bomlöst till unghäst???

Sv: bomlöst till unghäst???

Alltså en tung ryttare får bättre hjälp i en bomsadel, då trycket fördelas bättre över hästens rygg förutsatt att sadeln passar hästen.

Men snälla du, lugna ner dig. Jag HAR hållit mig till tråden och jag HAR svarat på dina frågor både vad gäller inridning i bomlöst och vad gäller tips på stabil bomlös.
Jag kan inte ta hänsyn till att du tycker att min åsikt är uppåt väggarna vad gäller tung ryttare plus bomlös plus unghäst.
JA man kan rida in i bomlöst.
Exempel på stabil bomlös är tölthester tönn.
Har en sensation oxå med grandeur padd under. Den känns inte lika stabil. Beroende på ryttarens vikt kan det bli punkttryck med vissa bomlösa. Om det är ngn skillnad på mina två i det hänseendet vet jag inte.

F.ö instämmer jag med boj.

Liten MEN stark :D

Vad snällt av dig, får se om jag kan få tillbaka lite tycke om den typen av design som tönn sadeln har. Känns den bred att sitta i?

Är den djup typ en dressyrsadel och man sitter liksom fast eller har man mer frihet?

De första gångerna jag satt på min unghäst som nu är 6 år hade jag en bomsadel som låg hyffsat, men sen köpte jag en bomlös dressyrsadel en Masterback som jag använt på honom sen dess :)

Ska lägga ner mig och verkligen prova ut en bra bomsadel åt honom när han musklat sig mer och "ser ut som han ska" :)

Man har mer frihet än i en djup dressyrsadel, men man får bra stöd pga det lilla "rumpstödet" bak :)

Jag funderar på en, rumpstöd bak vet jag inte riktigt om det är min grej, sedan jag börjat rida barbacka en hel del så vill jag vara fri i sadeln (förutom då att stopp/stöd framåt är bra). Får väl försöka prova någon någonstans. Hästen har tämligen normal rygg med manke och viss längd så de flesta bomlösa bör passa.

Kommer man nära hästen? Lite av det jag strävar efter är barbacka känslan men med lite mer säkerhet och bekvämlighet för längre turer. Provade top riters bomlösa, hästen verkade gilla den men för mig funkade den inte alls, på tok för bred och så satt jag helt låst.

Ja, man kommer nära hästen men inte närmare än i en close-contact bomsadel. Tycker jag iaf. Så jag skulle inte våga säga att man får barbackakänsla!

Jag funderar på en, rumpstöd bak vet jag inte riktigt om det är min grej, sedan jag börjat rida barbacka en hel del så vill jag vara fri i sadeln (förutom då att stopp/stöd framåt är bra). Får väl försöka prova någon någonstans. Hästen har tämligen normal rygg med manke och viss längd så de flesta bomlösa bör passa.

Kommer man nära hästen? Lite av det jag strävar efter är barbacka känslan men med lite mer säkerhet och bekvämlighet för längre turer. Provade top riters bomlösa, hästen verkade gilla den men för mig funkade den inte alls, på tok för bred och så satt jag helt låst.

Om det är barbacka känsla du vill ha så kan jag rekommendera Sensation Hybrid. Du känner exakt varenda rörelse ifrån hästens rygg men har stödet och du sitter smalare än vid barbacka. Man blir inte låst av hybriden men man har ändå stöd.

Det är inte så mycket känslan som att jag vill kunna röra mig själv och att sadeln ska störa hästen mindre.

Det är inte så mycket känslan som att jag vill kunna röra mig själv och att sadeln ska störa hästen mindre.

Åh, så svårt. Ja sadeln stör ju inte hästen, känner jag iaf. Men jag jämför ju med en "go" bomsadel när jag tänker på hur den känns, och tycker att Tönn är bättre...
Det finns bara ett alternativ, du får komma och prova sadeln helt enkelt! Så sätter vi en stor, brun, mammuthäst under sadeln så blir det ännu bättre :D

Jag vill absolut inte känna mig inkapslad.

Jag har tittat på senstionsadlarna och gillar jag inte dem alls bara rent utifrån informationen som ges på hemsidan. Dels är de dyra, jag tänker inte på priset direkt utan helst ska man ha alla tillbehör såsom sadelgjord, pad och stigläder mm som helst ska köpas av deras modell och sadeln känns mest som det är ett "lösbladssystem". Allt är justerbart på sadeln, fäste, sits, knästöd mm, det är kanon om man vill flytta på det men samtidigt innebär flyttbart i mina ögon att det blir svårt att få sadeln exakt liksidig. Oavsett om det känns rätt eller inte så vill vill jag ha allt så liksidigt som möjligt.

På hemsidan sår även " SENSATION Ride G3 modellen lämpar sig bäst till mycket överbyggda Islandshästar, Islandshästar med svank i ryggen och ryttare som tycker om ganska mycket frihet i sitsen. G3 modellen finns som en ren dressyrmodell och som G3 Trail, en långfärdssadel:" Det stämmer dåligt på mig och min pålla, hästen har ganska rak rygg och normalbygd och jag vill ha mycket frihet. På bilderna ser det ut som man liksom sitter i en "grop". Jag är fullt nöjd om jag lätt kan ändra position i sadeln en del samt röra underbenen fritt. En sadel som är uppbyggd baktill försämrar min sits, den bör vara flat.

Kanske jag skulle ändrat mig direkt om jag testade en förstås :). Jag behöver pengar först också, en andra sadel kanske inte ligger i topp på priolistan även om den ligger högt på önskelistan.

Senast ändrad:

Åh, så svårt. Ja sadeln stör ju inte hästen, känner jag iaf. Men jag jämför ju med en "go" bomsadel när jag tänker på hur den känns, och tycker att Tönn är bättre...
Det finns bara ett alternativ, du får komma och prova sadeln helt enkelt! Så sätter vi en stor, brun, mammuthäst under sadeln så blir det ännu bättre :D

Det låter lockande, men jag planerar inte att besöka Skåne förrän till midsommar :)

Nu säger Boj att en bomsadel fördelar tycket bättre så ni är överens:angel:

Undersökningen du länkar till här säger dock enbart något om just de två sadlar som är med i undersökningen, inget annat.

Om det går att hitta en passande bomsadel så är det ju klart att det ger bäst tryckfördelning. Men en bomsadel som inte ligger jämnt an mot ryggen hela vägen kommer ju att ge tryckpunkter, i värsta fall på väldigt små och känsliga ytor. I de fallen är det ju bättre med en bomlös sadel som passar hästen.

Till min förra häst köpte jag en bomlös av just den anledningen. Han hade en maximal anläggningsyta på ca 35 cm. De kortaste sadlarna brukar vara strax över 40 cm i anläggningsyta. Detta innebar ju att sadeln blev för lång och tryckte på länd och bogblad. Inget bra! I hans fall var en bomlös att föredra. Hellre att vikten blir lite sämre fördelad på de ca 30 cm som är sadelbärande yta än att sadeln ligger och trycker på bogblad och ländrygg. Han visade väldigt tydligt vilket han trivdes bäst med genom att plötsligt röra sig fritt i trav och galopp istället för att vara fyrtaktig och överdrivet markbunden och snubblig.

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: LG68
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 572
Utrustning Jag har börjat rida en häst med bomlös sadel. HUR hittar man balans i en sådan? Den har ju inget djupare säte liksom. Därtill känns den...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar