Boots till fånghäst?

_bjòla_

Trådstartare
Hejsan

Ni med fånghästar som är mer insatt än jag, har ni testat detta med boots till era, kanske särskilt på vintertid, då marken är knölig och de är kallt ute?
Vad har ni köpt dessa och hur har er häst fungerat på detta?
:)

Sv: Boots till fånghäst?

Jag har provat Easyboot Epic, Easyboot traditionell gamla Old Mac och Old Mac G2 till min 600 kg fånghäst. (IR)

Rekommenderar å det varmaste att köpa Old Mac, skon andas rätt bra, dvs den är inte helt luft tät, lätt att ta på och hästen vägrar att ta av dem.
Ikväll fick jag jaga runt flera varv i boxen för att få lov att ta av den ena :)

När du sedan ska in på andra varvet och hästen har seriehovbölder,:crazy: för att göra sig av med all död vävnad fång orsakat i hoven, kan du packa OLD MAC med bomull vinäger, epsom salt (Magnesium sulfat) & kopparsulfat (eller din egna lösning) släppa ut pållen i hagen och låta allt verka :bow:

Vill också säga att Old Mac förändrade min hästs livskvalitet såpass att vi orkade ta oss ur helv.. :grin: Bootsen fick honom att röra sig de extra meter så att metabolismen fick sig en kick åt rätt håll och nu rider jag med Old Mac på fram (broddade med Easyboot brodd som du skruvar in med skruvdragre ungefär som dubbdäck) och Easyboot bare bak, hästen är full av sig själv och livet har gått vidare för oss.:laugh:

All lycka till med din vän!

Kan varmt rek. Easyboot Glove. (Jag har dock ingen fånghäst). har utsatt dem för hårt vinterväder med djupsnö o dyl. De sitter perfekt, MEN de är supernoga med storleken, annars åker de av.
Har skruvat i brodd som kallas "quick stud", som är som små piggar (golfskor / dubbdäcks liknande) som funkat bra.

Old Macs har jag oxå testat och de sitter på mkt bra, men är betydligt klumpigare, kanske bättre som sjuksko?

Har prövat några olika, men för min häst är Old Macs suveräna sjukboots. Gärna med bomull i:-).

Old Macsen blir bättre om man tvättar dem, i alla fall blev mina det, mjukare.
Sedan är de tyvärr ganska klumpiga och tunga.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 334
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
689
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?