Bomlössadel som tävlingssadel

Skuggfaxe12

Trådstartare
Finns det några hinder, förutom att Ridsport Förbundet inte tillåter dem, för att ha en bomlössadel och tävla i dressyr med den? Jag vill köpa bomlöst, men jag vill inte ha en sadel som jag inte kan tävla med. Vad gör man? Måste man köpa både en bomlössadel och en dressyrsadel med bom? Och hur blir det i så fall för hästen? Skönaste sadel hemma och den mindre sköna borta, dvs alltid sämre resultat på tävling :crazy:

En fråga till: i distans använde de ju sig av dessa sadlar, står det då i deras TR att det är ok med dessa sadlar?

Ytterligare en fråga: Finns det någon/några som håller på med någon form av påtryckning på ridsportförbundet för att bomlösa sadlar blir godkända i att tävla i dressyr?

:)

Sv: Bomlössadel som tävlingssadel

FreeForm får man tävla dressyr i har jag hört. Och om man får tävla dressyr med den så borde man få göra det med en Flexion också.

Sweet skrev:
FreeForm får man tävla dressyr i har jag hört. Och om man får tävla dressyr med den så borde man få göra det med en Flexion också.

Har läst i andra trådar att man inte alls får tävla i dessa även om vissa tror det. :)

Hej!Gå in på Torsion bomlösa sadlar och titta på fråga 49. :bow:

Har läst detta innan. Men vad jag undrar är vad som görs idag. Lite tid har ju gått. Kankse har ngt hänt. *hoppfull* :D

Eftersom det i tr står "sadel av engelsk typ" alltså väldigt luddigt skrivet så kan dom aldrig förbjuda dig att rida i en typ flexion utan att gå in och göra en ändring i tr. Visst kan de driva frågan vidare men aldrig få rätt i en domstol, och det tror jag inte heller att de intresserade av. Sedan är ju frågan om det blir till en ändring, vad den då säger... iofs förstår jag inte varför man inte skulle få tävla i en flexion, ja menar vi strävar väl i alla fall emot att göra det så bra för hästarna som möjligt!

Enligt vissa här på Buke så FÅR man tävla dressyr i FreeForm. Eftersom jag inte tävlar själv så vet jag inte säkert.

Stilett här på buke har varit i kontakt med ridsportförbundet och fick svar att man inte fick tävla med just Freeformen.

"En fråga till: i distans använde de ju sig av dessa sadlar, står det då i deras TR att det är ok med dessa sadlar? "

Vi har inte kravet att det måste vara en sadel av engelsk modell som dressyr har därför är vår sadling fri men obligatorisk.
// Linda

mahlmt skrev:
"En fråga till: i distans använde de ju sig av dessa sadlar, står det då i deras TR att det är ok med dessa sadlar? "

Vi har inte kravet att det måste vara en sadel av engelsk modell som dressyr har därför är vår sadling fri men obligatorisk.
// Linda

Ok! Tack!

Kanske ska börja med det istället med gulingen! :)

Liknande trådar

Dressyr "Bomlös sadel som liknar en standard dressyrsadel är tillåten" står det i TR. Men smaken är som baken, tror ni att den här liknar en...
Svar
5
· Visningar
1 729
Dressyr I dressyr-TR står det såhär under mom. 211 Hästens utrustning angående sadel: "Dressyrsadel (se bild), hoppsadel och...
Svar
11
· Visningar
1 827
Senast: kryddelydd
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 403
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10