Bomlösa islandssadlar

Elina8

Trådstartare
Jag är på jakt efter en bomlös.

Sadeln hon har är för vid eftersom hon är helt omusklad efter att ha vilat länge efter en skada och jag vill inte byta till en annan bomsadel eftersom hon kommer växa ur den dirket. Har ju även en bomlös men den passar inte tyvärr. Så nu tänkte jag spana av markanden efter bomlösa och det har ju kommit massa nya modeller (väldigt många snarlika, i alla fall på bild).

Vad har ni provat för modeller och vad tycker ni om dem? Vilka sadlar passar en kort och rak rygg?

Jag har provat Tönn gel och den låg jättefint, jag satt så bra jag kan göra i en bred bomlös. Har de andra liknande sadlarna samma passform eller skiljer det mycket mellan märkena?

Sv: Bomlösa islandssadlar

Jag har provat mängder av sadlar genom åren i alla prisklasser. Är väldigt kräsen.
Men jag är mycket nöjd med min Tönn Gel. Den är Mycket bättre än den vanliga Tönn. Jag sitter stadigt och nära hästen och hon rör sig fritt även när hon är lite tjock och sadeln glider fram. Lätt att sitta i lodrät sits och inte så bred för att vara bomfri. Jag tror att du blir nöjd med den. :) Jag hittade en demosadel i nyskick för 7000, håll utkik. Det dyker upp lite nu och då!

spa_tolt4nov13_zpsc6537ded.jpg

Det kanske inte besvarar frågan egentligen, men det är verkligen en bra sadel. Jag gillar den till och med bättre än draupnir. Jag har ganska smala höfter och tycker att draupnirn är bred. Och så blir det en mer "ett med hästenkänsla" med "Tg"

Hur upplever du skillnaden mellan tönn och tönn gel?

Jag har också smala höfter och egentligen är denna typen av sadel för bred för mig så jag kommer aldrig ha en sån som enda sadel en längre period. Sensation funkade bra för höfterna när jag hade den på Godi, så himla typiskt att den inte passar på Sol.

Tønn med latex var ganska mycket bredare att sitta i. Mycket längre, flatare i sätet och gav mig sämre stöd. Den var inte lika nätt och smidig överhuvudtaget. Dessutom låg den mot manken om jag inte hade pad under. MEN Spá gick lika bra i den som i Gelversionen. Det var dubbla kåpor på latexTönnen. Den var fastare i bossorna och sitsen, men absolut inte hård. Men Gelen är väldigt mjuk och härlig.

Har du provat Masterbacks dressyrmodeller? Jag har en sån och jag skulle inte säga att den är särskilt bred. Kanske kan passa dina höfter?

Hur mkt för bred är din sadel?
Har du provat med en fårskinnspad? En sån från mattes t.ex...

Hur är den i sitsstorleken? Små? Normala? :)
Har du långa eller korta knästöd på sadeln? :)

kl

Någon som kan berätta skillnaden på långa & korta knästöd? Vad ska man ha?! :P

Senast ändrad:

Hur mkt för bred är din sadel?
Har du provat med en fårskinnspad? En sån från mattes t.ex...

Jag har provat med det, men det funkar inte. Är det minsta lilla för stort eller för litet så funkar det inte alls på henne, så jag behöver en bomlös att ha emellan, tills hon har kommit ikapp sig.

Nej, har inte provat den faktiskt. Har fått för mig att den är lite styvare, mer som en bomsadel?

Aj då, det låter som att gelen hade passat mig bättre då eftersom jag tycker att gelen är bred nog.

Nu har jag inga andra bomlösa att jämföra med när det gäller känslan vid ridning men jag tycker den känns rätt nära en bomsadel när man sitter i den men man känner tydligt hästens rörelser och har en Close Contact känsla :)

Kanske värt att prova i alla fall så vet du?

Ok, jag är öppen för att prova allt, men annars är det ju något mer flexibelt jag är ute efter för att kunna ha när bomsadeln inte passar.

Den är ju väldigt anpassningsbar med de flytt- och utbytbara panelerna under. Har haft min Masterback på Laukur ända sen han reds in och panelerna formar sig efter hästen. Den har passat honom som fet, bra i hull eller muskelfattig över ryggen utan problem.

Jag är på jakt efter en bomlös.

Sadeln hon har är för vid eftersom hon är helt omusklad efter att ha vilat länge efter en skada och jag vill inte byta till en annan bomsadel eftersom hon kommer växa ur den dirket. Har ju även en bomlös men den passar inte tyvärr. Så nu tänkte jag spana av markanden efter bomlösa och det har ju kommit massa nya modeller (väldigt många snarlika, i alla fall på bild).

Vad har ni provat för modeller och vad tycker ni om dem? Vilka sadlar passar en kort och rak rygg?

Jag har provat Tönn gel och den låg jättefint, jag satt så bra jag kan göra i en bred bomlös. Har de andra liknande sadlarna samma passform eller skiljer det mycket mellan märkena?

Om den bara är för vid hade jag behållt sadeln och paddat upp med typ fårskinnspadd så hon kan växa och muskla på sig och sedan kommer ju sadeln passa igen.

Som sagt, det funkar inte att padda upp henne, det bara glider oavsett. Men jag behåller sadeln för den har legat bra på henne när hon var igång innan skadan/vilan. Så jag kommer att vänta tills hon fått mer muskler och hoppas att den passar då. Gör den inte det blir beslutet lätt att ta då. Men i dagsläget är det den bomlösa som jag behöver byta ut. Jag har ju behållt Godis bomlösa och den har funkar bra i perioder på Sol också så jag har använt det i korta perioder då och då när hon växt ur sin bomsadel innan jag hittat en ny. Men hon har förändrats massor i ryggen sen jag köpte henne och nu passar den bomlösa inte alls. Eftersom det handlar om exteriören och hur hon är byggd snarare än muskler och vikt vad det gäller den bomlösa så har jag tyvärr gett upp hoppet om att den kanske ska passa längre fram och jag kommer inte att skaffa någon mer häst på länge så det känns inte rimligt att behålla den.

Så nu hoppas jag att jag hittar nån annan bomlös, har funderat på tönn och karlslund. Ska prova en top Reiter idag, får se hur det funkar. Tyvärr så är ju både tönn och karlslund så pass nya att de inte är så lätta att få tag på begagnat än. Hade hoppats på att komma billigt undan eftersom jag bara kommer ha den som andrasadel, men men... det är ju bara att inse att så fort man ligger plus på kontot så dyker det upp något som kostar pengar :/

Det finns flera olika modeller av dom olika märkena både gamla och nya på begagnat marknaden.

Jag köpte en nästan oanvänd Karlslund nu i vinter visserligen utan gel men jag sitter som på moln i den :love:

Tyvärr visade det sej att den inte passar hästen pga att han har HÖG manke, även om den har cutback :banghead:

Han kan ha soffkuddevarianter utan problem, men jag kan inte sitta i en sådan. .. Eller rättare sagt mina höfter klarar inte av bredden. ..

Mitt råd är att kolla vad som finns begagnat.
Hör efter vilka du kan få låna hem och prova alternativt köp om priset är bra.
Fungerar den behåller du sadeln annars säljer du den för samma pris.

Jobbigt javisst, men ibland måste man göra så för att hitta det man söker.
Och ibland är det man hittar och som passar bäst INTE det man först trodde man sökte eller ville ha.

Jo, det finns ju massor. Hade själv en Karlslund Kari Flex på den gamla goda tiden när den var ny. Det har ju hänt en del sen dess och mycket till det bättre. Jag har också problem med höfterna och kan inte sitta för brett. För mig är det så illa att jag får problem i en hel del bomsadlar också om de inte har tillräckligt smal midja. Men jag kan leva med det om den passar bra i övrigt eftersom jag bara planerar att ha den som andrasadel.

Idag provade jag en top Reiter av den nya modellen och jag tyckte att den såg ut att vara väldigt lik tönn men nähä då, det var milsvid skillnad! Gick inte alls tyvärr, den föll ner över manken (inte så det tryckte men det gjorde att sadeln tippade och benutrymmet som inte var så generöst från början blev i stort sett obefintligt) dessutom åkte den fram mer än vad bomsadeln gör, vilket inte var så lite.

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 104
Senast: Mogge
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 245
Senast: Aifos
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 109
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama