Bomlös, läderbom eller vad???

B

Bennie

Jag ska köpa sadel och är lite vilse i djungeln ....
Valet står (tror jag) mellan en Espaniola och en Relvas med antingen läderbom eller ultra-flexbom.

Vilka fördelar / nackdelar finns med de olika bomalternativen?

Jag rider bomlöst (Torsion) och gillar principen, men tycker inte att den ligger tillräckligt stablit på min skuttiga unghäst.

Det jag söker är en något stadigare sadel än Torsionen, som klarar lite skutt och hopp utan att åka runt.
Helst ska den ju fungera till flera hästar, (men det kan ju vara en enfaldig önskedröm ... :angel:)
Den ska ju helst också fungera att ställa om (som t ex det justerbara framvalvet i D&P-sadlarna) när hästen musklar och växer.

Alla åsikter och erfarenheter om bom-alternativ tas emot med glädje!

Sv: Bomlös, läderbom eller vad???

Jag har en masterback dressyr som jag är nöjd med. bomlös, men stabil som attan. Masterback finns i flera olika modeller. Kanske kan vara ngt att titta på iaf.

Liknande trådar

Utrustning Jag har fastnat i sadelletar-djungeln och behöver hjälp med för- och nackdelar om några sadlar. Jag kan inte bestämma mig vilken sadel...
Svar
1
· Visningar
1 085
Utrustning Jag har av och till drömt om en Star Trekk Espaniola, sedan 2008. Min briljanta plan var att köpa en sådan under nästa vår, men nu...
Svar
5
· Visningar
1 519
Senast: Equidaem
·
Utrustning Nu har jag letat sadel så länge att hästen tappat muskler och inte alls ser ut som han gjorde när jag började leta. Jag är...
Svar
2
· Visningar
1 168
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 571
Senast: videnlis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama