Börja gå på pottan

Energi

Trådstartare
Min unge har nyligen fyllt två år. Nu i sommar har hen kissat utomhus, kan kissa när vi ber henom, klarar av att hålla sig och går inte runt och småskvätter.

Meeen.. hen har VÄGRAT potta och toa. Nu är det för kallt för att springa ut och kissa varje gång så igår började vi gå ifrån våra principer och mutade med non-stops. Så nu får hen en godis varje gång hen kissar på pottan, och det funkar! Blöjfri hela kvällen igår och hittills idag. Inte en enda olycka.

Hur går vi vidare? Hen är naken på underkroppen nu, när börjar vi introducera trosor och kalsonger?
Dessutom börjar hen förskola 1 september, hur gör en då?

Jag tar helt fräckt och ställer fler frågor på samma tema om det är ok @Energi ?

Jag har en son som är lika gammal och vi är på ungefär samma stadie. Vår son har fortfarande blöja på sig men vi frågar om han behöver gå på pottan med jämna mellanrum. Ibland kommer det kiss I blöjan men de flesta hamnar i pottan. Bajsa vill han dock inte göra på pottan inför oss, han vill gå iväg och göra det i fred med blöjan på. Ska vi bara fortsätta eller är det dags att ta av blöjan nu och låta eventuella olyckor ske? Förskolan börjar på måndag, hur mycket kan man förvänta sig att de ska traggla med potta där? Det finns ju inte speciellt mycket tid att träna på att vara blöjfri hemma om all träning ska ske i hemmet.

Jag tar helt fräckt och ställer fler frågor på samma tema om det är ok @Energi ?

Jag har en son som är lika gammal och vi är på ungefär samma stadie. Vår son har fortfarande blöja på sig men vi frågar om han behöver gå på pottan med jämna mellanrum. Ibland kommer det kiss I blöjan men de flesta hamnar i pottan. Bajsa vill han dock inte göra på pottan inför oss, han vill gå iväg och göra det i fred med blöjan på. Ska vi bara fortsätta eller är det dags att ta av blöjan nu och låta eventuella olyckor ske? Förskolan börjar på måndag, hur mycket kan man förvänta sig att de ska traggla med potta där? Det finns ju inte speciellt mycket tid att träna på att vara blöjfri hemma om all träning ska ske i hemmet.

Hur tydligt visar erat barn att hen är nödig? Jag hade skippat blöjan helt och tagit det därifrån. Men svårt detdär om de inte vill/vågar bajsa på potta/toa.

Ett tips är att läsa, oh crap potty training. Den kommer garanterat hjälpa er vidare. Och är inte speciellt svårläst trots engelska.

Hur tydligt visar erat barn att hen är nödig? Jag hade skippat blöjan helt och tagit det därifrån. Men svårt detdär om de inte vill/vågar bajsa på potta/toa.

Ett tips är att läsa, oh crap potty training. Den kommer garanterat hjälpa er vidare. Och är inte speciellt svårläst trots engelska.

De gånger han visar är han ganska tydlig, pekar mot blöjan och tar på blöjan. Men vissa gånger visar han ingenting.

Hade lämnat barnet och berättat att hen var blöjfri nu. Lämnat lite extra kläder ifall olyckor. Sen inget mer med det.

Hade försökt skippa godiset också så inte fröknarna måste ge. Men ni kanske hinner fasa ut det tills dess.

De gånger han visar är han ganska tydlig, pekar mot blöjan och tar på blöjan. Men vissa gånger visar han ingenting.

Tror det är viktigt att bestämma sig för om man skall 'potträna' eller inte. Kan bli väldigt svårt för barnet att veta vad som förväntas annars. Ibland kissar vi i blöjan, ibland inte typ. Funkar säkert på vissa barn, men kan bli en rätt långdragen historia. De lär sig ruskigt fort bara föräldrarna bestämt sig för att hänga på. Och 2 år är en ultimat ålder för detta.

Jag hänger ocksa pa här om det är ok. Min dotter är snart 2,5, hon vägrar toa men potten är ok när hon själv vill. Problmet är att hon ofta inte vill vara utan blöja och vad jag har läst mig till är det förvirrande för barnet att ha blöja ibland och ibland inte. Men jag kan ju inte tvinga henne att vara utan om hon inte vill. Hon säger väldigt sällan till när hon behöver ga utan gar själv till pottan när hon behöver. Bäst fungerar det utan trosor/byxor. Hon börjar förskolan igen om 3 veckor sa jag hoppas vi kommit en bit till innan dess, naken är lite svart att vara där :)

Jag hänger ocksa pa här om det är ok. Min dotter är snart 2,5, hon vägrar toa men potten är ok när hon själv vill. Problmet är att hon ofta inte vill vara utan blöja och vad jag har läst mig till är det förvirrande för barnet att ha blöja ibland och ibland inte. Men jag kan ju inte tvinga henne att vara utan om hon inte vill. Hon säger väldigt sällan till när hon behöver ga utan gar själv till pottan när hon behöver. Bäst fungerar det utan trosor/byxor. Hon börjar förskolan igen om 3 veckor sa jag hoppas vi kommit en bit till innan dess, naken är lite svart att vara där :)

Vad skulle hon säga om det helt enkelt inte fanns blöjor hemma?

Vad skulle hon säga om det helt enkelt inte fanns blöjor hemma?

Vi använder tygblöjor sa blöjorna finns hemma och tar alltsa inte slut, men jag skulle kanske kunna lägga undan dom sa hon inte ser dom.

Sen är problmet ocksa att jag gärna tar pa en blöja när vi aker iväg och handlar eller sa, eftersom hon inte säger till.

Vi använder tygblöjor sa blöjorna finns hemma och tar alltsa inte slut, men jag skulle kanske kunna lägga undan dom sa hon inte ser dom.

Sen är problmet ocksa att jag gärna tar pa en blöja när vi aker iväg och handlar eller sa, eftersom hon inte säger till.

Tycker du ska läsa boken som jag och en annan rekomenderar i tråden. Den kommer hjälpa er framåt.

Min unge har nyligen fyllt två år. Nu i sommar har hen kissat utomhus, kan kissa när vi ber henom, klarar av att hålla sig och går inte runt och småskvätter.

Meeen.. hen har VÄGRAT potta och toa. Nu är det för kallt för att springa ut och kissa varje gång så igår började vi gå ifrån våra principer och mutade med non-stops. Så nu får hen en godis varje gång hen kissar på pottan, och det funkar! Blöjfri hela kvällen igår och hittills idag. Inte en enda olycka.

Hur går vi vidare? Hen är naken på underkroppen nu, när börjar vi introducera trosor och kalsonger?
Vi körde bajsgodis med sonen. Ett tag, sen en dag kom han på att "åh nej, vi glömde bajsgodisen!" "Aj då! Då får du två nästa gång". Sen glömdes de oftare och oftare och när de väl koms ihåg kunde vi klumpa ihop dem till lördag (som ibland aldrig kom :angel:).

Peppa barnet och betyder det en godis, kör på! Det kanske blir godis 2 dagar eller 2 veckor. På
Dagis finns inga godisar. Då blir det antingen inga eller också när barnet kommer hem. Om barnet själv kommer ihåg. Det löser sig!

Fortsätt som ni gör bara!

Mvh Miks

Vi körde bajsgodis med sonen. Ett tag, sen en dag kom han på att "åh nej, vi glömde bajsgodisen!" "Aj då! Då får du två nästa gång". Sen glömdes de oftare och oftare och när de väl koms ihåg kunde vi klumpa ihop dem till lördag (som ibland aldrig kom :angel:).

Peppa barnet och betyder det en godis, kör på! Det kanske blir godis 2 dagar eller 2 veckor. På
Dagis finns inga godisar. Då blir det antingen inga eller också när barnet kommer hem. Om barnet själv kommer ihåg. Det löser sig!

Fortsätt som ni gör bara!

Mvh Miks

Vad fint att du säger det, vi har varit väldigt ambivalenta vad gäller belöningsgodiset. Idag köpte vi klistermärken som hen får sätta på pottan i stället och så dansar vi loss efter varje kiss. Funkar lika bra!
Tror vi behövde komma över den där värsta oviljan till pottan bara.

En liten olycka har vi haft, men hen lyckades avbryta och springa till pottan. Hen fick ha blöja när vi var till affären. Hur löser en såna situationer nu i början?

Vi provade blöja på fsk och utan hemma. Det gick inte. Till slut kom jag till fsk och sa "god morgon. Hon har ingen blöja på sig". Det gick bra för det mesta. Sämre ibland. Var det katastrof fick de ta på blöjan. Tror att personalen på den fsk tyckte att jag var rätt besvärlig :p på nya är det ungefär samma deal. De är tydliga med att det inte gör dem något med olyckor men det är trist för barnen om det ska kantas av klädbyten och jag håller med. De provar, går det bra så kör de på. Gör det inte det och barnet vill blev det blöja.

Vi hade bekymmer med att barnet inte ville bajsa på toaletten och gav klistermärken som hon fick sätta på väggen bredvid toaletten. Det gjorde vi redan från 2 år. Så fort vi upplevde att hon förstod hur långa dagarna är eller vad man ska säga (tror hon var 2.5 då) var vi tydliga med att samma sak gällde även om hon bajsade på fsk. Det tog även ett tag innan vi insåg att hon ville sitta själv på toaletten. Speciellt när hon behöver bajsa och det gäller även på fsk så de justerade sina rutiner lite, började fundera på upptaget-skyltar och sånt.

Angående underkläder och byxor har vi kört det från början tror jag. De märker ju att det blir blötare än med blöja och det går ju att prata om att man går på toaletten även när man har byxor.

Hen fick ha blöja när vi var till affären. Hur löser en såna situationer nu i början?
Plastad frotté i bilbarnstolen, någon liknande lösning i vagnen. En blöja med för nödsituationer (pendeltåget hem var det bra smidigt i början när barnet efter en lång kväll kommer på halvvägs att det är brådis) och minst 2 par byxor var alltid med i början. Gör nog så fortfarande när hon är 3. Minus blöjan då. Vi hade blöja på äventyr i början men insåg snabbt att förr eller senare ska plåstret av så att säga. Det var svettigt i början måste jag erkänna. Tänk om det kommer kiss på andras textil :nailbiting: men samtidigt var barnet för bekvämt för att gå på toaletten när blöjan är på. Det visade sig vara samma sak med nattblöjan :o det var inte i huvudsak för att den behövdes utan för att det var skönt att slippa gå upp på morgonen tydligen :p

Vad fint att du säger det, vi har varit väldigt ambivalenta vad gäller belöningsgodiset. Idag köpte vi klistermärken som hen får sätta på pottan i stället och så dansar vi loss efter varje kiss. Funkar lika bra!
Tror vi behövde komma över den där värsta oviljan till pottan bara.

En liten olycka har vi haft, men hen lyckades avbryta och springa till pottan. Hen fick ha blöja när vi var till affären. Hur löser en såna situationer nu i början?
Superbra ju!

Vi körde med "säkerhetsblöja" utanför kalsongerna. Dvs det var inte fritt fram att kissa i blöjan men om det hände en olycka skulle det inte åka ända ner i skorna!

Säkerhetsblöjan blev senare "säkerhetskissa" dvs man går och kissar innan man tex ska åka även om man inte är kissnödig egentligen.

Säkerhetsblöjan nyttjades ett tag på natten också.

Mvh Miks

Vi körde nakenfis i några dagar för att han skulle lära sig känna vad som händer. Bara att ställa in sig på många olyckor och att vara observant och tillsammans med barnet lära sig se och känna signalerna.

Finns bra grupper på fb där man kan få råd. Men det som verkar vara ett genomgående tema är just att det gäller att ha bestämt sig, att inte vela fram och tillbaka utan köra på.

Vi har inte mutat med godis utan med klistermärken som han fick sätta på pottan när han bajsat. Det räckte bra för honom! Det stora genombrottet med kissandet kom när vi var på landet och han fick hälla kisset i pottan över valfri blomma i trädgården :D så det gäller att hitta det som funkar för er, är det godis så kör på. Har svårt att se att barnet som tonåring kommer kräva godis efter att ha bajsat ;)

Tycker du ska läsa boken som jag och en annan rekomenderar i tråden. Den kommer hjälpa er framåt.

Tack för tipset, men tyvärr hinner jag inte läsa just nu.
Jag känner mig ända lugn, vi tar det i dotters takt. Hennes storasystrar blev ocksa blöjfria utan större problem sa det ska nog ga bra här ocksa. Men jag följer traden för tips.

Jag tror det blir lättare sen ocksa när sommarlovet är slut och vi är tillbaka i vanliga rutiner igen.

Senast ändrad:
Min dotter tycker att det är roligt att vara med och hälla ner kisset/bajset i toaletten och själv trycka pa knappen. Da ropar vi med glada rop, "hejda Bajset/kisset, vi ses en annan gang". Det tycker hon är roligt (och syskonen skrattar dom ocksa).

Pa min dotter fungerar det inte att fraga om hon behöver ga pa potten, da blir det alltid ett nej. Vi ser till att pottan alltid är i närheten och da gar hon när hon behöver. Det var länge sen vi hade en olycka här hemma.

Bajsa vill han dock inte göra på pottan inför oss, han vill gå iväg och göra det i fred med blöjan på. Ska vi bara fortsätta eller är det dags att ta av blöjan nu och låta eventuella olyckor ske?
Mitt barn ville inte heller bajsa på pottan och helst inte i samma rum som oss. Vi körde dock utan blöja ändå, och efter att det hade kommit bajs på golvet två eller tre gånger hamnade det plötsligt i pottan. Vi har en potta i vardagsrummet, och barnet stängde dörren om sig (jag var i köket) och satte sig och bajsade på pottan. Sedan dess är det inga problem alls med att bajsa på pottan, dock har vi fastnat i det här med att barnet tolkar underbyxor som blöjor = kissar och bajsar i byxan. :p

Mitt tips är således att ta av blöjan, ha en lättillgänglig potta och se vad som händer. :)

Liknande trådar

Småbarn Ja, nu har jag varit en lite dålig mamma och mutat min dotter :o . För att göra en lång historia kort, vill min dotter inte gå på...
2
Svar
26
· Visningar
3 234
Senast: Mitten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar