Borderterrier.

Sorbe

Trådstartare
Är det någon här som har en sån?
Funderar på att skaffa en. Vad ligger de i för prisklass?
 
Sv: Borderterrier.

Vi hade en sån för rätt många år sedan. Diva hette hon :cry:
Hon var extremt vaktinriktad och rymde så fort dörren öppnades och försökte ta sig in i kaninburar osv. Så det slutade med att vi fick lämna henne till en jägare och hon var en jätteduktig jakthund och trivdes jättebra, men bara några månader efetr att hon hade börjat sitt drömliv blev hon påkörd av en buss.

RIP! :cry:
 
Sv: Borderterrier.

Oj, lät inte bra.

Jag har typ *räknar på fingrarna* 6 års kunskap av borderterriers och jag har fått kuta efter sånna några gånger då det dyker upp roliga djur överallt! ;)
 
Sv: Borderterrier.

Om du ska köpa terrier så är Norwich Terrier underbara i psyket!
Har en sån och många i stallet har även denna ras.
Super stallhund. Just mitt exemplar av rasen är väldigt glad och positiv medans dom flesta Norwich är rätt så lugna och stillsamma.
Har även märkt att alla norwich's jag har stött på har varit väldigt "mammiga".
Oj nu blev det värsta romanen om norwich haha! :angel:
 
Sv: Borderterrier.

Okej, har du bestämt dig? :p

Akta bara så du inte får ett jaktpsyke på hunden.
För du är väl inte jaktinriktad? ;)
 
Sv: Borderterrier.

Ja, det gjorde jag redan för några år sen! ;)

Det ska jag hålla koll på iaf, är iof rätt van med den borderterriern som jag känner har väl rätt mycket jaktinstinmkt, men det ingår ju i rasen.
Nje, jakt, beror på vad för jakt det är? ;)
 
Sv: Borderterrier.

Bara man vet hur det är med terrier...
terrier är ju alltid terrier.

Men det finns väl vissa terrier som är lite "mjukare", kanske är Norwich då?

Just border terrier har jag inte så bra erfarenheter av, vi hade en i stallet som högg hästarna i haserna och jagade varenda liten hare eller kanin, ett under att han lever än!
 
Sv: Borderterrier.

Det är bra att åka och h'lsa på uppfödare, då får man träffa massa olika individer och inte bara en hund :banana:
 
Sv: Borderterrier.

Jo. Dock har jag inte börjat tänkt på det så superseriöst än. Ska leta efter uppfödare!
 
Sv: Borderterrier.

Jag har haft BT och har en BT-korsning nu.

Själv tycker jag att det är en av de vettigare terrier-raserna, men jag jagar med mina hundar. Dock har aveln gått lite utför, jag tycker man ser för många med nerverna utanpå kroppen och hanarna har på tok för mycket hormoner.

Om du ska ha en BT så undvik jaktlinjerna, det är väl där jag tycker man ser många mer för mycket nerver. Men jag tycker även att du ska vara noga och kolla sexualiteten noga på föräldradjuren, översexualitet är inte kul att ha en hund och tyvärr har jag sett mycket sånt i BT på sistone...

Prisklassen är som alla andra renraser, 8000-10'000 lite beroende på uppfödaren och meriter på föräldradjur.

//E
 
Sv: Borderterrier.

Tack för svaret! :)

Jag har inte tänkt hålla på med jakt och så, kanske lite agility och sånt.
Även en tik, så jag slipper förhoppningsvis det där med massa hormoner! ;)
 
Sv: Borderterrier.

Nja, fast skulle du får för dig att nån gång ta valpar på din tik så är det likväl viktigt att du har kollat upp hanarna bakåt i leden.

Sen antar jag att du vet att det är en aktiv ras som inte nöjer sig med att vara stallhund utan behöver aktiveras dagligen.

//E
 
Sv: Borderterrier.

Jo, det ska jag hålla koll på i så fall! Gillar släktforskning! ;)

Jorå, jag vet hur de är. Så förberedd kommer jag nog vara!
Lägg gärna in bilder på den du haft och den korsningen du har nu! :)
 
Sv: Borderterrier.

Jag har också en borderterrier. Det är världens härligaste ras, de är så roliga och egensinniga. Tyvärr kan jag inte ha min lös, då sticker han direkt, oftast in i grannens fårhage. Jag betalde 9000 kr för min.
 
Sv: Borderterrier.

Jo, de är riktigt härliga! :love:
Lägg gärna in bilder på din!

Kollade på Blocket tidigare idag och då låg valparna på 9.000-9.900 kr i pris.
 
Sv: Borderterrier.

Härligt! De är underbara hundar med underbara personligheter i ett underbart format:love: (Onej, jag är inte partisk alls eftersom jag har 2 stycken)

Valparna kostar runt 10 000.

Jaktinstinkt och jaktinstinkt..Mina har jag lösa, men den ena är en rutinerad jakthund, så ibland kan hon få för sig något. Men det handlar om uppfostran och lydnad mer än ras tror jag.

Agility! Kul. De är fantastiska ag-kompisar. Brukar ofta vara väldigt orädda för balanshindrena;)

Tiken
http://i61.photobucket.com/albums/h59/photo_Gilly/augusti_06_vindalso092.jpg
Hanen
http://i61.photobucket.com/albums/h59/photo_Gilly/Alf_060910.jpg
Båda
http://i61.photobucket.com/albums/h59/photo_Gilly/Hundar061024028.jpg

//Gilly
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 459
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 377
Senast: Troll
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 012
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
504

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp