Bomlösa sadlar..

S

snusmumrik

Hej på er!
Bomlösa sadlar är vad jag behöver tips på! Jag har nu haft en Torsion hemma på låns ett tag och testat, pållan tycker den är ok, men matte är lite sådär..Först bara älskade jag den, men efter att ha testat mera så tycker jag den är skön att sitta i när pålla står still, hyfsad vid kort trav och tölt, sedan urk. Framträet gör ont på mina lår (större sits kanske hjälper, jag har provat en 16"), men värst är att jag saknar knästöd. Borde inte störa mig, då jag är van att rida barbacka, men det stör mig tyvärr. Tycker att underskänkeln känns "sladdrig", ett fenomen jag inte upplevt förut :confused:

Så snälla ni, hjälp mig! Tips på bomlösa, i första hand Islandssadlar, vill jag gärna ha!
Bugar och tackar i förkskott!!!! :bow: :bow: :bow:

Kram från Snusmumrik och den feta "Älgen" :banana: :banana:

Diddidynan har knästöd, og er minst like god som Torsion å sitte i. :love: Jeg har prøvd Torsion trekking, som skal ha stöd for bena, men den ga ikke meg noe stöd i allefall.

Hej
Kan inte så mycket om bomlösa, men diddi dynan har nog knästöd. Kolla den. Finns på www.equisoft.se
Har beställt en Star-Trekk och jag kommer nog också att sakna knästöden.

Det där med att underskänkeln sladdrar hänger ihop med hur vikten blir placerad. Om du känner efter märker du att dú i en bomlös sadel inte sitter på sittbenen utan snarare på insidan av låren. Då blir det autometiskt så att underskänkeln sladdrar, eftersom den inte tar någon vikt.

Det tycker jag enbart är en fördel. Det är mycket svårare att spänna sig i en bomlös sadel pga den sits man placeras i. Jag som ridit i bomlös ett tag tycker att vanliga engelska sadlar är jätteläskiga, svår att hålla balansen i och ger dålig ridning. Spanska är mycket bättre.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 403
Utrustning Jag rider sedan ett år tillbaka i en Sensation Hybrid som fungerar utmärkt i skritt, trav och tölt. Men eftersom min häst gärna slår...
2
Svar
25
· Visningar
5 946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat