Bomlös sadel till Islandshäst

Sleepwalker

Trådstartare
Jag har börjat spåna lite på en framtida sadel till min lilla skrutta som fyller 3 år till sommaren. Det är med andra ord ingen panik men idag trillade jag över en bomlös sadel som jag faktiskt tyckte såg bra ut men verkligheten kan ju se helt annorlunda ut så nu vänder jag mig till er och frågar om ni har några erfarenheter av dessa sadlarna? (se bild nedan)

- Passar de Islandshästar?
- Hur är kvalitéen?
- Hur är de att rida i?
- Övrigt? För- och nackdelar?

Tacksam för all information jag kan få! :angel:

157585503_c9b2458a-1a35-499e-beb2-c92dca172bf6.jpg

Om ni vill se mer info om sadeln kan ni t ex gå in på Tradera sedan söker ni på "bomlös" så får ni upp ett par av denna sortens sadlar.

Sv: Bomlös sadel till Islandshäst

Jag har provat och de är HEMSKA!!! Nog för att jag inte är så överförtjust i många bomlösa, men denna är verkligen fruktansvärd. Den är plastig och stenhård, lång som en buss (55 cm, hur många islänningar har så lång rygg?)och så stor och otymplig att man sitter ungefär 2 dm ovanför hästen och får plats med en ölandsbro mellan skänkel och häst.

Tyvärr har jag inte kvar bilden när jag provsatt den, men det var en skrattretande syn.

Jag skulle vara väldigt förvånad om det finns någon islandshäst som den sadeln ligger bra på. Eller häst över huvud taget. :angel:

Helt ärligt så finns det nog en anledning till varför de säljs för några hundralappar på tradera. Det är väl ingen som vill ha dem, av förståeliga skäl.

Jag har en kompis som köpte en bomlös från Börjes och den var gjord av någon slags papper och hon betalde flera tusen för den. Jag hade inte gett 1 krona för den! Denna såg ändå OK ut på bilderna men ändå fick jag en magkänsla av att det var "billig skit" så jag var tvungen att fråga här och jag är tacksam att du berättade för mig att de är odugliga. :o

Frågan är bara, hur hittar jag en sadel som passar min boll? Hon behöver en x-vid sadel tror jag.. :rofl:

Jag letade lääääääänge och köpte tillslut en sensation. Var lika skeptisk när jag provred den som när jag provred den länkade till. :angel: Men när min gamla framtunga, markbundna passråtta plötsligt dansade fram i klockren trav med sväv och faktiskt vågade trycka ifrån så var jag helt såld. Galoppen var också en helt ny upplevelse, men särskilt traven var helt otroligt att uppleva!!
Jag köpte en på plats och är fortfarande nöjd med köpet. Nu har jag den till min nya häst och trivs jättebra i den. I början låg den inte så bra, hon var väldigt valpig i kroppen. Men hon växte till sig och nu ligger den toppen på henne också. :)

Kan varmt rekommenera en sensation och jag är inte ensam om att vara "frälst". :D

Kan ju tillägga att jag har haft min sensation på flera olika hästar, både xx-vida och små smäckra. Självklart måste den provas och den passar inte alla hästar (som sagt låg den inte så bra på min nya häst under ca 1 år när hon var som tanigast) men den har inget hårt som styr bomvidden vilket jag gillar.
En sak man ska tänka på är att välja en bra pad, det är värt att lägga några extra hundralappar och då en riktigt bra pad. :)

Jag har en bomlös Barefoot London som jag tycker är helt underbar att rida i!
Kan tyvärr inte lägga upp en bild för det har hänt något med Pixbox...?

Många har masterback, en del barefoot men de är lite långa på många islänningar.
Mitt val är enkelt: sensation ride. ja, den kostar en slant men det är en ruskigt bra kalitetssadel. Jag vet Ingen som testat som kommit fram till att den är dålig. den är riktigt, riktigt bra. syns extremt sällan på begagnat marknaden och då till nästan fullt pris ....

Billiga bomlösa är ofta av undermålig,kvalite, fördelar inte trycket som det ska, ligger inte still mm.

Startrekk tycker jag är ett bra alt, Masterback funkar kalas på hästar som är alltför taniga. De sistnämnda var dock under många år i dålig läderkvalité men det ska ha ändrats.

Jag har också sensation har hittills inte provat någon som kommer i närheten av komfort för häst och ryttare. Man sitter riktigt bra och hamnar inte lika lätt i stolsits som i många andra. Dessutom så känns den säker att sitta i.

Håller verkligen med om att den känns säker! Jag brukar alltid få kritik för att jag spänner sadelgjorden för löst, men min sensation har inte rört sig en millimeter. Jag har testat den väl med diverse olika sidohopp, 180 graders-vändningar i högt tempo och liknande. Inga som helst problem, men sitter som gjuten och sadeln med.

Däremot har jag investerat i ett par safe rider stigbyglar som löser ut helt och hållet om foten skulle fastna så att bara den övre bågen är kvar, och fotplattan lossnar. Känns tryggt och bra när stiglädrena sitter fast i sadeln.

Håller med att den är säker på allt utom att sträcka sig fram och rätta till bettet när man står still:D.

Har specialbeställt min sensation då bruna sadlar inte är lagervara hos ÅF och jag tror jag landar på någonstans 15-16000 för den komplett med pad, stigbyglar, sadelgjord, frakt och tillägg för specialbeställning.

Googla på Softsaddles eller bara Sensationsadel så kommer du till ÅF här i Sverige.

Mellan 12000 och 14000 c:a, beroende på modell.
Jag hittade min begagnad och älskar den. Vi har en Sensation och en Töltehester Tönn Gel.
Båda är underbara, men mamma gillar Sensation bättre så hon får använda den :)

Jag skulle vilja se bilder på tölthestar tönn gel sadeln på hästen, gärna med ryttare... jag lurar på en sådan nämligen.
Jag har en sensation sadel, skall tillverka ett twistbolster å se om det blir bättre men jag gillar den inte speciellt, har den för att jag har ingen bomsadel som passar just nu. Bred att sitta, i konstig sits får jag, och ful e den.

KL

Ingen som bor i närheten av Björnlunda/Gnesta och har en Sensation Ride eller karlslund kontakt/tönn gel som man kan få prova? :)

Här kommer det jag hittar!
Ursäkta den URKASSA uppställningsbilden på den svarta hästen, hon är egentligen varken tjock eller ful, men hennes ryttare är en usel fotograf ;) :p Men, man ser ju sadeln iaf...

DSC_0352_zpsc978a730.jpg

GodJul_zps9ea0e5f8.jpg

20121224_144227_zps6602d221.jpg

har du en pad under sadeln, eler vad är det mer än vojloclk?
upplever du att sadeln vill att du sitter i stolstis eller kan man sitta rätta utan att anstränga sig?

mm jag är sugen... skall bara rita lite pengar först.

Jag har en padd ja, mina hästar är tydligen inte ultrabreda så jag provade både med och utan pad. Behövs ingen padd om inte sadeln landar på manken.
Absolut ingen stolsits, tvärtom, den främjar verkligen rät sits! :)

Liknande trådar

Utrustning Har en häst med kort svängd rygg. Jag själv är hyffsat ”normal” i kroppen dvs 167cm lång och 59 kg tung. Vill gärna rida i 17” sadlar...
Svar
2
· Visningar
863
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 133
Senast: Lavinia
·
Islandshäst Hjälp, nu är jag verkligen vilse i sadeldjungeln. Jag har precis gått och köpt en islandshäst och sadeln som följde med hästen ligger...
Svar
2
· Visningar
1 513
Senast: Ninnea
·
Western Hejsan Jag sitter ibland och kikar på westernsadlar i olika annonser. Jag slås av hur billiga dessa begagnade sadlar säljs. Många sadlar...
Svar
15
· Visningar
4 309
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama