Bör jag vara obs på onormalt löp?

Philosophia

Trådstartare
Min 13-åring skulle ha löpt i maj/juni men inget hände. I juli var hon lite svullen om vulvan så jag tänkte att hon kanske hade ett dolt löp. Efter det så har svullnaden gått ner helt. För ett par dagar sedan så blev hon slö och tappade aptiten, vilket brukar kunna inträffa efter löp. Idag började hon blöda. Vulvan är helt osvullen och blödningen är mörkröd och rätt riklig.

Jag känner mig som ett höns som ev. ringer veterinären för ett onormalt köp, men vad säger ni - är det jag beskriver något att vara observant på?
 
Min 13-åring skulle ha löpt i maj/juni men inget hände. I juli var hon lite svullen om vulvan så jag tänkte att hon kanske hade ett dolt löp. Efter det så har svullnaden gått ner helt. För ett par dagar sedan så blev hon slö och tappade aptiten, vilket brukar kunna inträffa efter löp. Idag började hon blöda. Vulvan är helt osvullen och blödningen är mörkröd och rätt riklig.

Jag känner mig som ett höns som ev. ringer veterinären för ett onormalt köp, men vad säger ni - är det jag beskriver något att vara observant på?
Ja och jag tycker du gör rätt i att ringa veterinären.
Ett onormalt löp kan absolut vara tecken på pyo och framförallt om det kombineras med nedsatt allmäntillstånd och nedsatt aptit.
Det kan vara fullt med var i livmodern även om flytningen mest är blodig eller blodblandad (eller ingen flytning alls).
 
Ja och jag tycker du gör rätt i att ringa veterinären.
Ett onormalt löp kan absolut vara tecken på pyo och framförallt om det kombineras med nedsatt allmäntillstånd och nedsatt aptit.
Det kan vara fullt med var i livmodern även om flytningen mest är blodig eller blodblandad (eller ingen flytning alls).

Tack! Det är alltid bra med en bekräftelse på att man inte är allt för hönsig. Vi fick en akuttid och väntar nu på en första bedömning av sköterska.
 
Vi var hemma strax före kl. 2 i natt. Ingen akut pågående livmoderinflammation, så det var skönt! Dock hade de ingen ultraljudsveterinär på plats så vi vet inte vad som felas. Men vi ska ha god koll på henne kommande dagar och ev. boka in ett ultraljud till veckan.

Hon hade lite högre temp än vanligt, som sjönk något under kvällen och något förhöjd snabbsänka (36 ml/L).
 
Vi var hemma strax före kl. 2 i natt. Ingen akut pågående livmoderinflammation, så det var skönt! Dock hade de ingen ultraljudsveterinär på plats så vi vet inte vad som felas. Men vi ska ha god koll på henne kommande dagar och ev. boka in ett ultraljud till veckan.

Hon hade lite högre temp än vanligt, som sjönk något under kvällen och något förhöjd snabbsänka (36 ml/L).
Jag hade absolut bokat in ett UL, förutom pyo kan ju även förändringar på äggstock ge onormala löp. Cystor eller tumörer exempelvis. Även cystor i livmoder (kallas CEH) kan ge samma symtom, dock är oftast sänkan och temp normal då.
 
Jag hade absolut bokat in ett UL, förutom pyo kan ju även förändringar på äggstock ge onormala löp. Cystor eller tumörer exempelvis. Även cystor i livmoder (kallas CEH) kan ge samma symtom, dock är oftast sänkan och temp normal då.

Tack! Ja det ska jag absolut göra. Något vajsing är det ju. Blödningen har helt upphört nu, så något löp som kommit igång är det helt klart inte frågan om. Det som kom igår kom dessutom stötvis i större mängder.
 
Min rottis Diva hade ett ovanligt langt lop, sedan efter ett par manader ett nastan dolt lop ... och sa ett par veckor senare blodde hon, men hon var fine enligt ultraljud och vet. Jag bestamde raskt att det var dags att kastrera henne vid 10 ars alder. Det var aldeles for laskigt att bara vanta och se om det skulle bli en pyo av det hela.
 
Min rottis Diva hade ett ovanligt langt lop, sedan efter ett par manader ett nastan dolt lop ... och sa ett par veckor senare blodde hon, men hon var fine enligt ultraljud och vet. Jag bestamde raskt att det var dags att kastrera henne vid 10 ars alder. Det var aldeles for laskigt att bara vanta och se om det skulle bli en pyo av det hela.

Jag får se vad veterinären säger efter ultraljudet. Hon tog bort en godartad juvertumör i våras, men jag tvekar att göra stora ingrepp i förebyggande syfte vid 13 års ålder, även om hon är pigg och stark som en femåring. Narkos belastar ju både hjärta och hjärna, särskilt på äldre kroppar.
 
Inget i livmodern tyder på någon pågående livmoderinflammation. Däremot såg det ut som om hon var skendräktig. Sedan hittade de en tumör i ena binjuren. Teoretiskt sett så kan det vara den som stört löpet - eller så är det ett bifynd. Vi ska hur som helst tillbaka om åtta veckor och följa upp med nytt ultraljud.

Det känns som att det kommer bli en höst med många veterinärbesök. Den andra ska jag dessutom in med om två veckor för att utreda varför hon inte lägger på sig. Hon hade magsjuka i april och tappade allt hull och alla muskler. I perioder går hon upp lite för att sedan tappa allt igen. Vi tog ett blodprov i början av maj och det visade inget anmärkningsvärt mer än ett aningens förhöjt njurvärde (minns inte på rak arm vilket).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp