Boots eller inte?

D

droppe

Rider ni era islandshästar med eller utan boots? Jag ska börja tävla min häst snart och min instruktör tycker att jag ska börja med boots vid gångartsträningen. Min häst har höga lyft redan nu utan boots på men jag antar att det blir bättre med? Vad ska man ha för slags boots? Läder, gummi, hur mycket vikt?? Jag har ingen aning om det här :confused: så tipsa gärna hur ni gör. :idea:

Sv: Boots eller inte?

Som förberedande träning för tävling ser iaf jag inget fel i att använda boots.
Vikten får du nog prova dig fram till, men de flesta har nog 200 grams eller tyngre när de tävlar.
Hur ser hästens rörelsemönster ut och vad vill du få ut av bootsen? Jag upplever det som att klockor ger ett rundare steg, uppåt framåt, medan blyboots verkar mer uppåt. Så där avgör din hästs naturliga rörelser.

Min högst amatörmässiga uppfattning om boots ;)

Sa inte din instruktör vad du ska ha för modell och vikt? Det gör min... :p

Jodå min instruktör har många bra tips och ideér :) och jag litar fullt och fast på honom, men jag är fullt medveten om att det finns fler än en människa som kan ha bra tips ;) därför denna fråga till er som har testat er fram med olika varianter. Vid tidigare tillfällen har jag gjort misstaget att helt förlitat mig på en människas tips och ideér med tråkigt resultat. Dock har jag förstått :confused: att det kan vara vanskligt att tävla i läder-boots i maxvikt eftersom de kan bli tyngre under tävling om de suger åt sig väta. Hm jag tror det var så det var ;) :confused:

De flesta använder nog lite lättare blyboots (läderboots alltså) för att gardera sig för att de blir tyngre vid vått underlag. Det finns blyboots i annat material som inte drar åt sig vatten också, jag har dock ingen aning om hur vanliga de är!

Olika typer av boots har ju olika påverkan på hästens steg. Min ridlärare (Freyr) knåpade ihop en artikel om det i höstas, och så hjälpte jag henne att fotografera så fick jag mig en bootslektion också! :idea: Här finns artikeln att läsa i sin helhet:
http://www.mokkur.com/boots.htm

/Erica

droppe skrev:
Jodå min instruktör har många bra tips och ideér :) och jag litar fullt och fast på honom, men jag är fullt medveten om att det finns fler än en människa som kan ha bra tips ;) därför denna fråga till er som har testat er fram med olika varianter. Vid tidigare tillfällen har jag gjort misstaget att helt förlitat mig på en människas tips och ideér med tråkigt resultat. Dock har jag förstått :confused: att det kan vara vanskligt att tävla i läder-boots i maxvikt eftersom de kan bli tyngre under tävling om de suger åt sig väta. Hm jag tror det var så det var ;) :confused:

Hmm varför rider du för den instruktören om du inte törs lita på dennes idéer? :confused: Skulle aldrig själv kunna rida för någon vars instruktioner jag inte törs lita på...

Till vardags har jag lätta gummiboots (modellen med kardborre för jag tycker de man drar på är helt omöjliga att få dit och de med gummifäste verkar pilliga att fästa) för att skydda honom ifall han sticker iväg i pass utan att det var så planerat. Eller om han smider lite i traven vid enstaka tillfälle. Ska jag bara träna tölt i ridhuset brukar jag inte ha boots alls.

Vid mer planerad passridning har jag 230 gr blyboots i läder. Förmodligen blir det dessa jag tävlar med också (ska kontrollväga på hushållsvågen först bara). Har även 280 gr blyboots, men de använder jag bara ifall någon av mina 2 instruktörer vill det. Så småningon tänker jag komplettera med 190 gr blyboots också. Kom ihåg att man får borsta bort lera från bootsen innan vägning på tävling!

Båbbe skrev:
Hmm varför rider du för den instruktören om du inte törs lita på dennes idéer? :confused: Skulle aldrig själv kunna rida för någon vars instruktioner jag inte törs lita på...
Det var väl ändå precis detta hon INTE sa! Läs igen lite nogrannare. ;)

/Erica

Kom ihåg att man får borsta bort lera från bootsen innan vägning på tävling!

Nja nu vet jag inte riktigt hur du menar, för ryttaren får inte röra bootsen vid en hovbeslagskontroll om de inte blir ombedda av domaren. Sen slår man av överflödigt grus innan vägning, också detta skall ombesörjas av domaren.

Det är väl en smak sak, de flesta tävlingsryttare, iaf på högre nivå använder väl blyboots, eftersom de sitter längre ner på hoven ¨så påverkar de rörelserna mer än gummiboots men jag föredrar gummiboots så det inte är ngn risk att de suger åt sig vatten osv så de skulle råka bli tyngre å man riskerar att bli diskad.Men det finns även boots som inte suger åt sig vatten, tror a*ersta bl.a har såna...

Nu har jag inte tävlat med boots, men använt dem vid träning.Min häst kan vara mer travtaktig men med flera hästar på banan blir hon spänd å passtaktig så jag ska testa boots detta år på tävlingar.
Varför vill tränaren att du ska ha boots fast din häst har bra aktion?Är den mer passaktig?

Först vill jag börja med att tacka för den superba länken till mokkur = kanonbra info :bow: :idea: ! Jo hon har bra aktion redan nu men precis som Chryslers häst kan även min bli påverkad av andra hästar på banan och bli smått passaktig. För att motverka detta anser min inst.att jag ska rida henne med 230g.blyboots vid töltträning o vid tävling. (Inte vid vår "vardagsridning" ;) i skog och mark då förstås,för jo jag tränar henne gärna ute så mellan passen i ridhus/på banan.) Han menar att detta kommer att främja hennes naturliga rörelsemönster och att hennes aktion bibehålls även vid "stressigare"situation med fler hästar på banan. Puh det är så jobbigt när man inte är så insatt i vissa saker :confused: , så det är tur att det finns folk med erfarenhet att fråga :) nu känns det lite klarare iaf. Jag får helt enkelt testa och se.

Om du aldrig testat boots förrut så är mitt tips att testa ett par gånger hemma innan du åker på tävling då vissa hästar beter sig helt annorlunda med boots.
// Cicci

På tävling rider jag med gummiboots med kardborreband som väger 240 gram av märket Top Reiter, men jag ska se om jag kan köpa lite tyngre boots 280g som jag kan ha när jag tränar.:smirk:
Min häst är ofta passtaktig och jag har läst någonstans att det kan vara till bra hjälp för passtaktiga hästar.:confused:
Jag har också ett par läder med spänne, men de är bara jobbiga eftersom de alltid går upp.:mad:

Rider med boots på träningar och inför tävling. Använder G-boots 200g.

/Emma

min häst rider jag med gummiboots fram, på träning
har din häst sopas bra lyft och ren tölt utan boots hjälpen tycker jag du kan testa att tävla utan.
till du inte det tycker jag du ska satsa på ett par läderboots.
till traven kan du även sätta på ett par boot på bakbenen med tyngden mer en 200 g eller 200g.
Lycka till !

Min polle e bara 4,5 så vi e inte redo för tävling än men eftersom han är så klantig=) så rider jag med superlätta boots i neoprene fram så han inte ska trampa sig själv med broddarna. tycker du ska prova dig fram. lycka till! /gabbi

droppe skrev:
Rider ni era islandshästar med eller utan boots? Jag ska börja tävla min häst snart och min instruktör tycker att jag ska börja med boots vid gångartsträningen. Min häst har höga lyft redan nu utan boots på men jag antar att det blir bättre med? Vad ska man ha för slags boots? Läder, gummi, hur mycket vikt?? Jag har ingen aning om det här :confused: så tipsa gärna hur ni gör. :idea:

Det beror ju på vad du ska ha boosen till? För att inte ska trampa sej i tex femgång eller pass. Eller för att lyften ska komma högt eller får han bättre takt med boots? Om bootsen inte påverkar din häst så ska du inte ha boots alls.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
705
Senast: Squie
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka