bomlös och kartor!

fruxolisa

Trådstartare
Hej!

Jag är halvfodervärd på ett varmblodssto och vi har under an längre period haft svårt att hitta en bra sadel som sitter bra på henne. Jag har vart bortrest nu ett ganska bra tag och under tiden jag var borta har ägaren införskaffat en bomlös sadel som sitter jättefint på henne:) nu undrar jag en sak, skall man ha chabrak under padden som ligger under sadeln? ägaren till henne hade det när hon red men jag rider helst utan. Vi är 2 till i mitt stall som har bomlösa, exakt lika dana dessutom, och de har inget chabrak under. Jan tycker det verkar väldigt onödigt att ha det.

Sen undrar jag även vart man kan få tag på bra vandringskartor? Vi har hästen i partille. Jag och en kompis från stallet tänkte ta en 2-dagars ritt, men då behöver vi ha bra kartor. Har sökt på internet, frågan på turistinformationen både i Göteborg och Partille, men de har inga kartor. någon som vet?

Jag la tråden här eftersom jag tyckte den passade bra in bland distansmänniskorna!

MVH Lisa

Sv: bomlös och kartor!

Jag hade schabrak under när jag hade bomlös. Enda anledningen är ju att du ska slippa tvätta padden så ofta. Den är ju dyrare och det är bättre att slita på ett schabrak. Hästen blir ju svettig.

Angående kartor så köpte jag min karta över mitt hemområde på bokhandeln så det finns säkert där du bor också. Kostar lite över en hundring.

Kartor kan man hitta på lantmäteriets hemsida. Det skall gå att beställa därifrån, även om jag aldrig riktigt fått till det. Däremot finns dessa kartor ofta på bokhandlarna också. :laugh:

Har alltid schabrak under. Har två bomlösa sadlar, en till varje häst. Den ena sadeln har en specialgjord padd i ull som sitter fast på sadeln och på den andra har jag en "vanlig".
Angående kartor har vi där jag bor en sån himla tur att det finns kanonbra gratiskartor nere på den lokala kiosken:D Men jag bor i Sörmland så det hjälper väl knappast dej tyvärr...

*kl*

ni som rider med schabrak under era bomlösa, hur fäster ni schabraken ?
Kan tillägga att jag rider i en FreeForm Classic.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 517
Senast: Liten
·
N
Distans Jag behöver snabb hjälp. Har en nyinköpt arabdam som jag ska tävla distans med. Tyvärr passade inte min gamla dressyrsadel, en Arabian...
Svar
5
· Visningar
4 836
Senast: RÖDLUVAN
·
Utrustning Efter många om och men verkar vi äntligen fått bukt med min hästs återkommande skador. Efter ett helt år utan någon återkommande hälta...
Svar
2
· Visningar
865
Senast: Albatross
·
  • Låst
Utrustning Har ett litet varmblodssto som jag f n rider i en Wintec Pro dressyr-sadel. Den är ganska ny så vi har väl inte riktigt vant oss ännu...
Svar
2
· Visningar
1 925
Senast: acj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur