Boots med tyngd?

S

_saarah

Varför har man sånna? och varför finns dom på islands sidorna ?(hööks katalog) är det till bara för islandshästar ? vad är dom bra för? :smirk:

Okej.. så det är för islandshästar eftsom att dom lyfter fötterna högt? så lyfter dom högre med sånna eller vadå ? kan man ha det till vanliga hästar. så får dom mer träning? :confused:

När en häst med passtaktsproblem töltar så kommer samma sidas fram-och bakben ner med för kort intervall i förhållande till varann. Te.x: höger fram- och bakben. I ren tölt skall höger bakben komma ner före höger fram. I Passaktig tölt kommer bak-och frambenet ner mer och mer samtidigt. När man sätter på ett boots, gärna med lite tyngd,på framhoven fördjöjs framhovens steg, och bakhoven "hinner" komma i marken inna framhoven. Det funkar omvänt med boots bak, men oftast är det svårare att "lösa" travtaktsproblemet med boots än passtakt.
Boots är ingen permanent lösning på taktbroblemet, men att använda boots en periord för att hästen skall tölta rent/renare (det har ju inte BARA med bootsen att göra om häster töltar rent), så den kan bygga upp rätt muskler är en bra och beprövad metod. Så ger boots framtill åxå lite mera frambensaktion och det är ju aldrig fel.

Det finns många islandshästar som inte behöver hjälp av boots för att tölta rent, men på tävling ha de ofta boots i alla fall för att få lite mera aktion.

/Malin

Tack för svaret ;)

Kan man ha på alla fyra på en vanlig häst så får de mer muskler ? :smirk:

Jag har inte hört om sådan träning om den bör väl göras försiktigt tror jag. Träning med "viktmanchetter" på ett ben har jag varit med om (i fall där hästen pga skada musklat sig ojämt), men jag tror mer på att rida hästen jämt och klättra mycket, rida i vatten eller djupsnö (om möjlighet ges) för extra träning.

/Malin

Hade såna på min pålle. han ville inte lyfta fötterna... å när han hade dom så började han lyfta bättre på fötterna! men nu använder jag dom inte så mkt då vi inte behöver dom. :)

Liknande trådar

Katthälsa :arghh::arghh: Katten har dragit in loppor och jag får snart panik. Hon har givetvis medel mot alla sånna där äckliga småkryp och HON...
Svar
5
· Visningar
816
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
502
Senast: Emma-pemma
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 672
Senast: Squie
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 109
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama