Boots fram

Elina8

Trådstartare
Jag ska köpa boots/barfotaskor till min häst eftersom han har ömmat på grus det sista. Blev tipsad om boots eftersom han funkar bra barfota annars (har gjort i 3 år iaf).

Min fråga är nu, går det att ha boots bara fram? Man skor ju ofta bara fram. Men kommer det i så fall att påverka honom på nåt sätt?
Har hört att man kan lägga vikter fram/bak för att hjälpa taktfel och så.
Kan det bli samma effekt med bootsen?

Bör man i så fall göra något för att jämna ut det eller vänjer han sig?

Sv: Boots fram

En stallskompis till mig hade samma "problem" som Du. Hennes häst började också ömma i hovarna vilket tidigare inte varit något problem. Hon prövade typ easy-boots, fast ett annat märke som jag nu inte minns. Det fungerade bra på honom och hon bootsade honom enbart fram. Han fick faktiskt något bättre steg plus att han framför allt slapp smärtan.

Har man passtaktig häst så kan det bli bättre takt med bara boots fram.
Har man travtaktig häst, så är det bättre med boots på alla 4 för jämnare belastning annars kan det bli svårare med tölten.

Där ser man. Då kan man ju nästan hoppas att det påverkar lite då :p
Har en ganska så passtaktig kille emellanåt.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
722
Senast: Miingla
·
Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
843
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 128
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar