Böld men inte kvarka

SaraXX

Trådstartare
Hade vet hos min häst idag för att kolla på en knöl innaför ena ganaschen, där lymfknutan sitter. Det var en böld men hon trodde inte i första läget att det var kvarka *puh*. Ingen feber, inget snor, ingen hosta, pigg och glad och bara ena lymfnutan svullen.

Är det nån som har råkat ut för en "inte kvarka böld"? Hur länge tog det innan den försvann? Kom ni på vad den berodde på?

Sara

Sv: Böld men inte kvarka

Min häst har kvarka, med endast 2 bölder mellan ganascherna, inga andra symptom!
Hon är pigg och ätit bra under hela tiden. En dag var hennes temp 38,5, annars ok. Sköljde bölderna med betadine lösning, med hjälp av en spruta. Efter 1 vecka verkade bölderna ok, fick tyvärr en böld till. :(
Tog veterinären bakterieprov?

Nej, det gjorde hon inte. Hon tyckte inte det såg ut som kvarka men man vet ju aldrig :( Hon tyckte bla att det verkade konstigt om det skulle vara det eftersom bara ena lymfknutan var svullen.

Sara

Ingen trodde här heller att det var kvarka, men tyvärr visade provsvaren att det är det... :(
Så, nu är stallet i karantän och en annan häst har även insjuknat, hon har även endast bölder!

Jag var med om samma sak med min förra pålla. Hon var frisk som en nötkärna men hade en böld, som vid kvarka. En distriktsveterinär tyckte att jag skulle åka in och kolla henne för hon hade inte sett ngt liknande tidigare. Så jag åkte till klinik där de tog in henne bland de andra på avdelningen ( hade de nog inte gjort om de trode det var kvarka).

10 dagars penicilin och sen var allt som vanligt igen.

Skumt som attan, men nu vet jag i alla fall att det händer andra hästar också.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 509
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 380
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 678
Hästvård Hej igår när jag hämtade in min häst upptäckte vi hög feber (40,4), näsflöde och hosta samt slöhet, hon har varit pigg och glad men...
Svar
4
· Visningar
1 299
Senast: Moa092
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka