Borde inte alla barn DNA-typas?

No1

Trådstartare
Seriöst alltså?
Verkar som vi är noggrannare inom halvblodsaveln än inom människoaveln.

Jag är så förundrad över detta att man tar för givet att kvinnans man är far till barnet så fort det är fött inom äktenskap.
När ett barn blir till inom samboskap däremot, ja då ska faderskapet intygas av både mamman och pappan.
Varför? Regler från 1840?

Som om ett intyg eller ett äktenskap vore värt något när det handlar om sanningshalten.

Om nu staten verkligen vill ha koll på faderskapen vore väl det enda rätta att DNA-typa alla födda barn?

Sv: Borde inte alla barn DNA-typas?

Det är väl inte för stamtavlan sas utan mer försörjningsplikten de vill fastslå?

är pappan tvungen att skriva på egentligen?

OM han vägrar måste han då ändå betala underhåll?

Det är väl inte för stamtavlan sas utan mer försörjningsplikten de vill fastslå?

Precis. Det är för barnens trygghet, inte för att man måste veta vems DNA barnet har.

Ett barn har rätt till två föräldrar helt enkelt. Är man gift, så blir det automatiskt maken som ansvarar för barnen i äktenskapet. Är han dock osäker på att det verkligen ÄR han som är pappa, kan han begära faderskapstest.

Staten bryr sig nog inte om det är en oäkting eller inte...

No1; "Människoaveln"? Jag tror inte staten för avelsprogram. Tror du?

om han vägrar ska det nog bevisas att han INTE är barnafadern för att slippa försörjningsplikten.

Skriver han på så "erkänner" han ju barnet som sitt och att bli vårdnadshavare.

HAn blir alltså tvungen att göra ett faderskaptest? KAN en kille tvingas till att göra ett sådant test?

Så rent teoretiskt skulle ex.den riktiga pappan kunna blåvägra,men så har jag en snäll killkompis som säger "jag ställer upp som pappa",och så kan han traska med och skriva på papprena? Men killkompisen blir då underhållsskyldig

Kanske lite udda scenario men förstår du min fråga på ett ungefär?

Nu var det ju ett tag sedan mina var så små, så ta inte mina svar för absolut sanning.

Om jag vill att Mr X ska skriva på och han nekar, tror jag de kan tvinga fram ett faderskapstest. *r han då fadern blir han underhållsskyldig.

VGill killkompisen skriva på tror jag det går bra, men han blir också underhållsskyldig men barnet kommer ha okänd fader.

Men om man inte säger ngt. Alltså,när min dotters papper skulle skrivas på så va ju pappan med. Men de frågade ju egentligen inte ens utan tog för givet att han va far då han va med. Det hade ju lika gärna kunnat va ngn annan.

Ah du menar att faderskapet i sig är ointressant och att det bara handlar om att staten vill säkra att de slipper försörja?
Det handlar egentligen inte om "faderskap" utan "försörjningskap"?
Det rimmar lite konstigt med mantrat "barn har rätt till sina föräldrar"?

visst hade det kunnat vara så...

Med dagens teknik kanske jag inte ens är mor till mina barn:rofl:
(brukar skämta så med sambon, eftersom det oftast är fadern som kan tveka på släktsskaået)

Ah du menar att faderskapet i sig är ointressant och att det bara handlar om att staten vill säkra att de slipper försörja?
Det handlar egentligen inte om "faderskap" utan "försörjningskap"?
Det rimmar lite konstigt med mantrat "barn har rätt till sina föräldrar"?

Barn har rätt till föräldrar helt enkelt! Spelar väl ingen roll för barnet vems DNA det har? Och i praktiken blir det ju barnens föräldrar, eller hur?

Huruvida en killkompis kan skriva under på att han är pappa eller inte vågar jag inte svara på. Jag antar att han kan följa med till soc och ljuga om det och hoppas på att komma undan.

Men om en kvinna påstår att en man är far till hennes barn och mannen vägrar lämna dna- prov kan polisen komma och hämta honom för dna- prov.

Det händer, t o m ganska ofta, att män kommer på att de inte är biologiska föräldrar till "sina" barn för att mamman hållt otrohet hemligt t ex.

Jag vet att det har hänt. "Fel" man har skrivit sig som far trots att han visste hur det var ställt.
Han träffade kvinnan ganska snart efter att hon blivit gravid och de blev stormkära så för att inte strula till familjen ville han ta faderskapet något som den biologiske fadern var väldigt nöjd med.

Men hur tolkas det lagligt sett? Bedrägeri?

Man kan alltså som kvinna kräva ett faderskapstest och då med polisiär hjälp få det?

Barn har rätt till föräldrar helt enkelt! Spelar väl ingen roll för barnet vems DNA det har? Och i praktiken blir det ju barnens föräldrar, eller hur?

Nej för min del spelar det ingen roll men jag tycker det är märkligt att det inte finns något intresse av att verkligen säkerställa faderskap när vi annars lever i ett land med omfattande byråkrati.

Däremot, när du skriver att det inte spelar någon roll för barnet vems DNA det har så har det bevisligen stor roll. Eller?
Så länge ett barn lever i villfarelsen att den lever med sina biologiska föräldrar är det ju lugnt men det kryllar av exempel som gör gällande att det visst spelar roll för barn vems DNA den har.

Jag vet att det har hänt. "Fel" man har skrivit sig som far trots att han visste hur det var ställt.
Han träffade kvinnan ganska snart efter att hon blivit gravid och de blev stormkära så för att inte strula till familjen ville han ta faderskapet något som den biologiske fadern var väldigt nöjd med.

Det har även hänt att mannen som skrev under och trodde sig vara "rätt" visade sig vara "fel".

Jag tycker ungarna ska chippas direkt också.
För gudarna ska veta att man undrar om de blivit bortbytta ibland. Iallafall när de når tonåren...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 844
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar