Börja betäcka senare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Liquitriq
  • Startdatum Startdatum
L

Liquitriq

Jag kan inget alls om avel, men försöker lära mig nu eftersom jag har tänkt betäcka mitt sto. Jag vill betäcka henne iår, men är det försent att börja tänka på det nu? :confused:

Sv: Börja betäcka senare?

Är du snabbtänkt så är det nog ingen fara att tänka nu, men du bör ha koll på stoets för/nackdelar och vara snabbtänkt och bestämma dej :).

om stoet brunstar normalt och du bestämmer dej inna näst abrunst så får du ju en normal-född unge. Nackdelen rä ju om stoet int etar sig så har man kanske bara en brunst till på sig..
eller om "allt krångla" och stoet ej går in i brunst på hingststationen (har haft ett sådant sto)

Jag fick ett juniföl från det sistnämnda stoet 05. gött att slippa tänka på det ostadiga vårvädret men o andra sidankuna jag ju glömma fölvisning och även 3års.

07 var vi ute i sista stund, (dessutm med stoet som var svår att få dräktig) (ja hade varit inlagd så tankar på föl fanns inte). insåg attd et var sista chansen att ta ett föl på det stoet, jag satt med hårfärg i håret hos frisören när mamma ringer stationen (maj månad) och de säger, ska ni komma denna vecka får ni komma idag. och vi viste att stoet beräknade gå in i brunst slutet på den veckan, så jag stack från frisören åkte hem lastade stoet, åkte till stationen, velade mellan två hingstar men bestämde slutgiltiga på kvällen och meddelade stationen. hon gick in i brunst, seminerade- tog sig. och så fick vi ett föl april 2008 som blev riktigt lyckat och visades

sånej, försent är det inte

Jag tror jag hittat hingst iaf, så då är det inget problem med det. Och hon brunstar oavsett vilket, och ofta så får hoppas det funkar. Men sen vet jag inte alls hur man gör :S Ska man bara ringa till seminstationen? eller måste man göra annat först?

Först så behöver man veta vilken ras det är på hingsten för det är lite olika mellan olika raser. Så om det är en av ASVH godkänd hingst så kan du både anmäla stoet till hingst och seminstation här http://www.sprangrulla.se
Är det en travhingst det handlar om måste stationen vara godkänd av STC. Övriga raser som finns på semin brukar det kunna gå att få på flesta seminstationer.
Är hingsten på naturligt och inte hör till ASVH hingstarna så får du ta kontakt med den station där han står direkt. Hur och vad som sedan ska göras kan skilja lite från station till station. Vissa vill t ex att stona ska vara avmaskade innan de kommer andra inte o s v.

Det är bara att ringa närmsta bästa seminstation och prata med dem, ofta är de till och med villiga att hjälpa till att slutgiltigt välja hingst och så (ofta har de ju endel erfarenheter av vilka hingstar som gör sig bra på vilka ston och vilka hingstar som ston lättare blirdräktiga med osv osv)

Ibland fejkbrunstar ju bara ston (mitt andra stop som jag betäckte i fjol) brunstade mycket och ofta, så tog henne tills mein första dan i en brunst men det visade sig att det int eva ägglossning då inte så hon stod där i 3veckor, men sen så tog hon sig direkt! De brukar inte7kan inte kräva att man har 100% kol på allt då man som hästägare inte direkt kan gå in och ultraljuda så sådant kollar dom ju där. så ring du och prata med dem!

Jag har inte ens börjat men ska ringa min seminstation på måndag och sen köra igång! Så försent är det inte.. :)

För sent?
Verkligen inte. Jag ser ingen som helst nackdel i att fölen föds ända fram tills mitten av juli.
Så bäcker man innan augusti är slut så är det väl lugnt?
Det är väl toppen om fölen kan födas ute runt midsommar?

Jag fick ett juniföl från det sistnämnda stoet 05. gött att slippa tänka på det ostadiga vårvädret men o andra sidankuna jag ju glömma fölvisning och även 3års.
Glömma fölvisning och 3-årstest för att hästen är född i juni? Nej du, det är inga problem att visa för det. Jag har haft uppfödningar som är födda i juni och juli och de har gått utmärkt på unghästtester, så det är inget hinder :)
Jag har inte heller åkt till station än (ena stoet måste dessutom föla först och det är några veckor kvar innan hon gör det).

Där håller jag med. Är fölvisning så viktigt, att man bara kan komma med ett föl född exakt rätt datum, (mitten av april).
Då kan man verkligen fråga sig om man avlar hästar för tester och visningar, eller för att få fram hållbara, trevliga rid- och tävlingshästar?

Jag undrar hur bra och praktiskt det är att stoet fölar när det fortfarande är snö ute. Det är ju viktigt att fölet får röra sig mycket och på bra underlag, hur lätt är det på isgata och bland snödrivor? Jag föredrar helt klart en fölning i juli framför en i snöstorm i april :) Tänk om stoet fölar ute i minusgrader och man missar fölningen med en halvtimme (skulle ju kunna hända). Eller har man stoet inne dygnet runt om man ska få föl tidigt och det fortfarande är kallt och snö? Nej, jag väntar hellre och får en "sen" fölning.

Fölvisningar är jag inte intresserad av, och treårstest har de varit färdiga för ändå. F ö är det inget som säger att fölungen är i bättre fas till fölvisningen bara för att den är född tidigt, då kan den hunnit komma in i en ful växtfas istället.

Svaret till TS är alltså, nej, det är absolut inte för sent att börja betäcka nu :)

Jag håller absolut med om att det inte är försent på länge än..

Vi har vid tre tillfällen fått julifödda föl och dessutom fått ganska många födda i juni.
Alla de tre julifölen har visats som föl och samtliga har fått poäng nog för att kvala till Riksföl - och det har absolut inte varit några problem att visa på treårstest heller.

Jag har precis kört iväg min märr för första semineringen, jag hoppas hon har börjat komma i vettiga brunster övht. Inte alls försent, tvärtom, är väl först nu det börjar bli bra brunster, iaf när det gäller min ras.

gissar då att våra ston kanske möts, ev har vi valt samma station och min åker i dagarna! :D

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 492
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka