S

scubadiver

hej

jag undrar om någon kan förklara för mig korkade människa hur man 'mäter' sig till bomvidden i tum? jag vet hur vid min sadel är i grader men när man läser annonser osv så står vidden ofta i tum....någon som kan upplysa mig om hur det ligger till?

madde

Ja, sitsen måles ofte i tommer (tum), mens bomvidden måles i cm. Man måler avstanden mellom bomspissene.

Enligt uppgift från sadelmakare mäter man vidden mellan ortspetsarna 8 tum ner från framvalvets högsta spets. Vidden mäts i centimeter. Jättelogiskt alltså :confused:

Vill man mäta vad hästen har för storlek gör man enklast en mankmall mha tex en ståltråd, och så ritar men en vinkel ca 4.5 cm över högsta punkten på manken, och mäter avståndet 8 tum ner på vinkelbenen.

Mäter man på det viset motsvarar en storlek 33 ungefär 105 grader.

Men i praktiken tycker jag inte det verakr stämma speciellt bra. En del tillverkare mäter nog helt enkelt vidden mellan slutet på ortspetsarna, och eftersom de inte är lika långa på olika modeller kan det skilja sig ganska kraftigt åt. Och så finns det vissa tillverkare som verkar ha helt egna sätt att ange storlekar, tex Prestige, där 34 uppges vara normalvidden.

Och så finns ju small-medium-large-varianten, som inte säger någonting.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 207
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 908
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI