Bor det alltid någon människa vid stallet?

Harbor

Trådstartare
Alltså, denna fråga låter säkert jättekonstig, men plötsligt undrade jag att, finns det stall där ingen människa bor i närheten av?
Förstår ni frågan? Jag menar, en ridanläggning, stall, hagar mm. På kvällarna när det är kvällsutfodrat och klart så åker personalen/ ägaren hem till sitt hus nån helt annanstans och kommer tillbaka kl. 7 nästa morgon. På natten finns ingen människa i närheten.
( utom främmande skummisar kanske)
 
Ja, det finns det. Min gamla ridskola på Tjörn var en sådan anläggning (vet inte hur det är idag. Längesedan jag var där nu) och ett stall i närheten av mitt gamla stall var likadant, "bostadshuslöst".
 
Två av tre ridskolor jag ridit på har varit utan boende. Den ena vet jag har vaktbolag som går nattrond istället. Kan däremot inte direkt komma på några privatstall. Det känns som att det ligger i sakens natur att det är vanligare på större anläggningar.
 
Känns lite lustigt. Vi har planer på att flytta vår häst till ett sånt stall och jag har faktiskt inte kommit på att fråga om där bor nån eller ej. Där finns ett gammalt bostadshus på tomten men jag tror inte nån bor där. Måste fråga. Känns olustigt att ingen finns nära hästarna på natten.
 
Jag har nog aldrig funderat över att de skulle vara någon "fara" eller kännas olustigt att inte ha någon i närheten nattetid. Jag har mina hästar på gården, men inte skulle jag märka i fall någon kom dit på natten? Visst, skulle dom köra in en stor lastbil på gården och tänker ta med sig hästarna skulle man väl vakna. Annars har jag ingen större koll på hästarna under natten.

Men i mitt fall gäller de ett litet stall ute på landet i en liten by i mitten av Sverige, så hotbilden känns ganska liten. De skiljer sig ju beroende på vart man bor.
 
Känns lite lustigt. Vi har planer på att flytta vår häst till ett sånt stall och jag har faktiskt inte kommit på att fråga om där bor nån eller ej. Där finns ett gammalt bostadshus på tomten men jag tror inte nån bor där. Måste fråga. Känns olustigt att ingen finns nära hästarna på natten.

Man har ju larm och låst, så eventuella "skummisar" kan ju inte ta sig in utan att det märks. Som andra har skrivit är det ju ofta så med ridskolor, t ex. Men även andra större stall, jag har ridit i flera privatstall där det inte funnits boende i närheten. Stall är ju inte så intressanta för tjuvar, möjligen sadelkammaren då, men den får man ju låsa såklart.
 
Jag har min häst i ett bostadslöst stall. Det är låst på nätterna 21-07, och har det varit inbrott så har det varit i ridhuset eller kafeterian. Vi har hittills aldrig haft problem med nattliga gäster inne i stallen, vad jag vet, och det är heller inget som oroar mig direkt.
 

Det stall vi står inackorderad i har inget hus på samma marker som stallet, däremot finns det iofs hus i närheten. Vad jag däremot aldrig, aldrig någonsin skulle gå med på är att låsa in hästarna i stallet utan stalldörren får allt vara upplåst även om den är stängd.
 
Det stall vi står inackorderad i har inget hus på samma marker som stallet, däremot finns det iofs hus i närheten. Vad jag däremot aldrig, aldrig någonsin skulle gå med på är att låsa in hästarna i stallet utan stalldörren får allt vara upplåst även om den är stängd.
Det var det i mitt förra stall så det första jag frågade i mitt nuvarande stall var om man låste. Aldrig sa bonden.
 
Men jag förstår inte varför man inte vill att stallet ska låsas? Jag har pratat med brandmän om det och för deras skull spelar det ingen roll, de tar sig in lika lätt vilket som faktiskt.
 
De stall jag har stått i har inte varit låsta. Anledningen enligt stallägare är att om något händer ska man inte behöva leta upp någon nyckel utan alla ska kunna hjälpa till. Det kan ju ta tid innan brandkår etc kommer.
Däremot har sadelkammare och andra sådana utrymmen varit låsta.

Och ja.. de flesta stall jag varit i har varit bostadslösa.
 
Men jag förstår inte varför man inte vill att stallet ska låsas? Jag har pratat med brandmän om det och för deras skull spelar det ingen roll, de tar sig in lika lätt vilket som faktiskt.
Jag tänker mig att det är för att en privatperson ska kunna ta sig in i händelse av brand, innan brandkåren kommer. De har oftast inga låsdyrkargrejer på sig ;) och man kan ju hinna rädda någon häst extra på det viset!
 
Jo så kan det ju vara förstås. Brandmännen brukar dock inte köra med dyrkargrejor, de brukar bara slå sönder dörren, men det är ju också lite svårt för en privatperson att göra:p
 
Hej!

Jag har jobbat i flera stall där ingen bott, de har varit låsta nattetid, men låsen är såklart ganska lätta att forcera om man vet hur man ska göra.

De privatstall jag stått i har legat på folks gårdar och då har det såklart bott folk där. Där låstes aldrig stalldörrarna (i ett stall låstes det inte till sadelkammaren heller "vi får sätta upp sadellås om vi vill").

Jag står helst i stall utan låsta dörrar, mestadels för att det ska gå lättare att ta sig in och ut vid brand.

/Lavinia
 
#14 Så tänker jag också, skulle de börja brinna i stallet vill jag att vem som helst ska kunna ta sig in och förhoppningsvis få ut hästarna.
 
Ja och det var precis vad en vän råkade ut för, hästarna var inlåsta men i det här fallet brann det inte i stallet utan i närliggande byggnad. De som kom på plats först kunde inte få ut hästarna, därför dog det av skadorna efter röken och de två som klarade sig fick avlivas ett par dagar senare pga samma sak. :(
 
I travstallen som är inne på området på en travbana är bostadslösa. Istället kör ett vaktbolag ut och kollar till det.
Samma när jag gick på ett hästgymnasie. Dit åkte Securitas och kollade till det.
 
Jo så kan det ju vara förstås. Brandmännen brukar dock inte köra med dyrkargrejor, de brukar bara slå sönder dörren, men det är ju också lite svårt för en privatperson att göra:p

Om stallet brinner så kan brandmännen inte göra ett smack för hästarna, de har redan dött när brandkåren kommer fram. Utan det är mer den som först är på plats som kan hinna med att få ut någon häst i bästa fall, förutsatt att dörren är olåst.

Tacka för att du får det svaret på en sådan fråga.
 

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 835
Senast: Habina
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 068
Senast: Cilla
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 002
Senast: Nahar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 334
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp