Borderterrier vs. tysk jaktterrier

G

Gilly

Ja, ni som har erfarenheter av raserna, vad säger ni? Skillnader?

Jag har 2 borderterriers och en till på väg. Men jag har nu börjat få upp ögonen för TJT´na och undrar
vilka de egentliga skillnaderna mellan raserna ni tycker finns?

Jag sysslar bland annat med grytjakt och har endast genom det träffat TJT, har aldrig sett dom i hemmamiljö.

Jag anser att både raserna är jakthundar och behöver jaga för att må bra, så där finns det ju inga skillnader iaf...

Men annars jaktmässigt då? Skillnader? TJT-jaktproven i Tyskland består ju både av klövjakt,
apportering och gryt, så man kanske kan säga att de är mer mångsidiga, eller? Vad tycker ni?
Vad föredrar ni att jaga med?

Jag tycker att borderterrirarna är bra att träna lydnad/agility med eftersom de har 'jävlar anamma' i sig. Någon som tränar sånt med TJT?

Och utseendemässigt? Vad föredrar ni?

Vill höra ALLT!:bump:

Tack!
Gilly

Sv: Borderterrier vs. tysk jaktterrier

Jag känner ingen tysk jaktterrier så jag kan inte ta gift på det jag skriver nu. Men är inte TJT väldigt mycket skarpare än borderterriers? Min lilla bordertjej (snart 10 mån) är väldigt mild och jag har inte träffat någon border som varit särskilt tuff, alltså mot människor (sedan är det väl en annan sak i jakten!).

De jag känner jagar inte heller med sina borders (inte jag heller) utan dessa hundar aktiveras på annat sätt (vet även flera erfarna borderterrieruppfödare som inte jagar med sina hundar) men mitt intryck är att TJT verkligen ÄR en utpräglad jakthund som SKA jaga och att det finns lämpligare raser om man inte tänker jaga med den.

Men som sagt, det här är bara det intryck jag fått.

Jag är inte jätteinsatt i tyskarna men min sambo jagar en hel del och har ju fått höra både det ena o det andra om knäppa hundar som inte skyr att bitas. Jag har fått bilden av en hund som är mycket hård i psyket. Min sambo vill ändå ha en tysk, men jag har sagt blankt nej till det rasvalet...

Deras jaktprov är mycket omfattande och kräver en hel del träning. Det jag sett på grytträningarna är galna hundar som skriker hela vägen från bilburen tills de kommer ner i grytet- men väl i grytet är det klockrent! Det är häftigt att se en tysk jobba.

Kan man tillgodose jaktbehovet och har kunskap om lydnad och hur en hund skall tränas- så kan det säkert bli en trevlig kompis att arbeta med. Men jag tycker du skall ta kontakt med de på grytklubben som har tyskar, lär dig så mycket du kan om dem först- för det är nog inte en lätt hundras.

En TJT är väl en allroundhund som går använda till det mesta och är väldigt mycket hund som jag uppfattat det, de kan visst också vara väldigt problematiska med andra hundar.

Tackar för era svar:bow:

Diskurs: Ja, skarpa och tuffa är dom. Så det ska vara och så mina borderterrirar är också. Men frågan är om dom är för hårda.. Hm.

Och JA, tyvärr finns det borderkennlar som avlar på hundar som bara ligger i soffan, vilket såklart är otroligt tragiskt. Jag kan förstå om alla inte vågar släppa sina hundar i naturen men att avla på hundar som inte ens klarar karaktären tycker jag är sjukt:mad: Snacka om att de borde byta till en ras i grupp 9! Borderterrirar är jakthundar och så ska det förbli tycker jag.

Man ska INTE skaffa TJT om man inte ska jaga, definitivt inte. Därför kan den passa mig.

Kvandi: Jo, klart de är galna, de är TJT´s:D Dom har ju en helt annan skärpa än många andra raser. Tuffa hundar är gjorda för tuffa saker! Men jag tror nog att man ska akta sig lite och inte köpa efter aggressiva hundar. Skärpa och aggressivitet är ju inte samma sak.

Jag ska inta köpa någon under de närmsta 10 åren, men jag tycker de verkar vara en spännande arbetsras som jag tror skulle passa mig. En riktig arbetshund, både för jakt och lydnad/spår/agility/rally.

Fler åsikter/kommentarer?:)

Gilly

Senast ändrad av en moderator:

Vi hade en TJT, ingen trevlig hund alls. Han morrade, högg imot oss, gav sig aldrig. Han gav sig även på en valp som la sig på rygg. :crazy: Nu vet jag inte om vi fick ett extrem fall, men ändå. Pappa har haft olika jakthundar i hela sitt liv, och ingen har varit som Frasse var.

men han var en helt suverän jakthund, jagade gris, i gryt, rådjur osv.

Nu ska jag vända på allas negativa inställning till denna underbara ras!

Jag har haft en på foder som ingen ville ha*och har däregenom haft kontakt med uppfödare till rasen!

Du måste vara en mycke erfaren och tuff hundägare. Annars kan jag lova dig att denna lilla hund tar över! Dom är sociala, aktiva, smarta , kvicktänkta och en tuffare hund får du leta efter!

Det dåliga ryktet har uppkommit då det endast är ensamma jägare som velat ha den här rasen. Då hunden endast vart som enmanshund och därav sin vakt och ilska mot andra människor..

Men som sakt, den blir det du gör den till. Bestämmer inte du gör hunden det och då gör han verkligen sitt jobb!!

De kan dessvärre vara aggresiva mot andra hundar då de är vakthundar och försvarar sitt revir!!!

Och jakt är det som den lever för! Jag fick tyvärr tyvärr lämna tillbaka min då han hoppade mot strupen på min häst och bet henne i haserna... :crazy: Sen va det en massa strul med ägaren som missköter honom och tre tyskar till.. men det är en annan historia!

Jag bor i lägenhet i stan och han bara älskade det! Men hade behövt jaga för att hålla alla fyra på jorden! (kanske hade vart en super bra aggility hund)

Jag har gjort en lång historia så kort jag kunnat!

Mitt råd, är du en tuff hundägare som har möjlighet att verkligen aktivera din hund!! Så har du en vän för livet!!

Kan tillägga att hans far är en typisk *hemsk vakthund* INGET av det finns i honom, om du inte tar fram det pga okunskap!

Lycka till med dina hundar och din eventuella tysk :rofl:

TJT är en helt annan sak än border. BT har en helt annan följsamhet än TJT och det handlar inte om att vara en "tuff" hundägare, det handlar om att hitta helt andra vägar än du hade gjort med en annan hund.

Jag har en korsning BT/TJT och hon är den mest personliga hund jag vet, superspeciell. Hatar all form av närhet, vill absolut inte bli buren till exempel. Hon har aldrig blivit 100% rumsren (trots att hon nu är 11 år), helt enkelt för att känner hon för att kissa inne så gör hon det, hinner hon inte bajsa ute kan hon likaväl göra det inne...
Hon har låg bittröskel utan för den sakens skull vara aggressiv. Hon är en mycket vänlig hund, men pressar du henne så drar hon sig inte för att hugga. Och vi har gjort MH på henne med bra resultat, men detta är en helt annan sak.
Hon har en otrolig motor och trots att hon inte är något vidare i form så kan hon jobba, jobba, jobba en hel dag, OM det är något hon tycker är kul, annars skiter hon i det.

Det är en väldigt speciell hund och man måste kanske vara lite speciell för att ha såna hundar. Jag känner flera med rena TJT och de är speciella, många är dumma i huvudet, men det beror i mångt och mycket på att ägaren inte klarar tankesättet.

Tuffheten du upplever i dina BT är inte alls jämförbart med TJT. Engelska raser är oftast rena dansen jämfört med tyska raser, i detta fallet stämmer det utmärkt.

Tuffheten du upplever i dina BT är inte alls jämförbart med TJT. Engelska raser är oftast rena dansen jämfört med tyska raser, i detta fallet stämmer det utmärkt.

Det är jag helt på det klara med;)

Tillägg: Men får/fick din jaga ordentligt då?

Gilly

Senast ändrad av en moderator:

...Ja, skarpa och tuffa är dom. Så det ska vara och så mina borderterrirar är också...

Rättar mig själv lite eftersom jag tycker det var klumpigt uttryckt.
Jag vill ha stadiga, stolta, självständiga hundar som älskar att arbeta som ett team tillsammans med mig. Och som inte backar.
MEN det betyder ju inte att de inte ska vara snälla och vänliga, för det ska dom naturligtvis.
Det coola med (bra) borderterriers är ju deras extrema schitzofreni; myshundar hemma och djävular i grytet:love:

Gilly

TJT har massor med motor och tolererar inget jamsande. Enkelt, rak och konsekvent är modellen. De är tuffa jakthundar som alltför ofta inte passar till hårdare vilt som t.ex gris. Inte för att de är fega utan för att de saknar självbevarelsedrift. Min veterinär har i många år blivit medbjuden på grisjakt med hans granne och dennes TJT. Alldeles säkert för att han är trevlig att umgås med, men det har inte suttit ivägen att han kunnat lappa ihop hunden på plats också...

På plussidan för TJT är att finns det vilt hittar de det. De är ihärdiga, modiga och uthålliga. Kul att jaga över helt enkelt.

På minussidan ligger att de inte helt sällan utvecklas till jaktidioter och saknar självbevarelsedrift. Det kan också vara problem om man är flera som jagar eftersom de inte brukar släppa fram annat än ägaren till bytet. Man måste ha en viss pondus för att ta ifrån en TJT ett jaktbyte.;)

Av de TJT jag träffat närmare genom åren, två hanar och en tik, har alla funkat bra i familjen mellan jakterna. Inte har de heller haft några problem med vaktighet eller aggresivitet mot andra hundar. Vår tålde dock inget fjanteri från andra hundar. Mopsade de åkte de på dingel, men sällan med blodvite som följd. För övrigt levde han tillsammans med våra cockrar i en harmonisk flock. Det var bara när han kom hem efter jakt som han ville vara ifred för de andra. Det var han dock tydlig med, och ingen muckade genom att envisas.

Tack för ditt svar! Precis så har jag upplevt TJT också.

Och ja, jag har också träffat TJT som är självmordsbinägna:D Har träffat 1 och hört om flera som man inte kunde ha i gryt då dom bara skulle slåss med grävlingen. Och prov var det inte ens att tala om; dom åkte ut när dom bara låg i 1:an;)'

Gilly

Det är jag helt på det klara med;)

Tillägg: Men får/fick din jaga ordentligt då?

Gilly

Ja det får hon, men hon har Aldrig fått gå i gryt, hon är för tuff och dessutom lite för stor. Men jag har använt henne på klövvilt och hon är en utmärkt drivande hund med ett bra skall och förföljer precis lagom för oss. Hon är klok i skogen och skulle tex aldrig försöka stöta upp vildsvin själv (vi har märkt att när det gäller vildsvin går terriers gärna ihop i grupp), utan vet om vilka risker hon tar. Jag har aldrig blivit av med henne, hon söker upp mig efter drevets slut och håller gärna kontakt ett par gånger under drevet.

När det inte har varit jaktsäsong så har jag tränat mycket agility och hon har varit skitduktig på det. Sen jag skaffade mina weimaraners så har hon fått hänga med på deras aktiviteter.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har sökt på buke men hittade inte så mycket om rasen/raserna så jag startar en ny tråd. Nu är det så att skogstrollets sambo blivit...
2
Svar
31
· Visningar
4 938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka