Svarar igen, kan med lite distans till sadelköpet konstatera att den bomlösa jag hade passade sämre än alla opassande bomsadlar jag haft. Den var i utformningen inte riktigt genomarbetad, och det känns som svårt att hitta den häst som passar sadeln. Den hästen skall vara bred som en ladugårdsdörr över ryggen och helt rak i anläggningsytan.
Nu blir jag lite filosofisk...
Salen är gjord för att anpassa sig efter hästensryggkurvatur, men samtidigt vara stel nog att fördela tyngd. Men eftersom sadeln anpassas av att ligga i spänn ( vilket händer när den används sålänge den inte passar). Men eftersom den anpassas av att inte passa kan den aldrig komma att passa perfekt.
Summa summarum är det lättare att hitta en vanlig westernsadel som passa än att dessa ska råka passa just den häst man har..
Har istället köpt mig en andra double c sadel, i större storlek och är nu nöjd.
kan varmt rekommendera Double C / Deuber & Partner sadlarna, det finns många av dem begagnat. just nu finns en på fb för 3500:- och det är otroligt mycket mer sadel för pengarna än de bomlösa från saddleoutlet.
Sedan har deuber o partner sadlar med justerbara bommar som jag är sjukt nyfiken på, de ligger tyvärr på 20 000 och uppåt....
Lycka till med era sadlar!