Bomlös+pad?

Prickighalsduk

Trådstartare
Hej! Har skaffat en bomlös sadel, en diddi special. Men är nu fundersam på vad som är bäst att ha under den.

Vad har ni under era bomlösa sadlar?

Är sugen på en grandeurpad men det är ju så dyrt :crazy:

Sv: Bomlös+pad?

Det beror ju helt på vad du har för slags bomlös, finns ju såna som behöver en riktigt ordentlig pad och de finns de som ska användas utan pad, då är de mer stabila och med inbyggda peneler.

Jag har just nu en tunn formiga "vojlock" och en gelpad, sen blir det nog en Grandeur, har inte helt bestämt mig men det lutar ditåt än så länge.

Tycker inte alls det är dyrt med tanke på vad en sadel kostar. Jämfört med 10-20 tusen som de flesta bra sadlar kostar så är ju en grandeurpad inte alls dyr. Och många bomlösa måste ju användas med pad, så då ser jag det som en lika naturlig sak att köpa till som tex. stigbyglar, stigläder och sadelgjord.

Senast ändrad:

Jag har en Karlslund Kontakt. Den fick jag rådet att ha en Grandeur under, men då bara för att Simlir var så tunn och omusklad. Nu har han tjockat på sig och även byggt mer muskler, så nu har jag bara en tjockare gelpadd under. Tanken är väl att jag även ska kunna skippa den sen.
Man ska ju eg kunna ha dessa sadlar utan paddar, om man har en häst som är musklad och i normalhull.

Under en Diddi ska det väl inte behövas ngn padd eg? :)

Det har jag också hört, men känner mig osäker då en del säger att en bra pad gäller till alla bomlösa medan andra säger att Diddin inte behöver någon pad då de har en så pass bra kanal som de har... :crazy:

Någon fler som vet något om detta?

Jag har en Karlslund Kontakt. Den fick jag rådet att ha en Grandeur under, men då bara för att Simlir var så tunn och omusklad. Nu har han tjockat på sig och även byggt mer muskler, så nu har jag bara en tjockare gelpadd under. Tanken är väl att jag även ska kunna skippa den sen.
Man ska ju eg kunna ha dessa sadlar utan paddar, om man har en häst som är musklad och i normalhull.

Höhö, har själv motsatt problem med en häst i överhull ;)

Det har jag också hört, men känner mig osäker då en del säger att en bra pad gäller till alla bomlösa medan andra säger att Diddin inte behöver någon pad då de har en så pass bra kanal som de har... :crazy:

Någon fler som vet något om detta?

Jag vet ingenting om Diddin, men det handlar ju om mer än bara kanal. Det beror ju på hurpassa bra sadeln fördelar vikten också. Har sadeln bra och stabila paneler inbyggt som fördelar trycket bra och håller ryggen fri så behöver man ofta ingen pad.

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 664
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 014
Senast: iNHALE
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
951
Senast: Cattis_E
·
Western Jag använder inte FB och tänker inte börja igen med det. Men jag skulle gärna vilja ha folk online att bolla med, fråga saker osv. Jag...
2
Svar
23
· Visningar
4 230
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar