Borde jag säga/göra något och vad?

vaggvisa

Trådstartare
Vet inte om den ligger rätt men vet inte vart jag ska lägga den så modertor kan få flytta om det är fel.
Jag står inhyrd i ett stall nu, och har stått där i ca 2 år, men med två olika hästar. Jag har aldrig trivts till 100 och fick annan stallplats i våras men tackade nej pga att jag vet inte om jag flyttar i höst och vill inte flytta på min häst i onödan. (Flyttar jag inte i höst kommer jag omdedelbart försöka komma ifrån det här stallet i vilket fall.)
Nu är det så att jag rent ut sagt nästan blivit tvingad att ta ut min häst på sommarbetet. Jag vill såklart att hon ska få gå på bete och bli rundare i kroppen för det behövs, men betet ligger långt från stallet och de i stallet vet om att jag antagligen inte klarar av att leda min häst fram och tillbaka ensam (nerverna utanpå typ, går inte heller rida ut på ensam) och självklart jobbar jag på det, men nu känns det som om att jag inte kommer kunna rida på 1-1½månad för att jag inte får ha min häst i stallet. Jag har sagt till att det inte kommer fungera och då säger stallägaren att "vi kan ju samplanera och gå samtidigt, jag är alltid där på kvällarna", men jag tycker jag blir så låst då, jag kommer vara ledig hela dagarna men måste åka ner på kvällarna för att kunna få rida min häst.
Vad gör jag? Vad säger jag?
Jag är verkligen inne i en vantrivsperiod i stallet igen, ibland är det ok, men nu är det nej, vill inte.
Anledningen till att jag inte får ha min häst vid stallet är att alla hagar behöver sparas där till två hästar som ska ha föl nästa vecka, och ja, jag förstår att dom vill slippa stödfodra så mkt som möjligt och spara på gräset så jag har ställt upp och bytt hagar med dom innan flera ggr så de går de med mest gräs i och jag flyttade bort till sommarbetet nu så de blir nöjda, men de tänker verkligen bara på sina egna hästar och sig själva.
Hur skulle ni ha gjort?

Sv: Borde jag säga/göra något och vad?

Man måste ju kompromissa, och se till vilka som har störst behov. Jag hade också proriterat ett fölsto framför en ouppfostrad (?) vuxen häst.

kan du inte träna på att få hästen vettig att leda istället, det behöver du ju inte stallet för?

Ursäkta nu låter jag säkert jättetråkig...
Men en vuxen häst (och en ung också för den delen) SKA bara gå att leda, det är absolut på lägsta grundnivå! Undantag kanske om det är något extra EXTREMT fall. Lite ledarskaps/lydnadsövningar kanske skulle sitta på sin plats?
Lycka till!

Det ÄR jobbigt att ta itu med hästar som gör som dom vill, jag vet, men se det positivt nu då: DU MÅSTE. Hur kul är det att ha en häst som man inte bestämmer över utan den gör som den vill?
Kan du inte åka på nån kurs med hästen och få hjälp? Att hantera hästen på kvällen tillsammans med stallägaren kanske också kan vara den hjälp du behöver? Problemet blir INTE mindre för att du hela tiden skjuter upp det och fortsätter att anpassa dig efter hästen och hans "nerver".
Jag är inte nån supertalang själv, därför vet jag hur värdefullt det är att anlita hjälp när det behövs.

Svarar till båda:

Jag skrev i första inlägget att vi jobbar på att jag ska kunna leda henne långt från stallet och rida ut ensam, men det går ju inte över en dag sådär.
Ang. ledarskapss/lydnadsträningar så gör vi det, och tar även hjälp av en "tränare" ibland. Det har hjälpt lite grann, men jag känner inte att jag har kontroll att leda henne någon kilometer till betet. Leda henne går ju, det är ju om hon blir rädd för nåt och för att hon är ensam det inte går.
Att jag ska få ha min häst i en av tre "paxade" hagar några nätter då och då tycker inte jag ska vara så svårt att gå med på när de vet att jag har problem med henne.
Vägen jag måste leda till och från betet är trafikerad, även av stora lastbilar och de sa att de skulle fixa en väg genom skogen i helgen men det blev inte av och kommer inte bli heller. Hon är trafiksäker dock, det enda hon inte är rädd för typ :angel: men jag ser hellre att om hon sliter sig att hon sliter sig i skogen än på en trafikerad väg.
Jag har iaf pratat med stallägarna ikväll och hon kommer få gå på betet tills jag flyttar i sommar dit jag ska jobba och förhoppningsvis kan jag börja rida henne igen då, under tiden kommer vi öva på att leda henne mellan betet och stallet och börjar det funka kan jag börja rida "hemma" också innan.
Så nu är inte tråden så aktuell kanske, jag behövde avreagera mig lite förut.

Du kan nog också få ut lite svar av inlägget jag skrev nyss kanske :p
Jag vet att jag måste och jag har försökt i snart ett år, när jag köote henne tog det en månad att få hästen gå in i stallet, nu går hon in genom alla dörrar, tom den med två trappsteg så visst gör vi framsteg inom ledarskapet men jag vill inte ha en påkörd häst heller, hon har slitit sig lös från mig en gång tidigare och släpat mig hängandes in i stallet många ggr och jag försöker så gott jag kan.

Du får ursäkta om jag missat något... men av vilken anledning ska hästen till stallet varje dag?
Sköta om hästen kan du ju göra strax utanför hagen och det verkar ju enklare att transportera en sadel än en nervös häst. Går det inte att rida runt beteshagen ( utanför alltså )?
Eller låt hästen få lite sommarvila och pyssla bara om henne.

Bara en tanke.

Jag hade nog inte heller velat leda en stissig häst längs trafikerad väg, det är att be om problem. Skillnad om det varit längs skogsvägar eller så...

De dagar tränare kommer vill jag ju gärna vara med och träna.
Ska se hur det går att försöka rida henne utanför, funkar det så är det ju jättebra.
Vila kommer hon att få, jag kommer vara bort en del innan jag åker och jobbar och då är det bara folk som ska kolla henne åt mig om dagarna och de kan kolla henne på betet lika gärna som i stallet, så det jag ville var att få henne några nätter vid stallet då och då under den tiden jag är hemma och kan rida henne, när jag inte är hemma kommer hon att få vila.

Kan ju tillägga att jag inte var ett dugg orolig över att din häst inte skulle få vila - däremot lät det farligt att gå längs den trafikerade vägen med henne... Jag är själv lite skraj för sånt efter att ha sett/hört om några otäcka olyckor, det var så jag tänkte :)

Men, har du tränare som kommer förstår jag att du vill till stallet!

Hoppas det löser sig för er! kanske du har någon kompis som kan gå med er - man känner sig lite lugnare om man är två och det känner ju hästen av.

Även om du är ledig på dagarna så är det ju skönare att rida på kvällen när det inte är så rackarns varmt ! Du får ju hjälp med hästen på kvällstid.

Jag skulle nog ha försökt att gillat läget om du inte har ngt alternativ.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
18
· Visningar
1 777
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve