bör vi vara räddare för vildsvin

Milosari

Trådstartare
än för varg? detta är andra hunden som attackeras i år på det området. skrylle är ett friluftsområde där det rör sig mycket människor, men det verkar inte avskräcka grisarna. jag har varit där ofta sedan barnsben, men kommer nog tänka till en extra gång innan jag åker dit i skymning/gryning i framtiden :(.

ni som kan vildsvin, hur stor är risken att de attackerar en kopplad/lös ickejagande hund? vad gör man? lägger benen på ryggen?

vildsvinsattack

Sv: bör vi vara räddare för vildsvin

Min ene hunds uppfödare håller på en del med viltspår och en dag blev en av ekipagen i klubben tillfrågade om de kunde spåra upp ett skadeskjutet vildsvin. Taxen försvann bakom en sten, pep till, grisen sprang iväg och när ägaren kom fram så var det en tax utan huvud han hittade :crazy:

Har hört en del vilsvinshistorier och är i alla fall mer rädd för att möta på en sån i skogen än nåt annat djur.

Jag är utan tvekan räddare för grisen i skogen än för vargen..huuu!
Älskar tamgrisar men även min tax blev attackerad av en sådan (tamgris) och fyfasen så skraj jag (och hunden blev) när han öppnade sitt enorma gap! (Och dom betarna!!). Jag vet inte ens om jag vill veta vad ett vildsvin kan åstadkomma.

Dom blir så fruktansvärt arga :crazy: Nu när de har kultingar dessutom är det ju ännu värre..

Våran hund har blivit skadad på gris en gång, och fick ena bakbenet uppsprättat (16 stygn, lagom kul..), och de flesta vi jagar med har haft skador av gris på hundarna någongång. Dödsfall har inträffat, men oftast har de "bara" blivit sprättade i buken eller något annat utsatt ställe.

Jag tycker det är otäcka djur, även om våra hundar tycker de är väldigt roliga att jaga.

men varför pratas det inte mer om de farliga grisarna? det finns väl en tvåhundra vargar i hela landet. antalet grisar i lund med omnejd borde vara minst lika många?

Det vet du väl. Grisar äter inte barn på väg till skolan....

Skämt åsido. Det är ju samma med björn och lo. Även de kan åstadkomma skada, och björn gör det på människa betydligt oftare än varg, ändå pratas det inte lika mkt SGT. Kanske för att man får gräva så stora gropar för björnar...

jag har inbillat mig att björn och lo (liksom varg) är mycket skygga djur. har jag fel? det läskiga med grisarna är att de håller till där väldigt mycket folk är i rörelse. jag har inte så stor koll på hur mycket människor det rör sig i skrylle, men det borde vara flera hundra per dag, och många fler vid fint väder på helgerna.

Häromkvällen när jag var ute och gick i skogen (skymningstid) så sprang det förbi ett vildsvin på ett kalhygge ca 50 meter från mig och hunden, gissa om jag blev rädd! Visste inte om jag skulle gå eller börja springa men jag valde att i rask takt styra hemåt...:D

men varför pratas det inte mer om de farliga grisarna? det finns väl en tvåhundra vargar i hela landet. antalet grisar i lund med omnejd borde vara minst lika många?

Ingen aning, här finns det massor av vildsvin och det isar sig i hela kroppen om jag stöter på grisgropar på promenaden:o.

Jag tror att vildsvin i första hand flyr, men har dom ungar och dessutom blir sura tvekar dom nog inte att gnaga ifrån.

Jag blir tossig på att jägarna här i trakten glatt VÄNTAR på att vildsvinen ska etablera sig - än har vi visst bara strögris.
Fy för fasen att möta en sån otäcking i skogen.
Nä, fram för vargen - den kan jag ta en nacksving på.

Grisjäklarna är "eraka" jäklar som dessutom ynglar av sig fort.

jag har inbillat mig att björn och lo (liksom varg) är mycket skygga djur. har jag fel? det läskiga med grisarna är att de håller till där väldigt mycket folk är i rörelse. jag har inte så stor koll på hur mycket människor det rör sig i skrylle, men det borde vara flera hundra per dag, och många fler vid fint väder på helgerna.

Visst är det så. Det måste vara mångdubbelt fler människor som stött på vildsvin än som sett varg el björn. (även om rovdjuren också är fåtaligare.)

Det i Skrylle hände ju vid hundspåret, på andra sidan vägen, där det är betydligt mindre folk. Fast det är ju ingen djup skog direkt och hyfsat nära bebyggelse.

Kan det inte vara så att hundar gärna sätter av efter vildsvin men inte efter varg, lo och björn (beroende på vilken hund man har givetvis). Vildsvin är väl skygga egentligen men får de inte vara ifred blir de inte glada.

Björnar är rätt nyfikna av sig och kan följa efter en människa med hund ett tag för att kolla in vad det är.

Been there, done that

En frisk björn attackerar sällan, så ja man bör vara mer försiktig i vildsvinsmarker än i björnmarker.

Björnar är rätt nyfikna av sig och kan följa efter en människa med hund ett tag för att kolla in vad det är.

Been there, done that

En frisk björn attackerar sällan, så ja man bör vara mer försiktig i vildsvinsmarker än i björnmarker.

Just så fungerar vargen också. Och då får den ett ryckte att den förföljer människan, fast den egentligen bara vill kolla läget.

Därför att jaktlobbyn är stark i Sverige. Vargen tar deras jaktbyte (jägarnas) medans de kan jaga grisarna själva. Om grisen tar en hund under jakten gör det med andra ord "mindre" än om vargen tar hunden.
*Hukar mig och tar skydd*

Därför att jaktlobbyn är stark i Sverige. Vargen tar deras jaktbyte (jägarnas) medans de kan jaga grisarna själva. Om grisen tar en hund under jakten gör det med andra ord "mindre" än om vargen tar hunden.
*Hukar mig och tar skydd*

Det gör du rätt i..

Avskyr dessa idiotiska fördomar och ännu värre är det när vi jägare alla klumpas ihop på detta vis :mad:

Jag vet att det finns vettiga människor av alla slag, även jägare.

Är bara lite less just nu efter att suttit och diskuterat rovdjurspolitiken med obstinata människor som bara ser rovdjur som något ont som tar viltet för jägarna.
Tror ändå att det finns en del i mitt påstående att det är därför som vilsvin inte ses som ett problem.
Hur många artiklar i kvällstidningarna har du sett om vildsvinskadade hundar? Trots att det uppenbarligen händer. Så fort det är rovdjur inblandade så slås det upp stort!

Det gör du rätt i..

Avskyr dessa idiotiska fördomar och ännu värre är det när vi jägare alla klumpas ihop på detta vis :mad:

Fast jaktlobbyn ÄR stark i Sverige. Sen är självklart inte alla jägare stöpta i en form eller tycker samma.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 396
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar