Borde inte alla barn DNA-typas?

Sv: Borde inte alla barn DNA-typas?

Har de märkligt beteende och du skulle se en svanstipp sticka fram så är det med säkerhet bortbytingar:rofl:

Jag tycker ungarna ska chippas direkt också.
För gudarna ska veta att man undrar om de blivit bortbytta ibland. Iallafall när de når tonåren...

Med sändarfunktion så man kan sitta uppkopplad och ha koll på vart de håller hus :D

För gudarna ska veta att man undrar om de blivit bortbytta ibland. Iallafall när de når tonåren...
Det är så det har gått till! Nu vet jag varför livet med tonåringar är pest och pina! Ska genast börja leta efter svansen *ilar iväg*

Enligt Leif GW Persson i något avsnitt av Efterlyst sa han att 10% av barnen har en annan pappa än vad de tror. Därför kollar man alltid DNA från mamman i första hand.

Sant eller ej??

Låter väl tilltaget med 10%, det har jag svårt att tro.
Jag undrar ju var han hittat de siffrorna.

Seriöst alltså?
Verkar som vi är noggrannare inom halvblodsaveln än inom människoaveln.

Jag är så förundrad över detta att man tar för givet att kvinnans man är far till barnet så fort det är fött inom äktenskap.
När ett barn blir till inom samboskap däremot, ja då ska faderskapet intygas av både mamman och pappan.
Varför? Regler från 1840?

Som om ett intyg eller ett äktenskap vore värt något när det handlar om sanningshalten.

Om nu staten verkligen vill ha koll på faderskapen vore väl det enda rätta att DNA-typa alla födda barn?

Tycker oxå det är en korkad regel men det måste ju precis som folk skrivit innan ha med försörjning och inte med föräldraskap att göra...

Men sen är det väl allmänt känt att vi är smartare med djuraveln över lag än vad vi är med människor så det är ju inget nytt.

Men sen är det väl allmänt känt att vi är smartare med djuraveln över lag än vad vi är med människor så det är ju inget nytt.

Man har ju genom historien varit inne på det här med "människoavel" några gånger, men av någon anledning har det ju dock aldrig varit speciellt populärt, undra varför....

Om en utpekad pappa vägrar att göra dna-test kan han tvingas till det av domstol som ser till att han blir hämtad med polis.

Visar dna-testet att han är pappan blir han dömd i domstol till faderskapet.

Ett dna-test kostar omkring 8 000:- om det är en man som testas mot barnet. Vem ska betala det? Är man osäker själv kan man göra ett privat test som man får bekosta själv och skulle det visa sig att det är fel pappa kan man med det testet som underlag be familjerätten öppna en faderskapsutredning.

Man har ju genom historien varit inne på det här med "människoavel" några gånger, men av någon anledning har det ju dock aldrig varit speciellt populärt, undra varför....

Självklart tycker jag inte att vi ska ha människoavel, det fungerar ju lixom inte eftersom vi har en vilja att få avkomma som djur inte har.
Jag vet att man inte får tycka så "för alla har rätt att få barn (blabla)" men jag kan se det kloka i att djur med defekter inte går i avel eftersom det kan orsaka lidande för avkomman.
:eek:Sa jag verkligen det där??! Ja, det gjorde jag:cool:

Om en utpekad pappa vägrar att göra dna-test kan han tvingas till det av domstol som ser till att han blir hämtad med polis.

Visar dna-testet att han är pappan blir han dömd i domstol till faderskapet.

ok,det är så pass strängt ändå.

Samtidigt kan jag väl tycka att dte inte alltid är rätt att tvinga ngn in i ett föräldrarskap.

Mamman måste förstås ha en tillräckligt bra story för att domstolen ska besluta om något sånt, datum och platser ifall de inte hade någon relation.

Lagstiftningen är skriven utifrån barnets perspektiv, att visa barn inte ska förnekas möjligheten att ha en pappa bara för att dess mamma gjort ett val som det själv inte kunnat påverka.
Jag som jobbar på familjerätten får ha det perspektivet men kan ibland känna sympati med de killar som hamnar i ofrivilligt föräldraskap.

Förstår precis.

Det är sorgligt att det i slutändan alltid är barnen som kommer i kläm:(

Jo visst är det lite förlegade regler som gör att gifta inte behövsr skriva på faderskapsintyg men sambos ska det. Men DNA-typa alla barn skulle ju vara helt absurt! Huvudsaken är ju att barnen har föräldrar som älskar det! Sen om det är blodsband eller ej har inte med saken att göra tycker jag. Hur skulle det då göras vid ägg eller spermiedonation? Adoption? Jag tycker inte att man kan utgå ifrån att alla mammor försöker mygla med vem som är far!

Jo visst är det lite förlegade regler som gör att gifta inte behövsr skriva på faderskapsintyg men sambos ska det.

Det hela hänger ju samman med allt annat i sambolagen. Det är fortfarande vad jag vet bättre för en barnfamilj (säkrare juridiskt för barnen i händelse av kris alltså) om föräldrarna är gifta. Det är ju en av orsakerna till att så många trots allt fortfarande gifter sig idag.

Förövrigt förstår jag inte stinaelins inlägg om att DNA inte skulle vara av betydelse. Om du har ärftliga sjukdomar i släkten så är det då sannerligen av högsta betydelse att få veta det. Sedan kan det vara mindre viktigt men ändå av stort intresse om man släktforskar och vill veta var man har sina rötter. Själv har jag en farmors far som var född utom äktenskapet och hade en tvillingsyster som hamnade hos en helt annan fosterfamilj. Inte förrän på deras 50-årsdag återförenades de. Nu var de oerhört lika så man såg att de var släkt tydligen men överhuvudtaget är det ju viktigt att kunna bevisa att folk faktiskt är släkt i vissa sammanhang.

Senast ändrad:

varför skall staten ha koll på det?

Tydligen vill de inte det utan bara ha koll på att någon tar på sig försörjningsstödet. Fast Görels inlägg får inte heller riktigt den biten att gå ihop heller.

Det förvånar mig inte att staten inte vill ha koll på biologiskt föräldraskap när det redan finns så omfattande byråkrati. Jag trodde det fanns ett värnande om barns rätt till vetskap om deras ursprung men så var det tydligen inte.

För min del spelar det ingen roll hur det fungerar för alla andra men för egen del hade jag inte velat bli itutad att min pappa är min biologiska pappa, om han nu faktiskt inte var det. Dna och ursprung är för min del av betydelse. Bla har det varit av absoluta betydelse gällande sjukdomshistorik.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 844
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar