Bomlös sadel - Vilken är bäst?

Sv: Bomlös sadel - Vilken är bäst?

Men engelsk typ har ju bom?!? Det kan vara dressyr/allround/hopp men de har ju alla bom.

På Torsions hemsida står det att man får tävla i deras sadlar.. Vet tycärr inte om det stämmer. Nån som vet till 100 % hur det verkligen är?

Tävla ja -i distans!
Men för dressyr iaf gäller sadel av engelsk typ/utseende.
/T

Det förefaller vara som så att det är utseendet som är det viktigaste, det är iallafall det som har diskuterats. Bommen i sig har jag inte hört nämnas.

Jag har en sån, men från Christ. Fungerar väldigt bra, använder dock inte stigbyglarna.Jag har lånat ut den till flera stycken. Tyvärr har en sadelgjordstropp gått sönder när jag lånade ut den...

Det jag märkt är att riktigt skickliga ryttare (sådana som rider medelsvår och uppåt och får typiska kandar hästar att gå bra på träns)
har inga problem utan tycker "sadeln" är helt ok, skön och kul. däremot ryttare som kämpar emot sina hästar får riktiga problem och säger att de måste lära om sig själva för det ska fungera bra...Mina provryttare har varit duktiga yngre ryttare...

Fördel är att så fort man själv kommer ut balans kan man inte "tvinga" hästen till något, man kommer direkt på hästens tyngdpunkt och får en fantastisk känsla. Nackdel man kan inte sitta upp i den - man blir medveten om sin egen taskiga balans...

Jag köpte den då min häst hade haft riktiga problem med ryggen och hatade allt vad sadlar hette...

Näej, på hemsidan skriver dom som svar på fråga att det ska vara ok att tävla dressyr i en Torsion..

Engelsk typ är en tolkningsfråga. Tyvärr tror jag att Svenska ridsportsförbundet är så insnöade att de får kramp av ordet bomlös och blir totalt negativa. TR nämner inget om bommen.
Hade jag varit dressyrryttare hade jag inte frågat utan använt min "engelsktyp bomlösa" och ridit i. Blir det tjafs med någon domare så tar man fram TR och ber dem förklara var det står att man inte får rida i bomlös.
Tur att man rider distans. Där är sadling fri men obligatorisk.
// Linda

Kan tänka mig att vid tävling (hopp/dressyr) är det Freeform och den nya från Kaupre som gäller för att inte bli diskad. Möjligen Flexionsadel...

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
16
· Visningar
806
Senast: BoYo
·
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
517
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
530
Senast: iNHALE
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
901
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blåsljud på hjärtat
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna