Bolla idéer ang hålla hund

Berin

Trådstartare
Jag har en gammal hund (snart 14) och jag vet att tiden närmar sig med stormsteg den dag hon inte kommer att kunna vara med längre. Mina föräldrar bor på samma gård som jag och där är min hund på dagarna när jag jobbar. Men dom vill inte ha hand om någon ny hund i framtiden för de börjar bli gamla och orken blir sämre. Jag vill helst inte leva utan hund. Jag har möjlighet att sätta upp en hundgård (med hundkoja/lekstuga) i modell jättestor om jag vill. Min son börjar bli så pass stor att han kan hjälpa till att kolla vatten och se till vovve innan jag kommer hem. Nu till funderingarna;
Är det ok att hålla hund i hundgård på dagarna?
Är det bättre att skaffa två?
Jag kan tänka mig att skaffa hund som redan är 15-18 månader då det finns jyckar som behöver nya hem.
Det är tråkigt att jag inte kan ta med hund på jobbet för då skulle allt vara mycket enklare.:(

Sv: Bolla idéer ang hålla hund

Har känt precies likadant!

Hundarna pà gàrden har en stor "lekhage" ( hundgàrd làter negativt), men massor leksaker och skydd för vind och regn. Dom är tre stycken och är ute pà dagarna.
För det mesta ligger dom och tar det lungt i solen, men leker gärna med varandra. Det har funkat bra, och jag lämnar hellre hundarna ute än inne.
Det viktigaste tycker jag är att man sedan har hand om hunden: lànga promenader mm, och inte ersätta det med hundgàrd.

Våra är i stor hundgård när vi jobbar. De trivs fint i den och alla tre rusar till grinden på morgonen när jag ska släppa in dem i den.

Vi har också uppvärmd hundkoja samt en del leksaker.

Skulle dock inte vilja ha en ensam hund i hundgård. Vi har tre stycken så de har ju sällskap av varandra.

Tack för era svar. Något har hänt i helgen. Min hund har blivit mycket sämre i bakbenen:cry: Den här sommaren kanske blir värre än tidigare somrar varit... Låter som att skaffa två på en gång vore bättre än att ha en. Att hundarna springer till hundgården tyder ju på att dom vill vara där :) Självklart skulle jag inte ha hundarna i "hagen" och ersätta det med promenader och aktiviteter. Jag vill träna mina vovvar! Lydnadskurser, spår och ev skydd. Dessutom ska dom vara med när jag är ute med mina hästar och kör samt rider dem. Hur gör ni med hundarna på vintern? Skaffar de sig en jättepäls för att de är ute hela dagarna? Och i s f hur fungerar det inomhus sedan? Blir det varmt för dem? Har ni täcken på dem utomhus?

I vintras var min grannes hundar ute, med isolerad hundkoja.

Vi fàr se hur det blir med mina nu i vinter, i värsta fall fàr dom bo i stallet.

Mvh
Mimmi

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 729
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
910
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
1 103
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka