Momento

Trådstartare
Hej! Behöver lite hjälp min pålle har nu två ggr på kort tid trampat sig på ballen höger fram vid ridning. Har nu ett sår som håller på att läka men jag vill ju inte att detta ska hända igen . Tänkte då skaffa boots men vilka ska man ha??? :confused: Gummi, hårdplast eller neopren? Vilka är bäst och varför? Tacksam för alla svar./ Elisabeth :bow:

Sv: Boots

Eskadron har jättebra boots som är i neopren och sedan typ "klädda" utanpå i läder (eller det är nog läderimitation) som gör att de håller bättre mot slag, tramp osv än om det bara är neopren.
De sitter bra, ger inga skav (som gummiboots gjort ibland på min häst) och så är de mycket mer hållbara än andra boots jag provat.

fast det är ingen vidare kvalité på dem, mina sprack upp över hela kanten + vid kardborren efter knappt två månader...
davies däremot har boots som är neoprene med plast på och "klossar" som ska sitta i karleden så de inte snurrar.

Så de i neopren är bättre än de i gummi och de med lösa hårdplastbitar? Ska åka och handla ikväll så fler förslag mottages Tack! / Elisabeth

neopren funkar oftast bättre än plast som kan ge skav.

Globus har kanonboots med glatt utsida men även hööks funkar.
Boots slits så att märke faktiskt är skitsamma, tycker inte att dyra hållt bättre än billiga.

Boots är som sagt en förbrukningsvara. Jag har alltid mjuka hela gummiboots på min ena häst som envist trampar av sig skorna fram, alltså hon har de dygnet om. Ska vi iväg och träna har jag eskadrons neoprenboots för att vi ska vara lite snygga...!

hur lyckas du ha bootsen dygnet runt om utan att hästen lägger sig på ngt tokigt vis o de stryper blodflödet? jag hade boots dygnet runt men han fick ballongben. tips?
kan säga att han hade eskadronboots, de kanske är för hårda?

Detta är inte kritik, bara en undran.

Får din häst inte skav när h*n har dem dygnet runt? Under en period hade jag diverse boots på min häst, men hittade inga som inte skavde...

Jag har mjuka boots som är en, eller två, storlekar för stora. De täcker hela hoven förutom en del framtill. Hon har jättefina ben och bootsen sitter inte åt runt benet utan sitter väldigt löst. Hon har inte heller fått skav. Jag är dock väldigt nogrann med att hålla bootsen rena när det är lerigt i hagarna. Skillnaden är bara att skorna sitter kvar!

Boots i all ära, men jag skulle kolla igenom hästen eftersom han gjort samma sak två ggr, det kan hända att han inte "hinner undan" ordentligt och då har dom ofta nån låsning eller muskel som har fått sig en känga...

Min unghäst trampar sig Hela tiden när han är broddat. Dock aldrig när jag rider, så det beror inte på att han är felriden/har ont, är när han flänger omkring i hagen att det händer olyckor. Han har även lyckats trampa sig i boxen.......

Gummiboots är helkasst, skaver och skyddar jättedåligt!!!! Neopren är mkt bättre. Allra bästa skyddet ger Proffessionals Choice Bell boots! Men dom kostar 600,- paret och är inte särskilt hållbara, kardborren slits sönder om man har dom i hagen. Till ridning är dom kanon!

Min andra favorit är Globus boots i neopren med läder utsida, snygga, skaver ej och dessutom billiga, runt 100-150kr paret.

Tack för alla svar. Jag skaffade ett par i neopren igår som jag ska prova idag.
Till Martha: jag funderade också på om det kunde vara något på tok med pålle eftersom han inte gjort så tidigare. Jag ska beställa tid och kolla igenom honom.
Idag ska jag prova rida lite lugnt och "känna" på honom. Hälsningar Elisabeth

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 556
Senast: Freazer
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 642
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10