Bör jag avliva min häst?

K

Krumelurig

Jag har en gammal islandsvalack på 22år som jag inte vet vad jag ska göra med. Problemet är att jag inte vet om han lider eller inte.

Han har en gammal senskada på ena frambenet och detta har gjort att han har överbelastat det motsatta bakbenet där han nu konstant har en hård galla. Det har också gjort att han han musklat sig snett. När man är ute och går med honom ser man att han hela tiden går ställt åt vänster. Han haltar även till och från på frambenet även när han bara går i hagen.

Han har nu stått under hela sommaren och bara blivit använd som barnridningsponny när någon av mina små kusiner har varit och hälsat på. Han älskar barn och tycker alltid att det är kul att få komma ut i skogen och promenera. Han går då alltid med öronen framåt och frustar.

Han är en väldigt snäll och lugn häst och vill alltid vara till lags. Jag är rädd för att han inte visar när han har ont utan fortsätter vara till lags. Det jag inte vill är att när han väl visar att han har ont så mår han jättedåligt, jag tycker att han förtjänar något bättre. Jag har haft honom i 10år och vill att han ska få ett värdigt slut utan att plågas länge innan enbart av den anledningen att jag så gärna vill ha honom kvar.

Till saken hör att han har gått väldigt hårt som turridningshäst innan han kom till mig och att han har sommarexsem. Detta gör att jag tycker synd om honom eftersom han inte kan sluta klia. Vi har haft täcke på honom men han är en sådan häst som alltid lyckas slita sönder dem. Denna sommar har han haft sönder två stycken så det känns meningslöst att köpa honom ett nytt. Det som händer är att han får stå inne vissa dagar då det är ovanligt mycket knott ute. Jag är en sådan som vill att hästarna ska få gå ute så mycket som möjligt så det känns fel att låta honom stå hela dagarna i en box.

Det jag vill få åsikter på är hur han mår. Det är så tråkigt för hans skull att han inte går att rida/köra eftersom han verkligen älskar att få komma ut. Jag skulle vilja ut och gå med honom oftare men studerar nu på annan ort så jan är endast hemma över helgerna. Kan inte sälja honom heller eftersom jag inte vet var han då skulle hamna på för ställe.

Sv: Bör jag avliva min häst?

Först och främst så är 22 år egentligen inte så gammalt, varför konsulterar du inte en veterinär? Med stor sannolikhet har hästen problem som den känner av, men dessa behöver inte vara ohanterbara.
Det handlar bara om ditt eget intresse osv.

håller med övriga 22 är ingen ålder.

Åk till veterinären och kolla hästen. Han kanske rent av mår bättre av att röra på sig?? Äldre hästar har ju en tendens till att bli stelare och få gallor.

Men känner du att du inte har tid så kan du ju altid låna ut honom på foder. Men börja med ett besök hos vet för att fastställa hur stora problemen är.

åk till klinik, se vad de kan göra. Kanske behöver någon slags behandlign och sen "sjukgympa" typ... ;)

fråga veterinären iaf.

ang solexemet så är det väl inget fel att ha honom inne, släpp ut på kvällen när de mesta knottet försvunnit.

Hå hå ja ja! Säger som dom andra! 22 år är INTE gammalt när man snackar om isisar! Hade Du skrivit 32 hade det varit en annan femma! I övrigt säger jag som dom andra! Konsultera en veterinär!

Har också en 22 år gammal islänning som är utdömd för ett par år sen för hälta, men man hittade aldrig orsaken till hältan. Hon är lite knackig i sina rörelser men mår för övrigt bra och verkar trivas med tillvaron. Har också gått och funderat på om det inte vore bäst att avliva, men sen när man ser henne bralla runt och galloppera med dom andra hästarna i hagen så tycker man att så dåligt kan hon ju inte må. Jag tror också att dom är oerhört skickliga på att dölja smärta, så det gäller att verkligen vara lyhörd och kunna se små tecken på att nåt är fel. Hon rids inte eftersom jag skulle vara alldeles för tung för henne och hon har dessutom tappat muskler. Jag tycker också att hon borde kunna få nån sorts uppgift att fylla som tex pysselhäst eller promenadhäst om det finns barn som vill hänga med på en liten ridtur med mamma. Jag har ständigt dåligt samvete för henne för att jag inte riktigt hinner ge henne den tid hon behöver eftersom vi har fler hästar att ta hand om. Jag tror att hon skulle må bra av små promenader med en lätt ryttare. Men jag har väldigt svårt att lita på folks omdöme om jag lånar ut henne. Vad händer när jag inte ser på? Det kanske sitter en tung vuxen och rider runt på henne?? Det vore nog förödande för hennes ben. Det är synd att jag inte känner nån som jag skulle kunna lita på som kunde få låna henne ett tag. Rent allmänt så tycker jag nog att det vore fel att ta bort henne, det gäller bara att hitta en lämplig uppgift för henne att fylla. Skulle tro att samma gäller för din islänning. 22 år är ingen ålder för islänningar. Jag tycker inte att du ska ta bort din häst än såvida du uppenbarligen inte kan se att den mår för dåligt. Har man haft en häst i 10 år så lär man sig se på hästen hur den mår och man ska lite på sitt eget omdöme, inte så mycket vad andra säger.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 058
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar