Bomarc i distansavel?

Sv: Bomarc i distansavel?

RE:: Anledningen är att araben har en stängd stambok med väldigt liten genpool och skulle du utesluta alla CA bärare så minskar den ytterligare vilket definitivt inte är positivt för rasen.

Inom arabaveln får man kalla vilken hingst som helst för AVELSHINGSt... oavsett vad han har för meriter eller bär på för sjukdomar! Det finns alldeles för många DÅLIGA hingstar inom arabaveln... varför inte satsa på dom bättre?! Det finns jävligt många bra också! Jag ser hellre att stamboken minskar än att vi för med oss CA till framtiden! Å det vet jag att många andra också gör! Eftersom att testet dessutom fortfarande inte är obligatoriskt!

Om genpoolen minskar betyder det att man tillslut bara har hästar som är släkt med varandra. Hur bra tror du det blir?

Naturligtvis är det inte bra om "alla" araber blir släkt med varandra, men har inte Funderare en viss poäng ändå, hade det inte varit bra om det fanns högre krav för att hingstarna skulle bli godkända? Idag räcker det ju att de föds. Hade det inte gynnat rasen i längden om man avlade på hingstar med hög ridbarhet, korrekt exteriör och trevligt temperament?

Jag förstår att att det beror på stoet också och att om man ställer krav på hingstarna så blir rasen mer begränsad men hade inte priserna på hästarna blivit högre om det var lite mer som i SWBaveln? Detta är bara tankar, jag har ingen aning om detta är rätt på något vis men för mig hade araberna varit mer intressanta om det var högre krav på dem och inte bara "ta vem som helst".

Det har du helt rätt i. En officiell exteriörbedömning och röntgen av bakknä borde vara ett absolut minimum, tycker jag.

Ja ber så hemskt mycke om ursäkt... blandade ihop honom med en annan hingst.

Mycket dåligt att inte vara bättre påläst.

För övrigt så är ju CA inte ett problem så länge uppfödarna har koll på hingst/sto. Det tycker jag de mer och mer har. Jag tycker det har gått ganska fort att många redan testat.
Där har stoägarna ett övertag. De kan ju vägra använda en otestad hingst. Mer utbildning till stoägare även inom exteriör hade rensat bort "dåliga hingstar" (som du kallar dem).

Men jag tycker att debatten om CA kunde fortsatt i den tråd som finns på avel. Detta är ju faktiskt en tråd om Bomarc i distansavel.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1061856&highlight=CA-test

// Linda

Helt rätt, 50 % skall det ju vara. Jag som är trött. :p Men det är ju i och för sig en teoretisk risk, kan ju bli 10 avkommor utan att någon får anlaget, eller för den delen 10 avkommor och alla får det...

Känns som vi lämnat distansrittsdiskussionerna lite. :angel:

Mitt sto har Bomarc som morfar. Hon är brun och ser bra ut enligt mig.:angel:

Hon nedärver sitt fina huvud och hals. Hon är bestämd, men vänlig till sinnes. Hon är ljuvlig att rida och kommunicerar väldigt tydligt (det senaste kanske är just ett arabdrag). En mycket cool dam. Min stallkamrat kommenterade att "hon är inte rädd för något".

Jag har valt att betäcka henne med Gwarant. Anser att det är en av de bästa kombinationer som gick att få för hennes del och med de mål jag har och jag är spänd på resultatet, om det blir något... Det blir en polsk arab uti hovspetsarna, med en hel del linjeavel i paketet.

Mitt sto har inte haft några skador såvitt jag vet, bara en hovböld i somras. Det gick bra. Finfina ben hade hon sa veterinären vid vetkollen vid köpet. Han var väldigt förvånad över det av någon anledning, men hon är ju 14 år. Jag tror att det också kan bero på att hon har gått på lösdrift halva sitt liv.

Senast ändrad:

Lova att visa upp bilder på det fölet sen! Vem är ditt sto efter?

Det hade kunnat vara mitt sto du beskrev..brun, Bomarc som morfar, precis samma egenskaper som din :)

Jag hade också valt Gwarant till henne om jag skulle betäckt, så det hade verkligen varit kul att se vad du får med den kombinationen.

Så här ser mitt Bomarc-barnbarn ut:
img_5217.jpg

Jag tycker att även du ska läsa på lite om varför arabhingstar inte behöver avelsvärderas osv, för det är inget som vi i sverige kan påverka nämnvärt mkt faktiskt.

Jag tycker att även du ska läsa på lite om varför arabhingstar inte behöver avelsvärderas osv, för det är inget som vi i sverige kan påverka nämnvärt mkt faktiskt.

Det kan vi visst påverka! Vi har alla möjligheter i världen att påverka detta! Vi bestämmer våra egna regler här i Sverige...

Och JA, det skulle finna tillräckligt med bra hingstar omän vi hade dessa tester! För som sagt... många hingsthållare har valt att testa sina hästar... å det är väldigt många BRA hingstar som är CA fria... sen finns det många som har röntgat också...!!!! Vet en hingst uppe i norr som röntgades som 22 åring... ((han har dessutom gått på galoppen tidigare)) å dom hade ingenting att anmärka på!!! Han är dessutom CA testad... å N/N... Å SCID fri!!! Så det finns hingsthållare som testar sina hästar... å det finns BRAAAA hingstar! Varför inte lyfta fram dom?!

Sen finns det faktiskt dom som väljer att ta sina hingstar och ston ur avel för att dom är bärare... vilket UPPSKATTAS!

Men sen har vi dom som vet om att deras hästar är ca bärare... å sen går dom inte ut med det... å använder dom ändå! Allt för pengar... SJUKT!!!

Alltså det kommer inte att gå att dölja att en hingst är CA bärare. Har du ett testat sto som är ickebärare och detta får ett föl som är bärare, då kommer det från hingsten. Så det funkar inte att mörka.

Det finns många arabhingstar med meriter som är inte är CA bärare och är friröntgade, visst önskar vi att dom används i större utsträckning.
Men det är marknaden som styr, vi får den avel vi förtjänar.
Du väljer själv vilken väg du vill gå, den makten har du.
Om distansaveln skall föras framåt behövs seriösa uppfödare och ryttare som köper deras hästar.
Det finns seriösa uppfödare och det finns seriösa ryttare, hur får vi fram ett ännu bättre samarbete?
Att CA bärare används i aveln är inget problem som tidigare nämnts såvida man inte parar två bärare.
Hellre en CA bärare som gått 16 mil i aveln än en CA fri som inte har några meriter att tala om.
Mvh Ingela

I vårt land med långa avstånd, tror jag att att många "tvingas" välja en hingst som finns inom rimligt avstånd även om den kanske inte var förstahands valet.
Färsk semin är ju ovanligt för arabhingstar, men jag tror att det skulle främja aveln om det blev mer vanligt. Titta på Sokrates, en meriterad hingst. Han är för andra året i rad en av de mest använda hingstarna och han verkar på färsk semin.

Funderare, under vilken sten har du bott?
Vi bestämmer inte våra egna regler här i sverige, dels har vi EU att rätta oss efter och så har vi WAHO att rätta oss efter.

Och att det finns massor bra hingstar hjälper liksom inte, för att ha framgångsrik avel så måste dessutom hingsten och stoet komplettera varann och helst vara av någerlunda samma typ för att det ska bli bra. Visst kan man chansa, och få ett superbra resultat, om man har tur. Men jag skulle inte våga det.

Och jag väljer hellre en hingst som passar mitt sto som är CA bärare än en hingst som inte passar och inte är CA bärare. Detta är ju rent hypotetiskt då båda mina ston är potentiella bärare, men innan de avlas på så kommer de givetvis testas.
Jag vet ju att pappan till min ena är bärare, och den andra har många i stammen som skulle kunna vara bärare. Men min lillhingst är både scid-fri och CA fri!

Vet en hingst uppe i norr som röntgades som 22 åring... ((han har dessutom gått på galoppen tidigare)) å dom hade ingenting att anmärka på!!! Han är dessutom CA testad... å N/N... Å SCID fri!!!

Inte så svårt att räkna ut att du menar Etman.
Din, eller? ;)

Förstår ändå inte vad detta har med "Bomarc i distansavel" att göra....

Inte så svårt att räkna ut att du menar Etman.
Din, eller? ;)

Förstår ändå inte vad detta har med "Bomarc i distansavel" att göra....

Nää.. inte min... hade äran att ha att göra med honom när jag hade praktik... men då stod han längre söderut... en riktigt fin hingst som är helt friiiii från allt!

I Sverige har vi rätten att säga att vi inte tänker avla på CA hästar... precis som vi inte tänker göra med SCID hästar...

Var på en utställning för nåt år sen... hästen som tog hem ungsstochampionatet hade ett HÅL i huvudet... varför får man avla på en sån?!

Det behövs avelsvärderingar inom arabhästaveln! Så att vi får det bästa av det bästa... å sen kan vi slänga bort skiten!!!

Å genpoolen kommer det inte bli något problem med... för det finns tillräckligt med bra hästar! Så jäkla många är det inte som skulle falla bort! Sen kan vi visst behålla CA hästarna inom aveln... men det ska åtminstone vara ett KRAV på att alla som ska gå i avel SKA vara testade!!! Så att stoägaren inte behöver chansa... för det finns många hästar som fortfarande inte är testade... å det finns många människor som har testat sina med dåligt resultat... å därför påstår att dom INTE har testat!

Jag tycker fortfarande att denna tråd handlar om Bomarc. Kan du ta din CA debatt till rätt tråd är du snäll.
// Linda

Apropå Bomarc, så kan jag hiva upp en bild på min kuse som har Bomarc som morfar.

31944605.jpg

Känner mig lite mallig nu när jag lärt mig lägga upp bilder... Om än bara små bilder ;-)

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 170
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 365
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 644
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 054
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka