Bomlös på fjording

Melli

Trådstartare
Funderar på att köpa mig en bomlös sadel till fjording.

Någon som vet vilken modell som passar fjordingens korta rygg och lilla manke?

Har inga högre dressyrplaner med henne utan det är lättare markarbete som gäller och en massa långa turer i landskapet :D

Sv: Bomlös på fjording

Hej!
Jag ska köpa mig en Barefoot sadel till min Irish Cob, bred och låg manke..vet en annan tjej här på buke som har en Barefoot till sin fjordning...

Har en Torsion till mitt varmblodssto med jättekort rygg och låg, rund manke. Funkar fint på henne.

Till Melli:
Jag har en Torsion Trekking till min nordis med låg/bred manke och kort rygg. Den verkar sitta finfint på honom. Han trivs i den också...

Fjordingar lär nog passa i de flesta bomlösa. De sadlar jag har hört lite fuffens om är star trekk's sadlar (som tydligen inte är tillräckligt breda för de riktigt runda hästarna).

Det beror på hur bred hästen är och hur den ser ut i ryggen. Min ST ligger bra på stallets fjording och han ser ut som en tunna ungefär.
/T

Ojoj, den här tråden har jag nästan glömt av! :angel:

Tack för alla svar! :bow:

Vilken pad kan ni rekommendera? Har hört att skito-paden är för tunn?! Jag skulle önska lite bättre ryggmyskler på mina så det är bra om den är ordentligt uppbyggd.

Jag har en TN Equalizer. Nu vet jag inte hur Skito ser ut men TN känns ganska rejält. Man kan ju sätta i extra inlägg också om man vill.

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
492
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 070
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
901
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka