Sv: boots

Jag använder vanliga skyddsboots vid all ridning som förebyggande mot balltramp.

Sen använder jag viktboots för att träna taktfel och så.

Jag använder boots för att det kan balansera hästen och göra den starkare i sina steg. Den får mer avkänd jämnvikt då man använder dem. Sedan har jag hört att det styrketränar hästen. Använder det först då min häst har bra kondition och har starka muskler. Jag tycker inte att man ska använda dem för att korrigera taktfel, det är något som ska funka utan hjälpmedel enligt min mening :)
Boots brukar ju ge effekten av att hästen får mer aktion, det syftet har jag bara på tävling :angel:

Det har du faktiskt rätt i :D
Men jag tycker man kan använda det som ett hjälpmedel om det är helt åt helsike med takten. Jag har haft stora problem med passtaktig tölt med min valack, så vi har tränat som dårar, haft boots som hjälp imellanåt, alltså inte särskilt ofta.
Jag använder det också på tävling för att få aktionen :)

Liknande trådar

Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av...
2
Svar
29
· Visningar
774
Senast: MiniLi
·
Utrustning Anatomiska boots som snurrar fast de inte ska. :cautious: Nåt tips för att få dem att sitta still? Det är ju ändå förbrukningsvaror så...
Svar
5
· Visningar
673
Senast: Marvin
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
766
Senast: Ajda
·
Utrustning Är det någon här som använder floating boots? Jag funderar på att köpa dem till min häst och skulle gärna höra era erfarenheter av dem. ☺️
Svar
1
· Visningar
765
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?