Bomlösa islandssadlar

Sv: Bomlösa islandssadlar

Jag har ingen erfarenhet av just islandssadlar, men det finns bomlösa sadlar med uppbyggt säte som är lika smalt som på en bomsadel. Jag klarar inte breda sadlar själv och har en bred häst. Min bomlösa har smalt säte och jag sitter jätteskönt. Finns återförsäljare där man kan ta hem en provsadel och rida i. Ring runt och hör. Tror inte det ska vara svårt att hitta en islandssadel heller med smalt säte.

Intressant. Jag skrev just en tråd om vilken skillnad tönn gel och kontakt 2 kan ha.
Har ridit en gång i en kontakt 2 och jag tyckte den var smal och bekväm med sina korta knästöd.
Tönn gel skulle vara roligt att prova åtminstone.

kl*
jag har just en tönn gel hemma på prov.
mjuk men ev något för bred. Men har pga flera omständigheter bara provridit den en gång och då i snigel skritt då jag var själv och sen turbo skritt o ökad (weei) tölt hem på typ 700m lång tur :/ kom inte till skogen så jag kunde testa galopp. Men den låg stadigt och isisen verka gilla den.
tänkte prova den på min ponny i morgon så jag kan känna på sätet lite mer..

Min nuvarande sadel är en masterback island. Betydligt fastare men fortfarnade flexibel och smalare midja. Använder den på både isisen med rak överbygd rygg och ponnyn med svängd rygg med manke. dock är den för lång för båda så letar ny.

Jag ÄLSKAR Kari Flexen just för man inte sjunker ner i den eftersom jag vill kunna variera min sits och hjälpgivning maximalt till varje given situation i varje given sekund.

Dock kommer jag testa en Masterback dressyr och hoppas den kommer passa eftersom jag inte hittat någon begagnad MB island att testa. .....

Ni som provat tönn gel. Tycker att det på många bilder ser ut som att sadeln ligger i bakvikt? Tycker att den ser högre ut i sätet fram än bak. Luras bilderna eller är det kanske något som rättar till sig när man sitter i sadeln? Hur brett är koppjärnet som sitter i för att lyfta upp sadeln från manken?

KL. Töltriders bomlösa då? Humant pris och sadeln har ett järn fram som gör att den inte faller ner.

Ni som provat tönn gel. Tycker att det på många bilder ser ut som att sadeln ligger i bakvikt? Tycker att den ser högre ut i sätet fram än bak. Luras bilderna eller är det kanske något som rättar till sig när man sitter i sadeln? Hur brett är koppjärnet som sitter i för att lyfta upp sadeln från manken?

Bilderna luras i så fall, eller så har den glidit fram på halsen. :) Jag har en Tönn gel och den ligger inte i bakvikt. "Koppjärnet" som sitter i är så litet/kort att det inte påverkar hästens bogrörelser. Det håller bara uppe framvalvet i en båge.

Jag har testat en hel rad bomlösa och mest nöjd har jag varit med Startrekk. Masterback gillade jag, men på min röding så kollapsade den över manken, hon var inte nog bred, hon är tunn över bålen och tenderar att vara lite takig över ryggen när hon tappar hull (svårfödd och petig med maten samt brunstar enormt på sommaren vilket gör att hon till och från är otroligt svår att hålla vikten på). Samma med TopReiter-dynan, som jag annars var jättenöjd med.
Att padda var inget alt utan det fick bli en Startrekk. Nackdelen med den är att den är ganska "stor" och osmidig men den har ju kommit i en 16,5 för bara nått år sen eller två.

Hur är den i sitsstorleken? Små? Normala? :)
Har du långa eller korta knästöd på sadeln? :)
kl
Någon som kan berätta skillnaden på långa & korta knästöd? Vad ska man ha?! :P

De är nog normala. Jag har en 16,5" och har strl 38 på byxor. Det går, men en 17" hade säkert varit bra det med, eller bättre! Nu sitter jag där jag sitter. ;)

Jag har normala knästöd. Brukar föredra korta, tycker att det är bekvämt att ha mer stöd för låren. Men på Tönn:en har det fungerat bra med de långa. De är mjuka och behagliga. Tror mest att det är en smakfråga.

Kari flex passar inte mig, jag hade en sådan till Faxi ett tag (fräsig färg va? Morot? ;)) Jag tycker att den är bredare än Tönn gel, sätter mig i stolsits för att stiglädren sitter långt fram, och knästöden ger inte så mycket stöd eftersom låren inte ligger mot dem pg av hur jag hamnade i den. Men har man bredare lår och större rumpa kanske man hamnar i lodrät sits enklare trots lädrens placering... Dessutom gled den fram. Stropparna till sadelgjorden satt väldigt nära varandra och inte så bra placerat.

halsring1.jpg

Men annars skulle jag satsa på en Maxflex sadel, jag har haft emilion som verkligen är en toppensadel på en kortryggad islandshäst
Nu har jag deras dressyrsadel Fina som även är skapt för gångartsridning mkt bogfrihet.

Långa sätter dig mer i position (den sadeln vill oavsett om det är korrekt eller inte) korta ger mer frihet. Är du långbent eller stor för sadeln så passar det ofta bäst med kort stöd.

Jag har testat en hel rad bomlösa och mest nöjd har jag varit med Startrekk. Masterback gillade jag, men på min röding så kollapsade den över manken, hon var inte nog bred, hon är tunn över bålen och tenderar att vara lite takig över ryggen när hon tappar hull (svårfödd och petig med maten samt brunstar enormt på sommaren vilket gör att hon till och från är otroligt svår att hålla vikten på). Samma med TopReiter-dynan, som jag annars var jättenöjd med.
Att padda var inget alt utan det fick bli en Startrekk. Nackdelen med den är att den är ganska "stor" och osmidig men den har ju kommit i en 16,5 för bara nått år sen eller två.

Den masterback jag har är det helt lösa paneler på och man kan beställa dem i den tjocklek man vill. Då kan man få dem att passa de flesta hästar. Undantaget är nog om hästen har väldigt hög manke. Då är det nog svårt att få dem tillräckligt höga, men det problemet finns väl knappast på islänningar?

Jag har 46 i ridbyxor och är 166 cm lång så Kari Flexen passar MEJ perfekt :love:

Ser ju ut exakt som tönn, har samma beskrivning och kostar exakt samma. Lite lätt förvirrande med sadlar som heter nästan samma och ser likadana ut. Vem kopierar vem tro?

Jag har en Tönn gel hemma på prov just nu. Ridit 2 pass med den. Den ligger där jag lägger den och jag tycker om att rida i den. Ovant såklart när jag har en dressyr sadel annars men man sjunker verkligen ner och sitter stadigt.

Nu till mina funderingar. Vad säger ni om avtrycken? Är Tönn en sadel man kan använda dagligen eller ett komplement? Ligger den kvar vid eventuella kast?

20140322_165621_zpsb7659895.jpg~320x480

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 104
Senast: Mogge
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 245
Senast: Aifos
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 109
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama