Bomarc i distansavel?

neywaz

Trådstartare
Någon här som har en ättling / avkomma till Bomarc?

Är allmänt nyfiken, då jag tittat på hästar som har Bomarc i sig, och det borde finnas flera distanshästar med honom i stammen då han väl är ganska väl använd? Hur är de i psyket? Hållbarheten? Något som är gemensamt för Bomarcs ättlingar? Positiva saker får ni gärna skriva här, negativa kan ni pm'a om om ni inte vill skriva det här ;) Vill gärna höra allt!

Camilla *mycket intresserad av avel*

Sv: Bomarc i distansavel?

Min plutt är efter Bomarc.
Jag vet inte om han är en typisk Bomarcavkomma, jag tror hans temprament mer kommer från stoets sida och Algomej. Han kan ibland bli lite väl het och vill för mycket. Har lugnat sig med åren men har fortfarande sina hemska dagar. Speciellt nu då konditionen är hög och de bara går ute dygnets ljusa timmar. Han vill bara springa och brukar inte göra konster ur de högre skolorna (tack!). Sommartid när han går ute dygnet runt är han lugnare. Han tänker nästan alltid framåt och har stort förtroende för människor.
Han har en stor personlighet. De flesta kan bara tycka att han är gullig och han skulle aldrig göra en människa illa medvetet.
Är lite feg men samtidigt mycket modig. Han gör saker som han är rädd för med tillit till mig.
Arabtypen är ju inte så hög då han har lite för dåligt huvud/hals. Men han har hyfsade poäng på rygg/överlinje och gångarter.
Hållbarheten kan jag inte klaga på. Han har gått distans sedan 1997 och aldrig varit skadad pga ridning. Vrickningar har han haft för man kan ju inte vara still i hagen fast knaggliga leran har frusit.
I somras på Lag-SM så hade Skånska DS tre hästar i laget med Bomarc i. Cz som fader, Wielki Jazmir som farfars far och Pracja som morfar. Så visst finns det Bomarc på distansbanorna.
// Linda

Min syrras häst som ni säkert känner igen med Kenneth som ryttare har spatt i båda bak och i alla leder. Design är efter Bofors som är e Bomarc. Design är mycket snäll och lätt att rida, kan bli het när han är fulltränad. Bra med barn och nybörjare, utmärkt psyke och alltid glad. Extriört har är han ok. Fin hals och bog, ngt platt kors, inte så stor ( 146) men dock lite veka kotor fram men med träning så trampar han inte igenom iaf.

Ang din häst Mahlmt så har jag ett sto som har Algomej som morfar. Hon är duktig på de högre skolorna och galoppera baklänges så att säga... Dock väldigt snäll och lätt att hantera. Frisk och sund. Har en avkomma som är tre e Red Baron som vi får se hur han blir:d

Du vet nog att jag har en Bomarcdotter, Gwiazda.
Idag är hon 21 år och helt skadefri genom åren.
Klättrar dagligen i berg tillsammans med sina döttrar.
Benen är starka, hovvarna stenhårda.
Jag haft henne sedan 2-årsåldern.
Gwiazda har ett starkt temperament.

Rörelserna, och då menar jag den långa traven
då bogar och bakdel håller sams.
Hon är snabb i tanken. Bjuder alltid till.
Ingenting är omöjligt i hennes värld.
Gwiazda är mycket lik Bomarc, alltså väldigt arabtypisk.

Runnbackens Fynt är efter Bomarc. Detta äre ett klipp ur en annons för honom förra året:

FYNT SE född 1984, Blommeröds Arabstuteri

E. Bomarc US (Bask PL x Boltonka PL) U. Forexia SE (Exelsjor PL x Fuksja PL)

FYNT är dansk RIKS Champion Unghingst 1987
FYNT är Norsk Champion Hingst
FYNT har verkat i aveln i Danmark, Brasilien, Norge och Sverige
Han är körd framför vagn och riden
Han är hälsa och arabtypisk skönhet
Hans avkommor har blivit show champions, distanshästar, galopphästar
Hans farfar är legendariska BASK PL!
Hans morfar är Exelsjor, den största förbättraren av Svensk Arabavel!

Avkommor:
T FYNTS FÖRSTA FÖLOMGÅNG FÖDDES 1988 I DANMARK NÄR FYNT VAR STATIONERAD PÅ EGEHOLM ARABIANS
T FYNT FICK 34 AVKOMMOR I DANMARK T.O.M. 1990

T FYNT EXPORTERADES SEDAN år 1990 TILL BRASILIEN OCH GUAZZELLI AGROPECUÁRIA LTDA

T FYNT FICK 37 AVKOMMOR I BRASILIEN

T FYNT IMPORTERADES SEDAN TILL SVERIGE AV BLOMMERÖDS ARABSTUERI OCH KJELL STENE I APRIL 1995

T FYNT FICK HAR 17 REGISTRERADE AVKOMMOR I SVERIGE T.O.M. 2005

T FYNT EXPORTERADES SEDAN TILL NORGE OCH KJELL STENE PÅ KRONE ARABSTUTTERI I MARS 1997

T FYNT FICK 24 AVKOMMOR I NORGE FRAM TILL ÅR 2005

T FYNT IMPORTERADES TILL SVERIGE OCH RUNNBÄCKENS ARABSTUTERI I MAJ ÅR 2005

T 10 FÖL HAR FÖTTS I SVERIGE EFTER IMPORTEN t.o.m. 2007

AVKOMMOR - (ej komplett)

1.a led 2.a led 3.e led

1988 LARIX brun hingst u. LARITZA - Ivan Bengtsson, AVLIDEN 1989

1988 SARYNT, skm hingst u. SARINA - Royal Sweden Arabian

1989 FYNTINA DK, brunt sto u. POEMENA - DK

1989 MAZUR DK, u. MANJANA - DK - Unghingstchampion på Blommeröd 1992

1990 ALLGONIA, brunt sto u. ALPOMA - Elisabeth Antonsson

1997 ZLOTY CZWARTEK, brun hingst e. ZLOTY ROG PL - Malin Roth

200? ALCATRIZZ

200? AVALONE

1990 CATANIA DK, brunt sto u. CYGANKA - Crown Point & Egeholm Arabians, DK - importerad till SVERIGE

1991 COSMICA DK, brunt sto u. CYGANKA - Egeholm Arabians, DK - importerad till SVERIGE

1991 PROSCESA NO, skm sto u. PROSCENIA - NO

1991 WYNT, brun hingst u. WOALKA 1987 - Forest Arabians - Arne & Tord Liljegren

1991 WYNZ, brunskimmel hingst u. WAZKA - Classic Polish Arabian - Inger Nilsson

1992 FYTIA DK, brunt sto u. EPI DK - exporterad till NORGE

1996 FATIGA, brunt sto u. FARBA - Blommeröd Arabstuteri

200? FEDRA

1996 FERRARI NO, brun valack u. FIRANKA SE - En av Norges absolut bästa Distanshästar!

1996 MANDALA, brunt sto u. MASKARADA - Blommeröd Arabstuteri - 88,17 p och 2.a plac RIKS 2003

200? MAGNOLIKA

200? MIGRACJA

1996 REENTA, brunt sto u. REGINA - Blommeröd Arabstuteri

1996 SHANTY NO, brun valack u. SEKWOJA SE

1997 BENEDYCT, brun hingst u. BASIA - Blommeröd Arabstuteri

1997 CERFYNT, brun hingst u. CEREMONA - Blommeröd Arabstuteri

1997 CHACHA, brunt sto u. CANCAN - Blommeröd Arabstuteri

1997 LOUFIANAAH, brunt sto u. LOUIZAAH - Cesam Arabians - Carina Jönsson

200? LOUYOUNE

1997 SERF, brun hingst u. SERENADA - Blommeröd Arabstuteri - Löpmeriterad i Polen

1997 WOFY, brun hingst u. WIOSENKA - Blommeröd Arabstuteri

200? GULLIT

???? NICO DK, brunt sto u. DUANY - DK - 85,67 p och 2.a Plac Internationell B-show 1994, samt Sto Champion & Best In Show 1998 på National Champion Show, Stutteri Elbjerg

2006 ARKIMEDEZ, brun hingst u. ARIZITA - Runnbäckens Arabstuteri, såld till Mantorp

2006 DIMLEY, brunt sto u. Drip Drop (Welsh sek. B) - Asta Sjöström - utställd 42 p, Bäst i Rasen, Bästa Föl och Bästa Norrlandsfödda Sto

2006 EX BOROMIR, brun hingst u. EX BIANA - Runnbäckens Arabstuteri, såld till Mantorp

2006 EX T...., brunt sto u. ETIARA - AVLIDEN ej reg.

2006 MICKEY BLUE EYES, mörkbrun hingst u. Bright Eye (Welsh Mountain) - Runnbäckens Arabstuteri, såld till Veddinge

2006 WIELKA FORMOSA, svartbrunt sto u. WIELKA DANORA - Runnbäckens Arabstuteri

2006 YASIN, brun hingst u. ALROUSSA - Helena Toivonen

2006 , skimmel hingst u. Topas (Varmblod/Arab) - Ulla Berndes

2006, skimmel sto u. GUSTAFWIANA - Martin Ehman

2007 ARMENIA, brunt sto u. ARGENIA - Runnbäckens Arabstuteri

Ulla Berndes har en avkomma efter Bomarc- Lapzus ox

Dahle e Design har Bomarc i stammen. Han har dessbättre inte spatt eller ngt annat negativt efter pappan. Han har gjort >1000 tävlkm,aldrig utesluten. En hingst som återkommer i distansaveln är Dardir som ligger bakom Dahle, Hendrix, Broängens Granit mfl. Såg i senaste Ridsport att en avkomma efter honom var 35 år! Så vi som har hans ättlingar får nog njuta av dom i några år till.

Jag har en 10 år gammal hingst, Chardell fött 2000 far: Fynt Mor: Chanell. Jag rider den daglig, totalt ca. 120 km i väckan. Alltid varit barfota. Har aldrig tävlat men håller ut flera hundra kilometer på några dagar utan att slita sig ut. Har värkligen långdistansgener. Hälsningar Tommy i Alicante, Spanien

Till din lista kan du lägga till. Chardell, Fött 2000. Far: Fynt, Mor. Chanell

Nu är ju tråden ett par år gammal men Lapszus, vilken kämpe!
Visserligen var mamma Lampka en krutgumma. Men brons på SM som 19-åring. :bow:
Nu hittar jag inte hur många km han gått under åren men det är inte få.
// Linda

Jag tycker personligen att det är oansvarigt av både hingsthållare och stoägare att använda en hingst/sto som är CA-bärare i avel!!!! Jag trodde att målet ((när sjukdomen framkom)) skulle vara att få bort allt detta... men inte då. Som vanligt inom arabhästaveln kan man kalla vilken skithingst som helst för AVELSHINGST. Jag tycker att det är varje avelsmänniskas SKYLDIGHET att få bort ärftliga sjukdomar! Oavsett hur "bra" man själv tycker att ens häst är...

Bomarc bär på, som ni kanske vet, CA!!!!! Vilket medför att om han betäcks med ett sto som bär på CA ger ett föl som får CA!!!!! SKÄRPNING nu alla!!!!

Så vitt jag vet är Bomarc död.

Angående CA så är bärarna inte alls sjuka. Det är när ett föl får dubbel uppsättning sjukdomen KAN slå till.
Så det är osmart att betäcka två bärare med varann, eftersom det då finns risk att fölet blir CA/CA.

Däremot så tycker jag inte att hästar som är bärare ska uteslutas ur avel pga det, utan bara betäckas med fria hästar.

Jag vet att en bärare inte är sjuk... det var därför jag INTE skrev det...

Men av vilken anledning... när det finns riks för att sjukdomen sprids...? För om än en hingst som är bärare betäcks med ett sto som inte är bärare så blir ju fölet bärare... vilket gör att CA generna ALDRIG försvinner... utan dom går bara runt, runt, runt! När det dessutom finns såååååå tok många arabhingstar som INTE är bätare att använda... av vilken anledning ska man då anävnda en sån hingst eller ett sånt sto?!

Borde det viktagaste inte vara att få bort CA överhuvudtaget... så det inte längre finns inom arabaveln?!

För om än en hingst som är bärare betäcks med ett sto som inte är bärare så blir ju fölet bärare... vilket gör att CA generna ALDRIG försvinner... utan dom går bara runt, runt, runt!

Är inte anlaget reccessivt? I sådana fall är det 25 % risk att avkomman mellan en bärare och en icke-bärare också blir bärare. 75 % chans att den inte blir det.

Jag föredrar också avel mellan två icke-bärare, men det är i de bästa av världar. Det kan vara så att just den individen som är bärare av ett visst reccessivt negativt anlag har andra fördelar som överväger anlaget. Då kanske den hästen ändå kan användas i avel, men med medvetenhet om att man riskerar (25 %) att nedärva det anlaget.

Habina har rätt angående arvbarheten. Du får plugga på lite, så kommer du nog att inse att CA inte är det största problemet på jorden.

Dessutom, CA är det inga problem att hålla under kontroll, genom att använda testade djur i avel.
Det finns betydligt värre saker som man behöver ta itu med i arabavel. Temperament, hållbarhet och exteriör, tex.

Jag tycker personligen att det är oansvarigt av både hingsthållare och stoägare att använda en hingst/sto som är CA-bärare i avel!!!! Jag trodde att målet ((när sjukdomen framkom)) skulle vara att få bort allt detta... men inte då. Som vanligt inom arabhästaveln kan man kalla vilken skithingst som helst för AVELSHINGST. Jag tycker att det är varje avelsmänniskas SKYLDIGHET att få bort ärftliga sjukdomar! Oavsett hur "bra" man själv tycker att ens häst är...

Bomarc bär på, som ni kanske vet, CA!!!!! Vilket medför att om han betäcks med ett sto som bär på CA ger ett föl som får CA!!!!! SKÄRPNING nu alla!!!!

Du verkar ha väldigt dålig koll på saker. Tror inte ens du vet vem Bomarc är? För det första så dog han 1995 så det är ingen som planerar att betäcka med honom. Var har du läst att han skulle vara CA bärare? Hur har de lyckats testa en hingst som har varit död i 15 år? För det andra att kalla Bomarc för en skithingst är ju bara absurt. Tycker det är du som ska skärpa dig och kolla dina fakta innan du kommer med pekpinnar.

Jag vet att en bärare inte är sjuk... det var därför jag INTE skrev det...

Men av vilken anledning... när det finns riks för att sjukdomen sprids...? För om än en hingst som är bärare betäcks med ett sto som inte är bärare så blir ju fölet bärare... vilket gör att CA generna ALDRIG försvinner... utan dom går bara runt, runt, runt! När det dessutom finns såååååå tok många arabhingstar som INTE är bätare att använda... av vilken anledning ska man då anävnda en sån hingst eller ett sånt sto?!

Borde det viktagaste inte vara att få bort CA överhuvudtaget... så det inte längre finns inom arabaveln?!

Anledningen är att araben har en stängd stambok med väldigt liten genpool och skulle du utesluta alla CA bärare så minskar den ytterligare vilket definitivt inte är positivt för rasen.

Jag förstår inte var du hittat att Bomarc var N/CA?
Har du blandat ihop honom med något annan?

Som fler har skrivit så dog Bomarc 1995 i Brasilien.

Jag tycker det är fruktansvärt dåligt av dig att inte vara mer påläst om hingsten du försöker svärta ner. Det är du som behöver skärpa till dig.
// Linda

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 170
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 365
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 644
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 054
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka