smakat ett par gånger och lite potatispure men det är allt, ammar bara lite grann nu(kväll och ev morgon beroende på hur länge han vill sova).
han sover sen han var 12v hela nätter (från 19.30-ca8.30) vilket satte sina spår i amningen, han var jättehungrig på morgonen och då räckte jag helt enkelt inte till pumpade på kvällen men efter några timmar var de jättefullt igen, allt detta ledde till skitdålig sömn för min del så beslutet blev att trappa ner amningen..
hade han varit som sin storebror och vaknat 2 gånger per natt för han velat äta hade jag varit glad men så är det inte:/

du kan börja intrudocera smakisar vid 4 månader och välling runt 6 månader, ta det bara varsamt och uppmärksamma ev reaktion mot maten:)

håller inte med dig alls. de finns visst de somn inte kan producera tillräckligt!

visst kan jag hålla med om att många ser ersättning som en enkel utväg medan andra måste ta till det. alla har inte ett överflöd..

vissa bebisar exvis min äldsta pojk lärde sig aldrig rätt sugteknik trots många besök hos både amningmottagning, bvc, rubbet:/ jag gjorde allt jag kunde och pumpade i 3½månad med honom men hans sugteknik "mognade" aldrig....

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 660
Gravid - 1år Känns som att vi har hamnat i ett moment 22 med sonen. Han är 3,5 månad och går inte upp i vikt som han ska på enbart amningen (tappat...
2
Svar
38
· Visningar
4 683
Senast: inverterad
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Gravid - 1år Jag har två barn, den äldre blir 11 år i år och den yngre fyller alldeles snart 4 år. Båda mina graviditeter har varit jobbiga, den...
Svar
3
· Visningar
2 540
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter