Bootcamp för ryttare...

N

Nattuggla

Hej alla!
jag fick en ide´igår om att försöka fixa ihop ett "träningsläger" (1 dags) för distansryttare/ryttare. inga hästar med, dvs fokus på ryttarnas träning, kost å hälsa. inget stort utan mest för skojs skull, för att det är kul att träffas å göra nåt ihop särskilt nu i mörka vintern då man inte kan rida så mkt. alltså ingen "elitsatsning" då..
jag har möjlighet att "låna" lite idrottslokaler och idrottsmänniskor, fixa billigt gott cateringkäk, kanske nån föreläsare... ja som ni märker spånar jag bara.. men jag skulle vilja ha tips på vad ni skulle tycka vara kul att göra på ett sådan happening? hur mkt skulle det max få kosta? (gissar efter snabbräkning hyra lokaler, mat mm i överkant 200:- om man är 20 pers) och om det nu skulle bli något av detta, finns det nåt intresse bland folk?
ska se om man kanske kan få hjälp genom klubben givetvis..

God Jul på er Alla!! :)

Sv: Bootcamp för ryttare...

Superbra idé! :banana: :bow:

Själv känner jag mig lite borta från distansvärlden just nu, eftersom jag inte har någon häst att rida. Men att få en knuff i rätt riktning gällande sin egen träning vore toppen!

Jag gillade de redskap som visades på Distansgalan 2005, så en workshop där man får testa dessa redskap vore jättebra. För mig är det större chans att jag köper och använder ett redskap om jag i lugn och ro får testa det först.

Mitt mål 2006 är för övrigt Tjejmilen, kanske ett mål för andra distansmänniskor också? :angel:

God Jul alla! Jag råkar veta att det inte blir någon distanshäst i julklapp (i år...). ;)

vad är det för redskap? jag var nämligen inte på distansgalan förra året... den hålls ju här i växjö iår så då ska jag hålla utkik efter dem.. men har du kanske nån hemside-adress där de finns eller nåt??

tack för tipset! gör så att du pm:ar mig så kan jag ju höra av mig om/när det blir något av min ide!

Jag sprang höstmilen här hemma för 3 året i rad så jag klarar av att springa 1 mil. Gör ni det?

Nattuggla skrev:
vad är det för redskap?

Jag kommer inte ihåg alla på rak arm, men om jag inte är helt glömsk så står det om dem i referatet av Distansgalan i ett nummer av Distansryttaren. Får kolla upp det... Jag kommer dock ihåg en balansboll och något slags gummiband. Sedan var det någon apparat som tydligen såldes på TV-Shop också.

Jag pm:ar dig med min e-postadress!

Willows skrev:
Jag sprang höstmilen här hemma för 3 året i rad så jag klarar av att springa 1 mil. Gör ni det?

Rent konditionsmässigt gör jag nog det, men inte ligamentsmässigt. Jag håller fortfarande på och tränar upp mig, så återkom i augusti. :D

Kolla med Nathalie Löfdahl Hellström ang föreläsning. Hon läser på Idrottshögskolan Bosön och är duktig fysinstruktör, puh säger jag bara....

1 mil!? jesus... :eek:
det är bara att sätta igång å träna, klarade 3-4 km sist jag sprang, så en mil framåt sommaren ska väl gå.. men inte nu!! hjälp!

fast jag har sprungit en halvmara en gång i tiden... :p

Sprang tjejmilen i år (2005).
Tror det var första gången jag tog mig runt en mil.
Sprang och sprang men gick i alla fall fort hela vägen.
Tiden var 84minuter (om jag inte kommer ihåg helt fel).
Målet är att sänka med 20min till denna sommar.
Vårruset är min satsning först i år.

Har tyvärr ingen häst som håller för distans men fölungen som föds i sommar hoppas jag kuna tävla med. Ett tag kvar innan vi kommer ut på tävlingsbanorna. Men det skulle v akul att åka på bootcamp =)

//Lotta

aenglah skrev:
Vårruset är min satsning först i år.

Ja, Vårruset är mitt första delmål också. Jag sprang Maja Gräddnos-loppet i år, och det var inga problem, men konditionen gick ju ned efteråt, då jag inte hade något nytt mål. Nu blir ju Vårruset en sista "check" inför Tjejmilen så att säga.

LÄNGTAR!

Hur lång är vårruset resp maja gräddnosloppet?

Nyfiken bara. Jag själv kan nog tvinga mig att springa en mil, gör det inte gärna (är lat av naturen) men varje gång jag rider en häst så går/joggar jag 3 km per häst. Oftast är det bara en häst om dagen, men ibland kan det bli två.

Nu tävlar vi (jag och min man) inte distans, men det är nog något vi skulle tycka var kul båda två... Skulle gärna vilja åka på bootcamp dock ;) Jag träffade en tjej på Globen (som hade en monter alltså) som har en massa distansgrejer, henne man kanske kunde få med? Verkade vara en trevlig tjej! Och så kunde man kanske samla ihop lite olika sadlar att klämma och känna på?

Tack för tipsen hörni!! att pröva på olika redskap mm är en bra ide!!
bara pm:a mig med mejladress el liknande så hör jag av mig om/när det blir nåt!

tänk bara på att detta isf kommer att bli en "en-dags-grej" (kan gå att fixa sovplatser ala "hemma hos") och dessutom fixat av oss på gräsrotsnivå, inget glitter å glam lixom.. men vad roligt att det finns intresse därute! :)

vad gäller fys-pass vad skulle ni ha intresse på att pröva på / träna?
har pratat med en karate-instruktör som skulle kunna ge oss ordentlig genomgång på hur man tränar ben, rygg mm för att kunna hålla för distansritt. vad gäller mat då genomgång på hur man äter "rätt" för träning å tävling, dessutom en dam som kan laga ihop olika nyttiga maträtter att smaka på!

so far so good....:p

Låter superspännande! Men... en dag? Tror du man hinner med? Skulle man inte kunna köra två dagar..? Tänker på oss som kanske åker långt... man kunde kanske avsluta i god tid dag två?

ja du har nog rätt! tänkte lite på det igår, hur ska man hinna med allt roligt på bara en dag? dock får man isåfall räkna med lite mera kostnad, ca 300-500:- med tanke på mera mat och övernattning.

:banana:

neywaz skrev:
Hur lång är vårruset resp maja gräddnosloppet?

Maja Gräddnos var ett lopp där bara tjejer fick vara med (och killar utklädda till tjejer...). På grund utav dålig ekonomi har loppet lagts ned och Vårruset ersätter loppet. Bägge loppen är på 5 km.

Maja Gräddnos sprangs alltså enbart i Uppsala, men Vårruset finns på flera olika platser under flera olika datum under våren. se www.varruset.se för mer information.

neywaz skrev:
Jag själv kan nog tvinga mig att springa en mil, gör det inte gärna (är lat av naturen) men varje gång jag rider en häst så går/joggar jag 3 km per häst. Oftast är det bara en häst om dagen, men ibland kan det bli två.

Glöm inte att du skall komma i mål i form att fortsätta... :angel: :p

Nattuggla skrev:
Hej alla!
jag fick en ide´igår om att försöka fixa ihop ett "träningsläger" (1 dags) för distansryttare/ryttare. inga hästar med, dvs fokus på ryttarnas träning, kost å hälsa. inget stort utan mest för skojs skull, för att det är kul att träffas å göra nåt ihop särskilt nu i mörka vintern då man inte kan rida så mkt. alltså ingen "elitsatsning" då..
jag har möjlighet att "låna" lite idrottslokaler och idrottsmänniskor, fixa billigt gott cateringkäk, kanske nån föreläsare... ja som ni märker spånar jag bara.. men jag skulle vilja ha tips på vad ni skulle tycka vara kul att göra på ett sådan happening? hur mkt skulle det max få kosta? (gissar efter snabbräkning hyra lokaler, mat mm i överkant 200:- om man är 20 pers) och om det nu skulle bli något av detta, finns det nåt intresse bland folk?
ska se om man kanske kan få hjälp genom klubben givetvis..

God Jul på er Alla!! :)

Jag tycker det skulle vara jättekul, nybörjare som man är inom distansen så kan man ju passa på at lära känna lite folk inom detta med!
Föreläsning om kost, vad som blir skillnaden om man äter fel eller rätt. Skulle jag behöva..är ju en vegetarian som lever på ostsmörgåsar...:o
Mysig kvällsmiddag med massa prat!:bump: :banana: :bump: :banana:
Blir man många så kan man ju hålla priset nere! Säg till om du vill ha hjälp!:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka