Jag har provat en del olika bomlösa sadlar och tycker så här:
SportSaddeln var helt omöjlig! Helt plan och slät (och hal!) är den, med stiglädrena fästa i vadhöjd. Kunde inte för mitt liv hitta någon slags balans i den. Kanske en vanesak dock!
Bomlösa av typ Fitform och Torsion är betydligt lättare att rida i. Känns lite som en westernsadel - stadig och skön. Lite fåtölj faktiskt och jättelätt att hitta balansen i.
Sedan kan man ju ändå diskutera just det där med sadelgjordsinfästningarna på SS vs Torsion. Känns lite mer "klokt" på SS. Torsions infästningar sitter lite långt bak i mitt tycke och är inte alls flexibla.
Men stiglädrena sitter fiffigare på Fitform och Torsion.
Och så SS kostar sisådär dubbelt så mycket ...
Jag rider i en Fitform och känner mig väldigt stadig och säker. En riktig "mys-sadel" är det.
Och gnusset mid manken här försvunnit sedan jag slängde min tjugonde (!) bom-sadel på tippen !
En stor fördel med bomlöst som jag ser det, är att risken för punkttryckskador i princip försvinner.
Visst blir tryckfördelningsytan under ryttaren på sätt och vis mindre utan bom, åtminstone när hästen står stilla.
Men man sitter ju knappast så stilla under ridning att det blir sådana tryckskador som det blir av en misspassande ortspets som sitter och gnider mot bogbladet timme efter timme ...
Fast man kanske inte ska rida bomlöst om man är tjock och tung ???