BonRaiz & Raiza?!

Nethril

Trådstartare
vart är ni? ;)
Kom och tänka på er två idag och så kom jag på att jag inte hört någonting om hur det går för er på superlänge!

Har Raiza abstinens tror jag bestämt! :D

Skulle du betäcka henne? eller skulle du skaffa en liten till?
*nyfiken i en strut*
som vanligt ;):D

Sv: BonRaiz & Raiza?!

:o Men oj, blir ju riktigt rörd, att någon märkt, att man försvunnit fr Buke.........dock var jag hastigt inloggad igår och glömde logga ur ser jag...oops

Tack Piraja, för info........:)
Jo.....var o hälsade på en söt liten hingst i början av dec.......tillsammans med syrran o Piraja, :bow: och är sååå tacksam för den expert-hjälp jag fick :love:
Bestämde mig för denna hingst redan på plats, iaf 99,9%:d
men sen började saker o ting krångla.....med Raizas kropp, som jag skrev i RanchTrail-tråden.......
Vet tyvärr inte än, vad som är "fel" på henne, men förra v blev det komplikationer.........och just nu går hon gipsad båda hovarna fram, dock är dessa bara komplikationer pga olyckliga omständigheter (tunna sulor, våta sjukhagar, inga skor och grävning)....om ca 1v skall jag sätta mig på henne för 1a gn på :eek: 2,5månad........vi har dock varit ute på promenader, utom nu den sista v då förstås....
Så min abstinens har börjat o försvinna.........deppar lite, då jag inte vet vad som är fel och befarar (kanske i önödan) det värsta....
Tills jag inte vet nåt, kan/vill jag inte betäcka........men hon har en plats hos hingsten än iaf;)

Men om du har Raiza-abstinens, så kan du få se en del av vår årskrönika:

Ps är lite nyfiken jag med.........vad fick dig o tänka på oss?

ja men där är ni ju! :D

jo jag saknade ju er..;)
Jag vet inte riktigt varför jag kom att tänka på er. det bara ploppade upp när jag stod och flätade Chilis svans! :D och så kunde jag inte släppa det utan tänkte att jag minsann måste kolla läget! :)

Vad är det för hingst? :d pm:a gärna om du inte vill skriva ut i tråden.
nej men vad tråkigt! hade inte läst inläggen i RT tråden innan utan läste dem precis :( fy vad jobbigt att inte veta!
rör det sig om en hälta? eller är det någonting annat?
vi har också problem med hagarna och därför också hästarna. nästan alla i stallet har mugg och några har haft hovbölder och skumma hältor omvarannat hela "vintern". Idag kom veterinären ut för att kolla på en hälta som inte ger med sig, men han misstänker visst cysta nu istället för hovböld som han misstänkte sist.

fy vad det är trist när det krånglar med hästarna! tänker ofta på hur bra det hade varit om de kunde säga till själva exakt vart de har ont någonstans, vad det hade underlättat.

Men vad härligt att du kan börja sitta på henne snart! där är ju en ljusglimt i mörkret! men jag förstår att det känns deppigt. hade själv deppat ihop ordentligt ifall någonting hände med Chili.

Videon var helmysig!
älskar den bilden på 02:17 när du klappar henne på halsen! den är så fin! :love:

Tack Nethril.....gulligt av dig o tänka på oss bara så där helt "appropå":)

Jag spekulerar inte i vad det kan vara med henne, men när jag/vi 1a gn kom till vet 28/12 så var hon nog säker på spatt, men rgn visade enbart fina leder.....
Att jag sökte dit fr början va, att hon under vilan började o få ont i rygg o kors :confused: visade dock ingen hälta.
Hon rusade runt som en tok i hagen ändå.
ET kom o fixade till henne, men hon blev inte bättre, som hon brukar.
Tala om min förvåning, när vet hittade infl i båda fram (värst hö) och vä has :eek: detta efter 1mån vila...
Sen kom då det här med hovarna, som tillfälligt stoppade utredningen om hennes vä bak........det är där något är fel....
Hon har enl vet en "onormal" rörelsemönster där.
Och när jag tänkte på det, så har hon "släpat" den mer fr o till, speciellt i hagen, men tagit det för lathet...........
Nåja, vi har åb om ca 3v, hovis kommer på tis o sätter på skor m helsula och jag skall skritta henne uppsutten innan åb....sen går vi vidare i utredningen........
Dötrist är denna väntan mellan hopp o förtvivlan, innan man vet vad det är.....tråkigt är oxå, att jag har en häst, som inte visar tydligt, när något är "fel"........det behövdes böjprov o bedövade leder till det.
Hoppas det är något som går att fixa:crazy:
Det är just nu prio 1.
Alla andra planer för -08 har vi lagt på hyllan, just nu....
Även hingsten........men lovar att avslöja, vem det är, om han får träffa henne:love:

Är inne lite då o då....mest läser om alla andras "bravader" vilket är kanonkul, men skriver inget........hinner liksom inte :o:

Hursom, så måste jag uppdatera lite fr oss oxå...

Tiden gick, inget blev utrett av den vet jag/vi gick hos och plötsligt "frisk-skrevs" hon:eek:
Jag var dock inte nöjd med det, då magkänslan sa annat........
Sökte mig till annan vet.......jodå, hon var inte 100 än.
Den 1a vetten hade hållit sig till nedre regionerna, men det satt kvar högre upp.......
Ultraljud visade inflamation vä bog, vä o hö bak-knä....i hö bak hittade han även en "gammal" skada som visade sig i lite bråskbildning(troligen gått omkull i hage).........behandlades och på åb 4v senare visade hon mkt bra gångarter på rullbandet....men vet tog ultraljud iaf, för o se att infl gått tb.........dock fanns lite kvar vä bak....men det kunde vara pga hö bak, en belastning.
Bokad tid för åb 22/5....för o se att det är borta eft ytterligare beh.

Under hela den här tiden har jag "hållit" henne igång efter igångsättningschema av vet, med promenader för hand och sen även uppsutten skritt och trav....hann tom börja med galopp och anmäla oss till en tränings-tävling.............men 3dgr innan tävlingen började brunsten göra sig påmind :banana:
Så det blev till o köra henne till hingsten :love: illa kvickt..
I måndags blev hon betäckt för 1a gn i sitt liv........:eek: lite otäckt sa hon att det var, men såg nöjd o belåten ut efteråt :p
Vad gäller tränings-tävlingen, så lånade jag en häst, red den 10min för känna på alla knappar.........och sen gav vi oss iväg på en Ranch-trailbana.........är mkt nöjd själv med reultatet :bump:

"Hänger ut mig" på en film fr träning i april....

Dax o uppdatera lite, tror jag :grin:

Raiza blev betäkt ja.........3gr,utan resultat(misstankar fanns att hon var dräktig 1a gn, men vet missade på 17e v och skickade upp oss till hingsten)
Gör ett nytt försök nästa år......
Men enl vet (3st olika) är hon helt ok i livmoder, så det är inte hindret...

Vi hade åb i maj, som pga betäckning inte blev av.......
Nu då, för 2v sen var vi på åb.........UA :banana:

Men jag tog en rgn, för hovis misstänkte att hon iaf hade haft fång i januari.........bara för o se hur sulan vuxit till sig.........
Då kom en ny chock :eek:
Enl vet fanns inget som tydde på att hon haft fång..........
Men hon hade fått små pålagringar i hovarna........så stora inflamationer hade hon haft under jan-feb + att hon troligen gått med fel vinklar på hovarna :cry:
Han sa att det "stannat" av och får hon rätt skoning och träning i framtiden, så skall det inte vara nåt problem.........
Men kan säga, att det kändes för jä....
Tänk att det kan komma så fort, rgn-plåten fr jan visade inget sådant nämligen:confused:

Hursom.....hon har nu iaf varit i gång........mmm, 2,5mån.
Träningar bokade + en liten D-tävling, bara för o prova mattes nerver lite :D

Så ligger det till och nu hoppas vi att hon får ha hälsan...

By igen.....

Kul att få se små filmsnuttar på er!
Må så gott...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: Bison
·
Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: Nepenthe
·
Hemmet Efter att ha haft min älskade etta på Södermalm i över 23 år har jag nu bestämt mig för att sälja den då jag inte bott i den på snart...
Svar
17
· Visningar
813
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 780
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka