Borde inte alla barn DNA-typas?

Sv: Borde inte alla barn DNA-typas?

Självklart tycker jag inte att vi ska ha människoavel, det fungerar ju lixom inte eftersom vi har en vilja att få avkomma som djur inte har.
Jag vet att man inte får tycka så "för alla har rätt att få barn (blabla)" men jag kan se det kloka i att djur med defekter inte går i avel eftersom det kan orsaka lidande för avkomman.
:eek:Sa jag verkligen det där??! Ja, det gjorde jag:cool:

Med andra ord skulle du gärna se att staten la sig i och bestämde vem som fick skaffa barn, men att du inser att det inte är genomförbart och därför tycker du inte det ändå?

Förövrigt förstår jag inte stinaelins inlägg om att DNA inte skulle vara av betydelse. Om du har ärftliga sjukdomar i släkten så är det då sannerligen av högsta betydelse att få veta det.

Varför är det av högsta betydelse att få reda på ärftliga sjukdomar?
För många är det inte självklart att kolla upp sådant. Jag vet flera som valt att inte kolla om de har extra anlag för bröstcancer för att ta ett exempel.

Ska en ärftlig sjukdom innebära att paret inte ska skaffa barn?

Självklart tycker jag inte att vi ska ha människoavel, det fungerar ju lixom inte eftersom vi har en vilja att få avkomma som djur inte har.
Jag vet att man inte får tycka så "för alla har rätt att få barn (blabla)" men jag kan se det kloka i att djur med defekter inte går i avel eftersom det kan orsaka lidande för avkomman.
:eek:Sa jag verkligen det där??! Ja, det gjorde jag:cool:

Vad ska då gallras bort för defekter undrar jag?
Känns lite som Hitlers mål med "renrasiga" människor...

Förövrigt förstår jag inte stinaelins inlägg om att DNA inte skulle vara av betydelse.

Vad jag menade är, att man blir förälder till ett barn genom att agera förälder, inte genom DNA. Jag anser att en adoptivförälder är lika mycket förälder som en biologisk förälder.

det finns faktiskt fall när tjejen har ljugit om sitt användande av p-piller,stuckit hål i kondom.

Ja, kanske det. Men kondomen kan också gå sönder av en olyckshändelse, och då blir ju båda föräldrar mot sin vilja om det blir ett barn.

Mannen måste också ta ansvar för sin sexualitet och att sex kan bli barn.

Penetrationssex=risk att få barn.

Vill man för sitt liv inte sätta barn till världen; låt bli att ha (penetrations) sex.

visst,håller med. Men det va inte det jag och älgen prata om från början,så det är helt irrelevant i vad man bör och inte

Visst är det så men när man träffar de inblandade kan man ibland inte låta bli att känna empati för deras situation.

Det hela hänger ju samman med allt annat i sambolagen. Det är fortfarande vad jag vet bättre för en barnfamilj (säkrare juridiskt för barnen i händelse av kris alltså) om föräldrarna är gifta. Det är ju en av orsakerna till att så många trots allt fortfarande gifter sig idag.

Förövrigt förstår jag inte stinaelins inlägg om att DNA inte skulle vara av betydelse. Om du har ärftliga sjukdomar i släkten så är det då sannerligen av högsta betydelse att få veta det. Sedan kan det vara mindre viktigt men ändå av stort intresse om man släktforskar och vill veta var man har sina rötter. Själv har jag en farmors far som var född utom äktenskapet och hade en tvillingsyster som hamnade hos en helt annan fosterfamilj. Inte förrän på deras 50-årsdag återförenades de. Nu var de oerhört lika så man såg att de var släkt tydligen men överhuvudtaget är det ju viktigt att kunna bevisa att folk faktiskt är släkt i vissa sammanhang.

Men det är ju inte säkert att det innebär en säkerhet (eller något bra) att det tas för givet att kvinnans äkta hälft är barnets far.

Varför det är så viktigt att få reda på ärftliga sjukdomar förstår jag inte heller?

Släktforskningsargumentet - menar du alltså att adopterade inte "kan" släktforska på den släkt till vilken de adopterats, eftersom de inte delar gener? Släktforskning har vad jag kan se ingenting med genetik att göra, det är två helt olika intresseområden.

Med ditt resonemang är jag mindre släkt med min adopterade kusin som jag träffat regelbundet hela livet, än med de biologiska kusiner jag knappt känner! Du kan inte mena det!

Med andra ord skulle du gärna se att staten la sig i och bestämde vem som fick skaffa barn, men att du inser att det inte är genomförbart och därför tycker du inte det ändå?

Nej, jag skulle inte gärna se att staten lade sig i men jag skulle önska att folk tänka lite längre än "JAG vill ha barn". Har man själv eller har man fått ett barn med en sjukdom (nu menar jag något som orsakar mycket lidande) så har jag extremt svårt att förstå hur man är villig att riskera att en anna människa får det, speciellt ens eget barn.

Seriöst alltså?
Verkar som vi är noggrannare inom halvblodsaveln än inom människoaveln.

Jag är så förundrad över detta att man tar för givet att kvinnans man är far till barnet så fort det är fött inom äktenskap.
När ett barn blir till inom samboskap däremot, ja då ska faderskapet intygas av både mamman och pappan.
Varför? Regler från 1840?

Som om ett intyg eller ett äktenskap vore värt något när det handlar om sanningshalten.

Om nu staten verkligen vill ha koll på faderskapen vore väl det enda rätta att DNA-typa alla födda barn?

DNA eller inte, den som tar på sig papparollen är pappa :idea:

Varför är det av högsta betydelse att få reda på ärftliga sjukdomar?
För många är det inte självklart att kolla upp sådant. Jag vet flera som valt att inte kolla om de har extra anlag för bröstcancer för att ta ett exempel.

Ska en ärftlig sjukdom innebära att paret inte ska skaffa barn?

Nej, när sa jag det???

Jag tycker bara själv att det ofta är bra att veta så att man är förberedd. T.ex. så kan man ju som i mitt fall redan i 30-årsåldern gå till ögonläkaren och påpeka att "mormor hade fel på gula fläcken så vad ska jag vara uppmärksam på för symptom om de dyker upp?"

Jag vet också flera som inte vill kolla men därmed inte sagt att alla hamnar i den kategorin. Allt beror ju också på vilken sjukdom det är. Men sådana som går att "stämma i bäcken" om man får reda på dem i tid är ju ganska bra att veta om.

Släktforskningsargumentet - menar du alltså att adopterade inte "kan" släktforska på den släkt till vilken de adopterats, eftersom de inte delar gener? Släktforskning har vad jag kan se ingenting med genetik att göra, det är två helt olika intresseområden.

Med ditt resonemang är jag mindre släkt med min adopterade kusin som jag träffat regelbundet hela livet, än med de biologiska kusiner jag knappt känner! Du kan inte mena det!

Nej inte mindre men denne/a har ju flera släkter. Självklart kan man släktforska på den släkt man adopterats till. Jag vet bara flera adoptivbarn som själva i tonåren blev väldigt rotlösa och började vilja veta vilka de egentligen var även om de räknar sina adoptivföräldrar som sina enda riktiga föräldrar känslomässigt. De vill t.ex. veta om de kanske har syskon någon annanstans som de inte vet om osv. Titta på TV-serien "Vem tror du att du är?" och inte minst avsnittet med Claes Malmberg som hittade en bror i Finland.

Inte är släktforskning ett helt annat område. Ett annat ord för släktforskning är just genealogi...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 844
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar