Borde jag ge mig in i det?

L

Linajagheter

Det är så att i nya stallet är där en man som har 3 ardenners. där är bland annat en 4 åring. ingen av dom har någonsin blivit ridna förr men dom blir körda och är vana vid mycket hantering. Mannen som äger dessa sa att jag jätte gärna fick prova hoppa upp på 4-åringen och rida lite och se om jag kunde utveckla hon lite. (han kommer isf köpa hem en special sadel) Bör jag verkligen ge mig in i detta? det är ju en väldigt stor kraftig och stark häst och vill hon dra iväg med mig har jag inte mycket att säga till om. Borde det inte vara lättare med tanke på att hon redan är van vid utrustning etc.
Ge mig gärna råd och förslag om hur jag bör gå tillväga och i vilken ände jag ska börja.
Tack :)

Sv: Borde jag ge mig in i det?

Alla hästar är starkare än oss människor, så det har ingen betydelse. Det är hästens temprament som avgör om det är en trevlig hästa att rida. Kallblodens humör brukar vara väldigt trevligt så det är nog inga problem.

Hästar som är körda innan så brukar ofta vara okomplicerade att rida in, man får ju mycket gratis så att säga. Den är ju förmodligen redan van vid bettets inverkan och kan start och stopp via rösten.

Om du känner att du klarar av att (mer eller mindre?) rida in hästen, ser jag inget speciellt hinder till att du inte skulle försöka. Som nedanstående redan sagt; inkörda hästar har ju redn mycket av grunden.. Känner du dig osäker på hur hästen kommer att reagera då du hoppar upp, prova först att hänga nån/ett par säckar med ungefär samma vikt som du (alltså väger lika mycket som du) över rggen på hästen, eller häng dig på mage öer hennes rygg. Borde dock inte vara problem.
Lycka till :)

nejdå, detta grejjar du fint. ta d bara lungt till dess att du sitter på henne försa gången. som sagt, inkörda hästar brukar vara mer toleranta på detta. lycka till!

Jag skulle ha gjort det om jag var du. Fast börja lugnt som alltid när man rider in en häst. Jag har varit med och ridit in ett par unghästar (okörda) och vi började med att en person hänger över sadeln medan en annan lederrunt den. när det känns säkert kan man fösiktigt sätta sig gränsle och sträcka upp sig allt mer. Att vänja vid sadeln borde inte vara något problem om den har varit körd redan.
Hjälm och säkerhetsväst är förstås att rekommendera, skulle något hända så är det en billig livförsäkring.

Du måste såklart hålla oss uppdaterade också! :)

Tack så jätte mkt för alla svar :) Jag tror inte heller det ska vara några jätte stora problem och hästen är jätte snäll (även om jag inte har hunnit lära känna henne så bra än så kommer det efter lite hantering) är väl klokast att börja och va två st, en på hästen och en som leder och har kontroll från marken.

Säkerhetsväst och hjälm är alltid en självklarhet för mig när jag befinner mig på hästryggen, är som tidigare sagt en billig livsförsäkring! =)

Anledningen till att jag har kommit till detta nya stall är att jag är på jakt efter en foderhäst (ev. senare köp) Jag har fått en del svar men fortfarande inget som verkligen har kännts rätt så om Någon från skåne känner till någon som vill låna ut sin pärla till mig får denne jätte gärna kontakta mig. (får man lov att skriva så här i denna tråden??)

Tack ännu en gång :) sköt om er och givetvis ska jag hålla er informerade.

Ooh vad roligt det låter! Ardennrar är ofta väldigt trevliga ridhästar. Inte lika smidiga och lätta som halvblod kanske, men helt underbara att rida!

Jag tänker om hon redan är körd så ska det nog inte bli så svårt. Brukshästar är oftast bland de stabilaste som finns!
Berätta hur det går !!

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 139
Senast: lundsbo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 347
Övr. Hund Jag var med om en händelse i onsdags som jag inte kan släppa riktigt... Jag vill gärna höra era åsikter om vad ni hade gjort i den...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
16 198
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 702
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama