boots för häst som slår ihop hovarna?

diabla

Trådstartare
vilken typ är den bästa för en häst som slår ihop hovarna i trav?
jag är rädd att hon ska trampa av sej en sko eller göra sej illa på ballarna.
Jag använder sånna där vanliga med kardborre som är ribbade. men de hjälper vekrligen ingenting. jag hör att hovarna klickar hela tiden när vi travar.

Det finns ju såå många olika typer av boots. vilka är bäst?

eller är detta något som har med hovslagaren att göra?? kan de göra något för att förhindra det?

jag har nämnligen bytt hovslagare och detta problemet har blivit värre på senare tid.

Jag använder sånna där vanliga med kardborre som är ribbade. men de hjälper vekrligen ingenting. jag hör att hovarna klickar hela tiden när vi travar.

eller är detta något som har med hovslagaren att göra?? kan de göra något för att förhindra det?

jag har nämnligen bytt hovslagare och detta problemet har blivit värre på senare tid.
Kan vara så att hästen behöver kortare tår. Min klonkar gärna i sista dagarna innan skoning. Gäller att hålla korta skoperioder. För oss funkar det med kort tå på bakhovarna. Boots är ju ett skydd och det kan ju vara bra. Men det hjälpte inte mycket för vår del. Är hovarna kortare behövs inga boots.
Jag diskuterade med hovslagaren och han hade några olika idéer varav detta var den minsta justeringen och det var det som behövdes.

Men sen har det ju med balansen att göra. Min häst är kort i ryggen och har långa bakben och hamnar lätt i framvikt- det är väl grundproblemet som jag ser det.

Hästen slår bakhoven i framhoven menar du? Också kallat att hästen "smider".

Det är en balansfråga i första hand. Mycket kan korrigeras genom skoning och rätt skolning. Hästen går helt enkelt inte i balans. För mig som ryttare är det ett tecken på att jag behöver lägga om ridningen, hästen rör sig inte som den ska.

Gör hon det enbart vid ridning så hade jag sett över min ridning, helt klart, speciellt när du skriver att det blivit värre. Hovslagaren: är hen utbildad? Hur ser hästen ut i kroppen?

Boots du kan använda tills problemet är löst eller
gärna i kombination.

Slår den bak i fram är hästen inte i balans för fem öre.
Gör den likadant på töm eller lina?

Boots är inte lösningen på problemet. De skyddar mot balltramp och ofta mot att bakhoven trampar av framskon. Förhindrar dock inte klonkadet om bakhovens tå slår i framhovens främre del, just när fram rullar över tån, dit ner når inte bootsen!

Tips på anledningar/åtgärder har flera redan get bra, tycker jag :)

jag tror inte hon gör det när hon longeras, inte vad jag har hört i allafall, men då går hon ju på en volt, och när jag rider på volt så hörs det inte, det är när vi rider på raka spår.

Hon är framtung och hon är inte i balans så ja det har nog med saken att göra.

Men det är mest troligt att det har med hovslagaren att göra eftersom detta har börjat i samband med att jag bytt hovslagare. jag hittade denna sidan -

http://72.29.84.63/~kentaur/barfotahasthasit/b8overrullning.html

det står väldigt bra där om överrullning - intressant läsning som jag rekomenderar!

Där överrullningen inträffar avgör huruvida hoven kommer att ha tid att landa med trakten först i steget, eller inte. Om tån är lång och försenar överrullningen, hinner inte frambenet svingas tillräckligt långt framåt för att landa med trakten först - som att gå i uppförsbacke - och kommer landa med tån först istället; hela steget är kortat.

En försenad överrullning orsakar också att bakhoven trampar på framhoven eftersom framhoven inte kommer ur vägen i tid innan bakhoven landar på samma plats.

ska försöka prata med min hovslagare om detta nästa gång han kommer, och jag ska berätta för min tränare att vi har detta provlemet, men jag kommer ju behöva ett par boots innan problemet är löst - några andra förslag på vilka boots som fungerar än de som Sporthorse föreslog?

jag tror inte hon gör det när hon longeras, inte vad jag har hört i allafall, men då går hon ju på en volt, och när jag rider på volt så hörs det inte, det är när vi rider på raka spår.

Hon är framtung och hon är inte i balans så ja det har nog med saken att göra.

Men det är mest troligt att det har med hovslagaren att göra eftersom detta har börjat i samband med att jag bytt hovslagare. jag hittade denna sidan -

http://72.29.84.63/~kentaur/barfotahasthasit/b8overrullning.html

det står väldigt bra där om överrullning - intressant läsning som jag rekomenderar!

Där överrullningen inträffar avgör huruvida hoven kommer att ha tid att landa med trakten först i steget, eller inte. Om tån är lång och försenar överrullningen, hinner inte frambenet svingas tillräckligt långt framåt för att landa med trakten först - som att gå i uppförsbacke - och kommer landa med tån först istället; hela steget är kortat.

En försenad överrullning orsakar också att bakhoven trampar på framhoven eftersom framhoven inte kommer ur vägen i tid innan bakhoven landar på samma plats.

ska försöka prata med min hovslagare om detta nästa gång han kommer, och jag ska berätta för min tränare att vi har detta provlemet, men jag kommer ju behöva ett par boots innan problemet är löst - några andra förslag på vilka boots som fungerar än de som Sporthorse föreslog?

Sätt bootsen bak. :) Gärna lite tyngre boots, då blir hästen lite långsammare med bakbenen och frambenen hinner undan. :)
Vill du ändå ha boots fram, ta ett par tunna gummiboots fram. Huvudsaken är att du har tyngre boots bak än fram.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 406
Senast: caballus
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 059
Senast: Marvin
·
Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
7 121
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama