Jag förstår inte din invändning? Är perioden med sommarpäls kort så är det inget konstigt att den nya vinterpälsen bildas innan den gamla vinterpälsen har släppt helt. När vinterpälsen börjar släppa är sommarpälsen redan klar, den finns ju redan under vinterpälsen. Hästen blir ju inte utan päls när hen fäller.
PPID kan man misstänka om fällningen inte kommer igång alls eller väldigt sent, inte för att hästen följer ljuset precis som hen ska. Varför du skriver gnäll förstår jag inte alls. PPID är en allvarlig sjukdom och ju tidigare behandling sätts in desto bättre är oddsen för hästen.
Den nya pälsen ligger inte på lur nej men den är färdig att växa ut och när dygnets mörka timmar blir fler så är den färdig och då fäller hästen igen.
Många tror fortfarande att det är b-vitamin som krävs vid fällning, en av de största myterna inom hästvärlden som foderföretagen gärna underhåller eftersom de tjänar enormt mycket pengar på det och jag tycker att det är viktigt att veta att det är protein som behövs och då i tid och i något högre grad än övriga året.